Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2134 ggr
Jills
0

Fäller hela tiden

Hej!

Min kanin fäller hela tiden! Året runt. Är det normalt för en innekanin? Jag har tidigare bara haft utekaniner, som fällde två gånger per år. Men Skorpan som jag har nu fäller hela tiden och är alltså innekanin. Han är Lejonhuvad, men jag vet inte om det gör skillnad?

Börjar bli lite orolig, är det normalt eller borde jag kolla upp det närmare?

ninor
0

Min hane har också lååånga fällningsperioder. Han har fällt konstant i ett par månader nu, dock är det betydligt mindre nu än i början då man inte ens kunde ta i honom.. ^^ Han är också innekanin, blandras bla. lejonhuvad. Vet inte riktigt vad det beror på…

Vincent...
1

Är han Kastrerad? Kastrerade kaniner brukar man säga fäller mer/året runt. :)

HAHAHAHAHAHA…..

[lucke]
1

Samma här, min hane fäller massor. Kastrat kan tilläggas…

vevve89
0

Hanar kan fälla något hemskt och fult! Min hane är flammig i hela pälsen pga fällningar… Honan däremot fäller inte alls lika mycket eller ojämt.

ninor
0

#2 Min hane är iaf kastrerad. Vet inte om TS kanin också är det..

vevve89
0

Kastrerade hanar kan fälla så mkt att dom får stora kala fläckar, kan honor och okastrerade också men inte lika vanligt…

[lucke]
0

Vet man varför kastrerade hanar fäller så kopiöst? Min hane är också flammig nu, tur att han inte ska på skönhetstävling…

vevve89
0

#7 Minns inte anledningen till varför dom kan fälla så. Vi frågade veterinär… Även sett en okastrerad fälla konstigt och han var i stort sätt naken på hela ryggen men det var bara kort tid. Pälsen under hade kommit fram lite bara. Såg väldigt lustigt ut.

[lucke]
0

#8 Oki… Borstar du din kanin? Eller är det bättre att karda dem kanske…

Jills
0

Aha okej! Ja han är kastrerad.

Finns det något jag kan göra för att underlätta för honom (och mig :P

Jag har en borste, en slags karda (säger man så?) men den hjälper mest att reda ut tovor.

vevve89
0

#10 Man kan "rycka" pälsen… Alltså man plockar bort den lösa pälsen med händerna. Funkat bäst för mig då borstar inte tar ordentligt och blir fulla så fort.=P Går fortare också…