Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3117 ggr
[lucke]
2

Kaniner = smarta? + tips på bok!

Har ni några exempel på att eran kanin faktiskt är rätt så smart? Antingen när det gäller trix, inlärning eller något annat. Jag trodde att kaniner inte var så smartaOskyldig(jämfört med tex råttor, som jag är van vid) men min Zigge har fått mig på andra tankar.

Funderar på att köpa en lite mer "avancerad" kaninbok än de jag har hemma (som riktar sig mer till barn) och tar gärna emot tips? på en sån. Vill ha en som bla innehåller tips? på hur man kan träna sin kanin, lära den trix etc. De flesta är på engelska, vilket är helt ok. Jag brukar beställa böcker från Bokus och AdLibris, så bra om boken finns där.Glad

[Mi-rand-a]
2

Båda mina kaniner lyssnar till ett speciellt ljud och kommer till de och min andra kanin har lärt sig sitt namn utan att jag försökt lära in de så när hon sprang över tomten även fast hon inte fick så sa jag bestämt "MEN Vivvi, vad gör duu?"  så kom hon tillbaka, men hon stå och vänta vid staketet på att jag ska kolla bort så hon kan sprinnga över och sen kommer hon tillbaka när hon märker att jag kollar på henne eller när jag ropar, så är de även med min hane när vi är inomhus och han inte får komma ut i köket så sitter han i vid dörren och väntar sen när ingen tittar smyger han ut och rusar snabbt tillbaka när någon kollar på honom, sen när man säger att han får komma så kommer han. Han har även förstått att allt som han inte får äta och lyckas få tag i ska han inte stanna på samma ställe och äta utan han springer iväg med de till en "säker" plats och om man kommer och ska ta de ifrån han så springer han iväg med den och så håller de på en liten stund :)

[lucke]
0

#1 Haha, så typisktSkrattande.

Här tränar jag på att Zigge ska stanna i ett rum medan jag går in i ett annat. Utan att jag behöver ta tag i honom alltså. När det gäller hans namn, så tror jag ibland att jag talar för döva öronTungan ute-ibland tycks han lyssna, ibland inte. Några "smarta" saker han gör är att han snabbt klurat ut hur han ska göra med Nina Ottosson´s kattleksaker: http://www.nina-ottosson.com/Cat-2.php, samt att han idag krafsade på dörren när han ville komma in i rummet där jag var. Sen låg han på rygg i mitt knä och blundade, min lilla bebisKyss Jag tror att han har kapacitet att lära sig en hel del, bara jag har tålamod att träna honom.

slarvigt
0

Visst är de det! Jag rekommenderar Samantha Hunters "Hop to it"! Den tar upp det mesta om kaninskötsel (allt från hur man bör förhålla sig till sin kanin, till vad den ska ha för mat, hur man går tillväga för att gå ut med en innekanin, hur man reser osv), men även om de kommandon som hon har lärt sin kanin bara genom att använda rösten, utan att ge varken belöning eller straff (annat än att ta upp den och stoppa in den i buren vid vissa situationer).

[lucke]
0

#3 Tack för tips?, ska kolla upp bokenGlad

Funderar på om jag kan lära honom att hämta posten, vacker tass etc..?Obestämd

slarvigt
0

Hihi, kanske kan hen hämta posten, om hen får med sig den osv? ;) Min kanin kan stå på bakbenen och snurra runt på kommando. Även hoppa över mina ben när jag sitter i skräddarställning om jag lyfter på armen (vilket han missbrukar något otroligt och liksom PRESSAR sig igenom under min arm) och pussa på munnen. Nu håller vi på att öva in att gå på bakbenen och finputsar lite att snurra vänster varv, vilket brukar gå lite sämre :) Han kommer även ifall jag klappar försiktigt i golvet eller på benen.

