Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1124 ggr
juliafrojd
0

Problem-myggor!

Jag har mina kaniner ute i "betesburar" och det är väldigt mycket myggor just där. Nu har dom fått massa bett på öronen, som kliar ju förstås och nu har dom kliat "sönder" litegrann. Inte så farligt bara lite, men de har ju blödit lite. Finns de nåt man kan göra för att undvika att dom kliar sönder eller få bort myggorna?

tlover
0

Min moster klädde kaninburarna i spets som var som ett myggnät i maskstorlek (gamla spetsgardiner) det är nog det bästa sättet, vi hade för stora burar för att det skulle funka förra året så vi kunde inte göra det.

vi hade lite lite lite tjärolja på ställen där kaninerna inte kan komma åt att tvätta så lätt och det hjälpte lite (tjärolja är ätbart men jag tror inte om det är bra med stora mängder för en kanin därför hade vi bara det på ställen där dom inte kan tvätta så lätt)

såren tvättas nog enklast med koksaltvatten

l'm back

juliafrojd
0

Okej :)

juliafrojd
0

Burarna är nog för stora för att kläs ut i sånt då den ena är ca 2x2 :/

tlover
0

vi gjorde så att myggnät hände för ingången för bodelen på buren till kaninen som drabbades värst det kanske går för dig? det är inte 100% skyddande men bättre än inget.

l'm back

juliafrojd
0

Grejen är att dom är ute utanför bodelen nästan hela tiden :/ De finns inget myggmedel man kan ge? :)

tlover
0

men har dom möjlighet att springa in till myggfritt område är det ju bättre.

det enda myggmedel jag testat har ju varit tjärolja men det vågade man inte använda mycket av, min mosters man testade vitlökspulver men det vet jag inte hur bra det gick heller.

däremot kan du ju testa rölleka som avskräcker mygg. vi brukar gnugga det på oss människor som myggskydd (funkar lika bra som köpt men håller inte lika länge) det kan du ju testa att gnugga i handen så att växtsaften far ut och sen stryka det på kaninen. det borde vara ofarligt för kaninen eftersom dom ändå äter rölleka. Sen om dom får äta mycket rölleka kan hjälpa men det är jag inte säker på, har du en kanin som inte gillar att äta rölleka så kan du lägga massa rölleka i buren för att avskräcka mygg ännu mer.

l'm back

juliafrojd
0

Tyvärr har jag inget ställe där de inte finns mygg då dom bor ute i betesburar som står på marken med ett ganska stort hus i varje.

tlover
1

#7 jag menade att man kunde göra en "slöja" av myggnät för ingången till huset så då kan dom springa dit om dom vill (det hade vi i vår hage)

Det gick åt x antal meter för oss men nu är alla burar täckta med myggnät. Dom är ju inte 100% men bättre än inget

l'm back