Korsa färger
Hej! Innan jag bestämmer vad jag ska köpa för kaniner vill jag vet vad som passar med vad.. Jag har tänkt att köpa en hane ganska snart om jag hittar någon lämplig. En hona har jag redan. (Hon är brun och vit-brokad.) Jag tänker sätta igång med lite Avel nästa sommar eller så;)
Min fråga är: skulle en vit blåögd hane passa med den honan jag har?
Kan man korsa en vit blåögd med en chinchilla färgad hona? Går det korsa vit med vilt?
Om jag inte får tag på en chinchilla färgad hona ska jag köpa en tanbrun hona istället, skulle det funka med tanbrun hona och en vit blåögd hane?
Jag känner till en som föder upp tanbruna kaniner i närheten jag bor så det blir inga problem att få tag idet!
Vad som passar bäst att korsa med beror på vad du vill ha ut av kullen. Vit blåögd brukar man ha som regel att undvika att para med andra färger, om det inte är tänkt till just vit blåögd Avel, eftersom det ger wienerteckning och det kan spöka till det rejält i linjerna (står mer om det i artikeln om just wienerteckning). Nu tänker jag främst på utställningsavel.
Vad gäller utställningsavel så bör man bland annat undvika:
- Vit blåögd med annan färg, om inte för vit blåögd Avel.
- Undvika zobel, ryss, havana och liknande för vit blåögd Avel, då rubinglansen hos dessa kan göra att de blå ögonen får fel färg.
- Undvika zobel i bruna linjer, då ex havana och zobel havana kan vara väldigt lika men zobelvarianten är inte godkänd. Samma gäller med vilttecknade, då det kan ge viltzobel-varianter som inte är godkända.
- Undvik vilttecknat om man avlar på ex isabella, då det kan ge viltisabella som ej är godkänt.
I övrigt är det väl mest att undvika att para de olika "brokade" anlagen med varandra, eftersom det kan ge upphov till vitscheckar (står mer om vitscheckar och megacolon i en av artiklarna). De olika "brokade" anlagen är:
- Dalmatiner och trefärgat
- Brokat
- Manteltecknat
- Tysk-, engelsk- eller rhinsk scheckteckning
- Hotot (är både brokad och holländartecknad)