[lucke]
0

#6 Tidningar och sånt får han ju inte med, men om det kommer nåt litet brev kanskeSkrattande Roligt att det tycks finnas så mkt de kan lära sig. Det trodde jag inte om kaniner, jag var mest glad över att ha en så söt och trevlig liten gubbe men när han nu dessutom tycks vara rätt smart ocksåGlad Hur gammal är din kanin och när började du träna hen?

slarvigt
0

#6 Hahaha, jag tycker att det är en kul idé och att du definitivt ska försöka. Om din kanin brukar plocka upp saker i munnen (många kaniner tar tag i saker och kastar iväg dem med munnen t.ex.) så går det nog lättare. Då får du först förstärka det beteendet genom att berömma/ge pellets när den gör det, sedan byta ut saken hen brukar ta upp mot ett kuvert och få henom att ta upp det. Sedan försöka förlänga tiden hen håller i det och sedan att hen ska gå iväg med det också. Hahaha, det kommer ta tiiiid, skulle föreslå att du börjar med något enklare så att ni båda får ett självförtroende och lär er att jobba tillsammans på det här sättet :) Att stå på bakbenen brukar vara lätt eftersom många kaniner gör det spontant. Det underlättar också om man skaffar sig en klicker (och så kan man läsa på klickertraning.ifokus.se, där finns många bra tips?!)

Ja, visst är de fantastiska djur! Så mycket mer underhållande och roliga att umgås med än vad jag kunde tro, och då hade jag ändå ganska höga förväntningar :) Min kanin är nu lite över ett år och jag började träna honom för kanske ett halvår sedan. En annan fantastisk sak med kaniner är att de verkar ha lika lätt för att lära unga som gamla. Om man alltså tar över en äldre kanin så har man lika stor chans att lära den som en yngre som man får redan som unge :)

[lucke]
0

#7 Få se hur det går, de papper han fått tag i när han varit i soffan har han ju börjat tugga sönderTungan ute Kanske får börja med något enklare som du säger. Klicker har jag här nånstans.

Är det någon skillnad på inlärning vad gäller kastrerad/okastrerad?

Ang boken så verkar den vara svår att få tag på tyvärr.

slarvigt
0

#8 Jag vet ingen skillnad i alla fall. Min kanin har varit kastrerad hela tiden medan jag försökt i alla fall :P

Jaså? Jag tror att jag köpte min på Adlibris.

kaninpiss
3

Min kanin känns inte direkt smart just nu eftersom han kissar överallt utom där han ska haha.

Däremot lärde han sig efter 3 dagar vad "godis" betyder. Ropar jag det ordet kommer han genast springande

[lucke]
1

#9 OkGlad

Boken är tillfälligt slut där, jag har satt den under bavakning.

#10 Kisseriet tror jag går att träna upp, i annat fall kanske kastrering gör susen?

hobbymupp
0

King kunde sitt namn och en del andra småsaker :) De lär ju sig av vanor och sånt!

Molly kan stå, gå, snurra och börjar lära sig att hoppa över en pinne jag håller fram som ett… kommando typ :) Snurra och stå, främst stå, kan hon med bara små handrörelser och ord. Hon kan dessutom göra massa bus (där är de alltid "smartast" ;) ). Hon kan öppna sin bur, hon hoppade upp på min stol en gång och tog en kaka ur en burk som stog på bordet och gömde den xD Massa sånt gör hon!

http://www.videofy.me/v/599337   (när vi började i Augusti)

http://www.videofy.me/v/650043   (för typ en månad sen)

Har inte tränat så aktivt, hon kan så otrligt mycket. Jag ska bara hinna träna henne också :)

skijlu95
0

Min kanin Theodor är riktigt busig. 
Jag har dörren till mitt rum alltid öppen, men han vill in bakom där så han brukar putta upp den sen gå in bakom och gnaga tapet.. Nu tkr jag endå att jag har varit smart och tagit bort handtaget på dörren så det finns nt en springa längre, men han har lyckats endå, och när en kanin klurat ut hur den ska ta sejj förbi elr igenom saker så slutar den nt göra det… Då måste man verkligen börja tänka om haha.

