Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 407 ggr
eveliiinaa
0

Ny på detta :)

Precis börjat med `kanin i fokus`så får se vad det blir utav detta :)

Men iallafall,

jag har en kanin på 1 år, och jag tillbringar mycket tid med henne oså, bär henne , gosar osv.

Men endå får jag henne aldrig sådär tam, hon verkar alltid va rädd när man ska klappa, bära oså… så har ni kanske något tips? som jag kan få ta del utav?

Väldigt tacksam för svar !!:D

/hoppas jag valde rätt grupp för det här hehehe

[Måra]
0

Välkommen! (är också ny på detta ;)) har en kanin som heter opal och är 4 år! Han älskar att kela,hoppa och långpromenader :) Var med henne mycket! :) det är det bästa tror jag! Hon kommer vänja sig vid dig då och säkert bli mer tam :3

Fridaaaa
0

Välkommen hit 🙂

Sitta mycket i hagen, ge lite gott och ha lugna rörelser. Visa att du är där liksom, så att kaninen inte blir överraskad. Vissa tar längre tid på sig än andra tyvärr. Och vssa kaniner är inte så sällskapliga av sig.
Också att tänka på att inte ta kaninen ovanifrån. Det kan de ta för ett rovdjur t.ex och kan bli mer överraskande.

Har du någon bild på din goding? 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NinaLotta
0

Välkommen hit;)

Melao
0

Välkommen! 

Mitt tips? är att ge mat (t ex grönfoder som maskrosblad vid den här årstiden) ur handen. I början ska du bara mata. När hon känner sig trygg med det och glatt kommer fram till dig när du kommer kan du börja klappa henne medan hon äter. Börja i ansiktet och på pannan, det gillar de flesta kaniner och känner sig trygga med, och fortsätt bakåt över rygg och rumpa när hon känner sig trygg och bekväm med det. Plocka inte upp kaninen förrän du utan problem kan klappa henne på marken/golvet. Sedan kan du börja lite smått att lyfta, men var noga med att inte göra det för ofta och varva mycket med bara klapp och gos. Du ska bara vara positiv och mysig. Gå inte till nästa steg förrän kaninen känner sig trygg med tidigare steg, och gå tillbaka om kaninen knner sig otrygg. 

Lycka till! :)

Oho för att satsa det sista på mirakel!

eveliiinaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 - tack för svaret! ska prova med det :) här kommer en bild på lilla Lina

#3 tack , o tack för svaren haha :) ska prova dom. Men Lina då som hon heter, hon brukar inte va så intresserad av att äta ur handen eller så :/ hon gnider bara hakan mot t.ex maskrosbladet.. ;)

Fridaaaa
0

#5 Söt hon är 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.