Fästningtråden
Idag plockade jag drygt 30 st små kryp som krälade runt på kaninen. Känner ni igen er? Här är det fritt att diskutera och tipsa varandra om hur man undviker dessa små odjur:) Vad jag har hört så är fästingmedel till katt o hund för starka för att användas på kanin, men någon kanske har någon huskur som funkar?:) Alla tips? mottages MYCKET tacksamt!;)
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Tror tyvärr inte det finns någon bra huskur för kaniner, finns ett flertal till hund & katt men är sällan dem fungerar så bra tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Synd, för mina kaniner älskar högt gräs o skog, men får försöka hålla dom någorlunda borta därifrån:(
Det finns en tråd på Oförklarade Fenomen där frågan om naturliga fästingmedel togs upp, se nedan (vet dock inte om de funkar på kanin, har inte testat):
-----------------------------------------------------------------------------------
#26skrivet av Magi-cat
"Hittade recept på en hemgjord spray man kan göra, det här är tänkt till häst: (kan tänka mig att använda det själv)
Man tar en blomsprayflaska med ljummet vatten och droppar i aromaoljor av pepparmynta, citron, rosmarin, aloe vera, tee trea, lavendel och en msk äppelcidervinäger. Sedan sprayar man förebyggande.
Ett annat recept: Låt rosmarin sjuda i en kastrull med hatten. Låt stå ngr timmar och pressa ner saften av två citroner och en msk äppelcidervinäger. Spraya förebyggande."
-----------------------------------------------------------------------------------
Det är främst det nedre receptet med endast rosmarin, citron och äppelcidervinäger som jag blev nyfiken på- det verkar iaf inte vara skadligt för en kanin och kanske värt att testa?
Jag har mailat och frågat angående förebyggande, giftfria skydd och fått svar att dessa funkar på kaniner (sen vet man förstås inte hur pass effektiva de är…): http://www.fastinghalsband.se/skudo-pet.html?gclid=CJGPt5bNubcCFcx6cAodPSYA_Q samt http://animail.se/dogman-professional-fastingvakt.html.
Jag har även köpt denna http://www.fastinghalsband.se/atix-fastingborttagare.html som används när fästingen bitit sig fast- den verkar bra på så sätt att den fryser ihjäl fästingen vilket i sin tur minskar risken för smittspridning.
Tack så mycket lucke!🙂
Hmm, verkar helt enkelt vara saker som luktar mycket, och rosmarinvatten borde väl inte vara skadligt för kanin? Får helt klart prova! Det värsta som kan hända är väl att ninen luktar kryddor den dagen?😃
Använd inte Frontline bara - det har gett dödsfall.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#3: Vilken hatt är det man ska koka?😃
Går det bra med en keps eller stickad mössa också? Hatt vete sjutton om jag har nån…
#4 👋 Det verkar vara ett "snällt" och giftfritt recept som Magi-cat tipsade om, och jag tror precis som du att det "värsta" som kan hända är en kryddluktande kanin🙂. Om man kan få tag i citronella så ska det tydligen vara ännu mer effektivt än citron… Jag funderar fortfarande på vilket giftfritt förebyggande alternativ jag ska använda- folk säger lite olika ang vad som verkligen har effekt. Vissa tycker tex att bärnstenshalsband är bra, andra inte. Det handlar ju i vissa fall om rätt mkt pengar och då vill man ju att det ska funka… Jag hoppas verkligen att du får bukt med fästingarna🙂!
#6 Fördelaktigast är nog en häxhatt😃
Tack för alla tips:D uppdaterar här när jag har provat;)
#8 Ja, vad bra🙂
Hur går det för er? Det är ju konstaterat att vare ett riktigt fästingår i år och det märks verkligen här i Sthlms-trakten. Varenda gång vi går ut på promenad är det fästingar på min kanin. Nu har jag köpt en sk fästingvakt som ska förebygga fästingar och loppangrepp. Ska bli spännande att se hur/om den funkar…