Nått som jag själv är riktigt stolt över, hehe, är att han är snäll så fort jag tittar, han vet att jag bestämmer. Han får inte springa ut i hallen men självklart så vill han det juh, han är två år och hur busig som helst. Grejjen är att han försöker alltid ta sejj ut när jag nt ser, även om någon annan tittar på honom så springer han ut. Men när jag tittar, elr kmr gående mot honom just när han ska springa ut så skuttar han snabbt tillbaka in i rummet och sätter sejj och ser så himla söt ut (vet nt vad det är men alltid när han busat så sitter han och ser hur söt som helst ut) har t.o.m börjat känna igen de, såfort han sitter så, så vet jag att han busat. Vilket kanske nt är så smart för honom eftersom han avslöjar lixom sejj själv, men det är riktigt kul. Precis som han försöker säga ''Nej jag har inte gjort något, jag är jättesnäll och söt. Jag är en duktig pojke. Kolla hur söt jag är det går inte att bli sur på mejj'' och det är juh iofs sant, det går inte att bli arg på den här lurven, även när han varit arg och naffsats så är det enda man vill göra att pussa honom endå :)
Inte intränat, men blir ibland riktigt chockad över hur smart han är..

hobbymupp
1

Oh just det, böcker! Håller med om att det man hittar mest är böcker för små barn. Vill du bara ha bra kaninböcker så gillar jag dessa;

Why does my rabbit?
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0285635506
Handlar om kaninbeteende och kaninhistoria. Jättebra och trevligt skriven!

Sen finns en bok som heter Rabbit nutrition and nutritional healing som handlar om vad kaninen ska äta mer exakt och varför. :) bra bok!http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1602647852

The Relaxed Rabbit: Massage for you pet bunny
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0595310621
Har inte hunnit titta sååå mycket i den, men man lär sig en del om kaninens kropp och nervsystem :) Sen att man kan komma närmare sin kanin med massage är väl också ett +, dock inte testat än som sagt ^^

En bok som träning som jag ska beställa är Clicking with your rabbit, men inte hittat nått ställe man kan få den i bokform från Sverige. Så får bli pdf eller nån dyr frakt xD Man kan köpa den i pdf/bok här:
http://www.clickerbunny.com/
Där kan man också läsa massa artiklar om hur man kommer igång och teorin bakom träningen :)

Hoppas det gav lite inspiration ^^

[lucke]
0

#12+14 Haha, kaktjuvenTungan ute Tyvärr kan jag inte se videolänkarRynkar på näsan

Ska kolla dina boktips! Helst vill jag ha en bok där "allt" ingår- träning, hälsa, skötsel, beteende osv. Hoppas det finns en sån bokGlad

#13 Känner igen det där med att sitta och se söt och oskyldig utSkrattande

[lucke]
0

Puttar opp tråden lite- är det nån som vet om denna bok är bra: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0470430648&r=1

Jag är väldigt intresserad av beteende men vill helst ha en bok som innefattar allt om kaninerGlad

moonii
0

Grejen är att djur är så mycket smartare än människor tror. Jag lyckades bevisa det på mitt projektarbete. Använd din fantasi så kan dom lära sig vad som helst! Här är mitt får Susie som faktiskt lär sig snabbare än min hund ;) http://www.youtube.com/watch?v=4_5iy2IFUq4&feature=relmfu

[lucke]
0

#17 Kan tyvärr inte se länkar, men visst är djur smarta och finurliga- det märker jag inte minst på mina råttorGlad

valorous.kid
0

När jag hoppar och han ska hoppa över ett hinder så brukar jag säga åååå hopp. Om jag inte gör det så hoppar han inte :S han har liksom lärt sig att hoppa när han hör det ^.^

[lucke]
0

#19 Skrattande

Har hört flera säga att kaniner är korkade, det känns lite orättvist. De är ju lite värnlösa och fega, det är väl därför folk har fått den uppfattningen.

valorous.kid
0

ibland om han inte vill hoppa så puttar han bort pinnen och kliver sen över hindret XD så han är väldigt smart faktiskt ;)

[lucke]
0

#21 Gillar djur med egen viljaCool

AkaiTsuki
0

Min förra kanin kunde "gå hem" vilket betydde att han skulle springa in i buren igen och det kunde han ifrån hela lägenheten :) Han fattade dock inte grejen med att hoppa eller så ville han helt enkelt inte hoppa. Hoppa upp på saker gjorde han jämt :3

Annars Akkio kan stå, stå på tå, snurra, hoppa jämnfota han kan även liksom lära sig trix på några minuter om de inte är för svåra liksom hoppa över benet när jag sitter ner så när han fattat att när han hoppar över får han belöning :) Ibland så fortsätter han utan kommando för att få belöning xD

Jag tror inte alla de är "dumma/korkade" tror det är mer deras vilja av att få belöning, om de inte vill ha belöning så gör dem ju inte trixet.

