Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4713 ggr
torgersson
2

Halta

Min kanin slet sig ur min famn häromdagen. Hon kändes okej nu, men i går märkte jag hur hon börjat halta. Kan det vara en stukning "bara"?

Hon lyfter upp benet och vill inte gärna röra sig.

Tacksam för svar

torgersson
0

*Hon kändes bra Då!

ninor
3

Kaniner döljer smärta, så det kan vara i princip vad som helst. Stukning, brutet, något helt orelaterat. Kontakta veterinär så får du svar.

torgersson
0

benet behöver inte släpa för att vara brutet alltså?

Zabbio
1

#3 Nej. Min kaninunge bröt framtassen för några veckor sedan, sprang runt som vanligt och hoppade med sina kullsyskon men höll upp benet. Jag kände inget fel, hon åt bra, var pigg och reagerade inte när jag klämde så jag lät det vara. Några dagar senare började hon stödja på benet igen. Nu kan jag känna en tydlig skillnad i tjocklek på skelettet, så någon fraktur har det varit för benbildning har satt igång rejält. Jag trodde att det bara var en sträckning eller något eftersom hon var pigg, sen verkade det inte som en bra ide att gipsa eller linda ett så litet ben, hade väl mest varit ivägen. Och smärtstillande har som bekant biverkningar, så just då och eftersom hon var pigg och betedde sig helt normalt förutom att benet hölls upp kändes avlivning väl hårt. Så jag lät  det vara för tillfället.

Om din kanin inte vill röra sig är det ett tydligt tecken på att något är fel (om han inte alltid är sådan men i så fall hade du nog inte reagerat på det). Äldre kaniners ben  växer ihop långsammare än ungars också.. så det är nog bäst med ett veterinärbesök.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

torgersson
2

Jo ska ringa och rådfråga i morgon..
Nä hon brukar vilja  hoppa omkring lite fritt hemma men tyvärr är hon stillasittande mest  nu :(

Min blir 1 år nu i sommar…

Zabbio
1

Då är  hon ju vuxen och det läker lite långsammare. Det behöver inte vara negativt - ligger det fel innan hon kommer till veterinären är det bra om det inte  växt ihop :)

Det kan vara något annat också, men bäst att rådfråga. Men verkar hon ha ont så bör det absolut ses över. Äter och dricker hon normalt?

torgersson
0

hon äter och dricker som vanligt… märker ingen smärta men som jag förstår det visar dom den ändå inte… ont måste hon ju nästan ha….

Zabbio
1

Att hon inte vill röra sig är ett tecken på smärta.

Men om hon äter och dricker så är det åtminstone inte livshotande. Är nog bäst att försöka åka in med henne på en undersökning så snart du kan.

torgersson
1

tack för råden ska göra det!

Zabbio
1

Lycka till och hoppas allt går bra imorgon :) Kan ju vara en stukning eler sträckning också, sånt gör ju ont men är inte livshotande.

Och frambenen är bättre än bakbenen, de använder mest frambenen till balans och kan till och med klara sig utmärkt utan ett framben :)

torgersson
0

det är ett bakben men tack!

Zabbio
1

Ah, kan förklara varför den inte vill röra sig då. Men det kan vara så enkelt som en sträckning. En sådan känns ju mer i ett bakben (som den behöver använda) och då är det inte så konstigt om hon mest vill sitta still :)

Lycka till i varje fall.

torgersson
0

hoppas inget brutet bara 😕

Zabbio
1

Vi får hoppas men även brutna ben läker. :)

Har du ringt?

minaninar
0

Vad jag har för mig från när jag bröt benet är dock att om inget görs kan bakterier spridas in i skelettet vid minsta lilla sår så att ninisen sitter med brutet ben som kanske också är felplacerat är inge bra.

Men antar att du redan är/varit hos veterinär idag… Vore dock intressant att höra hur det gick. Hoppas ju på det bästa för din ninis..

torgersson
1

Tack för er omtanke! var till veterinären i går, hon hade inte ont i benet utan i ryggen. Kan ha blivit vid skuttet från min famn men det är inte säkert. Hon har iaf fått anti inflammatoriskt och bur vila minst en vecka.
Bara hålla tummarna nu ❤️

Zabbio
0

Håller tummar och klor :)