Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 458 ggr
Summerdogs
0

Bra föräldrar?

Jag ska köpa en liten hermelin hona som är lev klar i augusti. Jag ska börja med utställning men är just nu väldigt ny på allt inom det så jag ville bara höra era tankar. 

Har föräldrarna bra poäng om det är stbf med 94,5p och 95p (svensk champion)

Den andra kullens föräldrar är 95p (tysk imp) och 97p (tysk imp).

Själv funderar jag på kull nr 1! Vad tror ni som är mer kunniga? :)

Rebiz
0

Svårt att säga. Vad har de tysk importerade blivit bedömda på i Sverige, vet du det?

Hade förmodligen satsat på Nr 1 ändå dock :)

Summerdogs
0

Nej på den honan står det bara stbf 97p tysk imp men inget mer. Antagligen inte blivit ställd i Sverige eftersom hon sa att det var en hona som skulle ha sin första kull. Sen så har hon skrivit på de andra tyska kaninerna vilka poäng de fått i Sverige. 

Men jag funderar också på ettan! Jag läste någonstans att Champion var det finaste en kanin kan bli utnämnd till? :) Så det låter bra

[RC1393]
1

Jag har dåliga vibbar av Tyskland, faktiskt. Har hört mycket om defekter därifrån så själv skulle jag satsa på svenska "kort"😉

Summerdogs
0

Känner inte till så mycket om det men det kan säkert förekomma. Själv tycker jag det är lite svårt med poängen dom har i Tyskland om man jämför men Sverige.. Liksom 97p är liksom omöjligt för en kanin att få i Sverige har jag fått uppfattningen om? :)

Rebiz
0

#4 Ja precis. De sätter mycket högre poäng på kaninerna i tyskland rent generellt! Så man måste "räkna bort" någon poäng för att få det svenska betyget.

Summerdogs
0

Jo det har jag förstått.. Till en början trodde jag bara att de tyska kaninerna var mycket "Bättre/finare" än de Svenska kaninerna. Vet du varför det är många som importerar från Tyskland? Jag tycker att jag ser många kaniner som är importerade där ifrån?

Rebiz
0

#6 Jag vet faktiskt inte. Har själv en kanin som i grunden är från tyskland (har dock inte importerat henne själv) Men jag antar att de har fina kaniner och förmodligen ett stort land just inom kaninuppfödning. Bra sätt att få in nya linjer inom aveln och önskade rastypiska drag kanske.

Ljusta
0

Man ska inte bara gå på stammen när man köper en kanin. Kolla på ungen som säljs och hur lovande den är. Superfina championkaniner behöver inte ge dito avkommor. Är det samma uppfödare så kan du ju be denne att välja ut den mest lovande av dem.

Ljustadalens kaningård

Summerdogs
0

Hon ska välja den finaste honan av de rysstecknade :)