(Båda mina hankaniner jag haft.. har haft en specialite med att reta min syster också, de vet om att hon inte gillar när de typ hoppade upp och de vet att de blir nerputtade liksom men ändå gör dem de och stutsa bort med glädjeskutt xD busungar <3)

//Joanna

[lucke]
0

#23 Vad är Akkio för ras? Min kanin är rätt enveten av sig, han gör liksom som han vill. Nu är han dessutom väldigt könsmogen så hans tankar tycks kretsa kring annat än att lära sig trixOskyldig

AkaiTsuki
0

#24 Han är en rexkanin :)

Jag tänker såhär rex brukar vara mer som en border collie aktiv, lyhörd och vill gärna inte sitta still
och den dvärgvädur mer som en labrador en hund som är lite klumpig, är inte så lyhörd men väldigt familjekär

//Joanna

alicekanin
0

Ville lärde sig att sparka i väg en bad boll på 5 minuter typ :D

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

[lucke]
0

#25 AhaGlad Ja, jag har också fått den bilden av Dvvár. Rasen passar mig, som är lugn själv. Han är dessutom en gosegris, för det mestaKyss. Tycker dock att rexad päls är underbar!

valorous.kid
0

#22 haha XD han hoppar när han vill :P om jag pekar på buren och säger "hopp" så hoppat han upp ;)

[lucke]
0

#28Tungan ute

valorous.kid
0

oftast XD

juliafrojd
0

Muffin är väldigt smart (enligt mig), han lär sig saker väldigt snabbt. Han kan stå på bakbenen, snurra, puss, kom hit, stanna "på två språk" kroppsspråk och när jag säger de, slalom (springa mellan pinnar), boxen, och hoppa hinder (inte så konstigt då jag tävlar med han. (renrasig dvv och INTE klumpig) han kan också putta ner saker om jag petar på de han ska putta ner och säger Putt. Lilja är inte direkt någon "trixkanin" men hon är ganska smart vet inte på vilket sätt, hon kan snurra, stå på bakbenen och "putt", hon kan iof också hoppa och är vääldigt duktig på att hoppa (tävlar med henne också) så inte så konstigt de heller. Hon är också en renrasig dvv men inte klumpig! ❤

[lucke]
0

#31 Vad roligt med kaniner som lärt sig trixGlad Jag upptäckte häromdagen att min kanin visst kan hoppa högt, då han hoppat opp i skafferiet för att försöka sno åt sig knäckebröd (nästan 90 cm upp)Skrattande

juliafrojd
0

Fast hoppa upp på saker är inte samma sak som och hoppa över hinder :P

[lucke]
0

#33 Nä, och jag har heller inte påstått att han har talang för att hoppa hinder- det har jag faktiskt inte testatGlad

slarvigt
0

lucke - hur går det för dig? Har ni provat några tricks? :)

[lucke]
0

#35 Några tricks har vi inte lärt in än. Jag blir mest uppvaktad och parningsdansad kring, och så har Ziggis varit med på jobbet vid några tillfällen där han uppfört sig helt exemplarisktSkrattande

slarvigt
0

Haha, oj då. Vad jobbar du med då? *drömmer sig bort till en värld där det är möjligt* ;)

LisaKanin
0

Min ena kanin har lärt sig öppna stängda dörrar genom att pressa/putta på dom tills kolven åker ut och dörren går upp.

Min andra kanin gillar inte att bli upplyft eller sitta i knät särskilt mycket och hoppar aldrig upp i knät eller famnen frivilligt annat än när han blir rädd, vilket bevisar att han är så smart så han vet att matte är matte, att matte är snäll och vill honom väl! Glad Han kastar sig i famnen på en tex när vi är hos veterinären, när man åker bil kan han sitta i knät som ett tänt ljus i timmar eftersom han är rädd för bilen medan han annars börjar krafsa och böka och vill ner efter några minuter, och vid ett tillfälle när vi var ute med sele och det kom en katt så sprang han som ett skott och hoppade upp i knät på mig och gömde sig för katten. Då duger matte, men annars är man kaxig och vill vara ifred, haha! Skrattande

