Ang dräktighet.
Jag har en hona som är på dag 24. Jag har bara varit med om små kullar tidigare, en med två ungar och en med en unge. Men denna honan är stor som jag vet inte vad.. Finns det något jag bör tänka på nu innan hon får ungarna? Klorna klippte jag idag, så vågar inte bära upp henne något mer innan dom kommit, för hon är verkligen riktigt stor.. Men i foder väg, vad är bra för dräktiga honor? Jag köpte ett bra foder med mycket protein och fibrer, men det tyckte hon inte om så det får dom andra lite av istället. Jag har ökat lite i fodermängd, samt så får hon maskrosblad och annat grönt dagligen. Hon är tyvärr kräsen, så om det finns något i naturen eller någon bra frukt/grönsak man kan köpa som är bra vore det det absolut bästa.
Jag har alltså redan ett bra foder som hon får och tycker om osv. Det är mer om det finns något som är bra att ge utöver det eller blanda i fodret, nu när det är en vecka kvar innan födseln..
Jag har hört att dill är bra. Men jag avlar inte så jag vet inte hundra. :-)
Du behöver inte öka i fodermängd innan ungarna är födda. Det kan snarare leda till att honan lägger på sig mer fett och att det blir svårare att få ut ungarna. Nu är hon ju visserligen på dag 24 redan så vet inte hur stor skillnad några dagar hit eller dit gör, men det kan vara viktigt att komma ihåg iaf.
Öka mängden mat sen när ungarna kommit istället. Honan behöver då mer energi etc för att orka dia.