Russin?
Hej! Jag undrar om man kan använda russin som godis när man klickertränar. Det kan ju behövas ganska så mycket godis men russin är ju så sött. Vet inte vad jag ska använda annars eftersom russin är det som min kanin verkligen gillar. Tacksam för svar! :)
Nej russin är inte bra att ge mycket. Enbart enstaka då och då
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad ska jag använda då? :/
Har inte klickertränat så jag vet inte hur många godisbitar man behöver men du kan klippa varje russin i 3-4 bitar. Lite beroende på hur stor din kanin är skulle jag säga att det är ok att ge 2-3 russin ett par gånger i veckan.
Annars får du försöka bjuda på lite olika grejer och se vad kaninen gillar mer än russin :)
#2 Nu när det är gräs ute: gräs och maskrosblad.
Pelletsbitar
Någon grönsak/frukt (små bitar)
Ge inte din kanin pellets: ta dem istället o ge vid klickerträning..
Använd lusenhö o klipp i små bitar o ge en o en. (Lusern högt näringsinnehåll, som pellet, så tänk på att hela dagsransonen inte överstiger vad som är bra för din kanin. Om du inte vet fråga här.
GURKBITAR i princip ett väldigt bra alternativ (ger vätska, inget energiinnehåll alls, o inte för mkt av mineraler mm som kaniner kan få för mkt av annars.
Finns även torkade blomblad mm man kan köpa. Men de kan också ha högre halter av mineral..
färska maskrosblad tvättade, om hen är van vid det…
Äppelträdsblad…
Sedan vet jag inte, men jag uppfattade någonstans från någon som jag tror höll på med Kaninhoppning att man inte ska hålla på för mkt, och för länge per gång, eftersom det är viktigt att kaninen tycker aktiviteten är rolig. (VIsst få godis däremot är ju i princip alltid roligt men kanske behöver ni inte håll på så länge var dag? Då behövs kanske inte lika mkt godis.? Men det är bara nåt random jag minns..
Hur som, ju mindre attraktiv belöning desto svårare blir det nog ändå att upprepa träningen under lång tid.
Eftersom jag föreslår ev. mindre attraktiva (= mer nyttiga alternativ ^.^ precis om andra här xD)
Eller att finfördela 2-3 russin o bara träna med det max 3 ggr per vecka?
Men det förutsätter att din kanin inte redan har viktproblem, för då är det inte så bra idé.
Nej det har han inte han är helt normalviktig :) han tränas ju också med tanke på att jag kaninhoppar, minst 3 gånger i veckan och har ute honom löst i trädgården varje dag och dessutom går en långpromenad en gång i veckan i en skog i närheten! Men jag undrar bara, vad kan hända om man skulle ge kaninen för mycket sött? Utom att den blir överviktig hur påverkas den? Får den tex större risker för visa sjukdomar?
Tänderna mår inte så bra av sött hela tiden :)
#8 Hoppar du minst 3 gånger/veckan? Det är nog lite mycket, tänk på att även en kanin behöver sina vilodagar :)
Hälsningar Lurvas11
#8 Hoppa max 1-2 gånger/vecka, inte mer. Inte bra för kaniner att hoppa så ofta. De behöver vilodagar och annan träning också 🙂 Så minska ner på det, för kaninens skull.
Tänderna kan påverkas av det söta, likaså invändigt. De kan se normalviktiga ut (samma med t.ex människor) men kan ha fett osv inombords istället. Därför bör man vara försiktig med sötsaker.
Härligt med långpromenad i skogen! Helbra träning det 👍
Men han älskar det ^^ och när jag hoppar så har jag inte alltid honom i sele utan han springer genom banor jag satt upp frivilligt :) …. Eller är det också dåligt…? :o
#12 Handlar mer om kroppen, att den behöver vila, återhämta sig och bygga andra muskler och även de kaninen redan har 🙂
Samma sak med t.ex hoppryttare. De tränar inte hoppning 2-3 dagar/vecka med sina hästar, utan tränar annat också.🙂
Du kan ju t.ex klickerträna, träna att gå genom tunnel mm för att få lite variation.
Det är bra att han tycker om hoppning. Men om man hoppar för ofta är det lätt att han tröttnar :)
Hälsningar Lurvas11
#15 Låter toppenbra 👍