[lucke]
0

#37 Jag jobbar på ett gruppboende och har en sjysst chef som tycker mycket om djur. Så ibland har jag eller någon annan personal tagit med våra husdjur till jobbet- brukar vara mycket uppskattat bland våra boendeGlad

#38 Öppna dörrar hoppas jag att min kanin aldrig lär sigTyst Det är härligt det där att de tyr sig mest till matte, så har mina råttor också varitKyss

slarvigt
0

#39 Aha, vad mysigt, och nyttigt :)

Finnsan
0

Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men köp en klicker och klickerträna :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

[IdaSo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin Ålban är ganska smart. Varje gång om man lägger honom utanför gården ska han tillbaka och då kan ni ge er på att han gör det. Han hoppar över kvistar,tränger sig igenom buskar och ja enkelt sagt tar sig igenom allt. Och när en katt kommer så stampar han och ''springer'' så snabbt som han bara kan och det är inte trögt kan jag lova, han springer han under lekstugan dit katten inte slipper och sitter kvar där tills katten gått iväg. Och han kan också skaka tass,usch fy på dig,Hopp,Kom med kopplet, Får jag, Förlåt, Gå me stopp och är du snäll  :)

Skaka tass - går ut på att han ska lägga tassen i min hand och vänta tills jag har ''skakat den''.

Usch fy på dig - säger jag om han gjort något dumt och då lägger han tassen över nosen/ansiktet.

Hopp - hoppar över saker.

Kom med kopplet - Han ska komma med kopplet.

Får jag - Han ska putta med nosen på min hand och kolla på mig som om han frågar får jag :)

Förlåt - Han hoppar upp i min famn och trycker nosen mot min hand

Gå me stopp - Han ska ''gå'' brevid mig och när jag stannar ska han gå runt mig.

Är du snäll - Han ska komma med en kaningodis till mig och lägga i min hand.

Det var det jag kom på nu :)

En bild på mig och Ålban när jag var 9 år

Tinkelbell
0

http://www.bokus.com/bok/9780764109379/rabbits/

en komplett bok, på engelska :)

Mvh Hela stora familjen <3

[lucke]
0

#40 Ja det är guldGlad

#41 Klicker finns sen tidigare, har dock inte testat den änGlad

#42 Ålban låter ju helt underbarKyssSkrattande

#43 Tack för tips?, dock har jag köpt en annan kaninbokGlad

LisaKanin
0

#42 Men gud va gulligt! KyssTungan ute

[IdaSo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#44 Ålban tackar :)

#45 Ålban tackar igen :D

valorous.kid
0

#42 :O tränade du mycket? Och hur tränade du? Det skulle va kul med en så duktig nin :3

[IdaSo]
0

#47 hur menar du på vilket sätt menar du hur jag lärde in det ?

valorous.kid
0

#48 ja :) om du använde klicker, gav hen godis? ;)

[IdaSo]
0

#49 Har inte tränat in klicker men har dock använt godis.

Enklast är att man tränar in dom såhär eller såhär gjorde jag.

Skaka tass - Jag började med att ha handen på marken och så kallade jag på honom och lyfte upp honom och lagade hans tass på min hand, då han stannade gav jag godis. Jag upprepade det här i en tid och började sen som ''skaka'' tass med honom när han lärt sig. Det kan ta en tid men är värt det :)

Usch fy på dig -  Som du vet putsar sig ju kaniner och min är viktig med nosen. Så när han lyfte tassen och putsade sig gav jag godis. Efter att han lärt sig så började jag säga Usch fy på dig och ge godis efteråt. Det här är ett tålamodstest som kräver träning och massor med tålamod. Men då dom har lärt sig går det.

Hopp - Det är ju en vanlig grej men som också är så himla rolig. Man lär in den genom att kanske ta en kvast och lägga den som ett hinder och lockar över kaninen. Men om kaninen inte vill ska man inte tvinga den över för då kan den ta det som tvångst. Vissa kaniner gillar inte att hoppa har själv haft såna. Då dom lärt sig att hoppa över saker lägger man till ordet Hopp. Då börjar dom förstå vad meningen är. Men tyvär gör inte min kanin så mycket mer han tycker att det räckte tills han var 6 ½ :). Men jag nöjer mig med honom som en kramkanin.

Kom med kopplet - Det är kanske svårast men Ålban var ganska enkel faktiskt att lära in det på. Men kaninen måste ju vara villig och ha något med att han vill ha på kopplet och annars puffar i det. Men jag började lära honom som cirka 3 åring med hjälp av min syster för jag var ju liten då var bara 7 år då men sen kunde jag det. Men iallafall han bet alltid i kopplet innan man lagade på det och kastade runt det. Så när han hade kopplet i munnen och kastade med det så kallade jag på honom och gav godis när han kom med kopplet. Efter att han lärt sig hur han ska göra började jag kalla på honom och säga Kom med kopplet då ja kooom. Och så kom han skuttande med kopplet. Det kräver tålamod tog ½ år för mig och lite till och jag höll nästan på varenda dag.

Får jag - Han puffar alltid på nosen om han vill att jag ska klappa honom och då brukar han titta på mig med något bedjande i blicken. Så jag började ge godis varje gång han gjorde det och såklart klappade jag som han ville. Sen började jag ''fråga'' av honom Får du ? Och så kollade han på mig efter att han puffat med nosen.

Förlåt - nästan samma taktik som med Får jag ? men det kaninen behöver kunna kan ju vara hopp om du sitter på en liten pall men kaninen måste kunna hoppa upp så högt då också. Men jag började såhär. Han brukar annars hoppa upp i min famn och just som jag sa i Får jag ? Putta på min hand med nosen. Så varje gång han hoppade upp och puttade så gav jag godis när han kunde det där började jag lägga till kommando alltså Förlåt. Men har nästan ingen nytta för han biter aldrig och aldrig gjort och inte heller klöst. Men det är ganska sött :)

Forts. I nästa

[IdaSo]
0

Gå me stopp - Jag övade in det så att jag kallade på honom och höll en godis framför honom så han som gick brevid mig. Sen stannade jag och gav godis. Jag upprepade det många gånger tills han förståt. Sen när han kunde att gå och stanna så gjorde började jag föra handen runt mig med godis i. För då hoppade han efter. Jag gjorde allting om och om igen fleeera gånger tills han fattade allt. Och då kunde han ju Gå me stopp.

Är du snäll ? - Han brukar alltid kasta godis som är ivägen han flyttar dom med tänderna brevid sig. Så varje gång han hade en i munnen så kallade jag på honom. Då tänkte han bara på att komma till mig och hade kvar godisen i munnen. Jag upprepade saker och började sen lägga till kommandot Är du snäll ?. Efter att han börjat lära sig det så kallade jag som vanligt på honom men tog sen godisen ur hans mun och sa tack. Upprepade det måånga gånger som vanligt och sen började han lägga ner godisen i min hand av sig själv. Och då fick han som belöning en knäckebrödsbit :)

Kom ihåg inget av det här är enkelt. Allting kräver mycket tålamod och vilja från både dig och din kanin :)

Ha en trevlig fortsättning :D

valorous.kid
0

Tack! Ska börja träna min lille (^_^)

[IdaSo]
0

#52 ingen orsak roligt att hjälpa till :)

[lucke]
0

Puttar opp tråden👋- Jag funderar på att köpa en kaninbok på svenska och undrar om ni har några tips?? Utbudet är ju begränsat på de svensktextade. Jag har bla dessa: http://www.bokborsen.se/Fritzsche-Helga/Kaniner-Hemma-Allt-Om-Anskaffning-V%C3%A5rd-Foder-Och/1415630 , http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425855 samt http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153424840 . (Och ja, jag vet att dessa böcker inte är ultimata😉)

hobbymupp
0

#54, tvivlar på att du kommer lära dig något av de där :) Svenska vet jag inte riktigt, men jag skulle tipsa om en på norska! 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8252933114

Den är riktigt bra!!!

[lucke]
0

Nu handlade det inte om att böckerna jag redan har ev. är kassa, utan jag vill ha tips på en annan bok med svensk text☝️

#55 Tack, får kolla den!

[lucke]
0
[Rabbitte]
0

#57 Aldrig läst, däremot finns det en bra på engelska (tycker inte det finns många bra på svenska😛) inom samma ämne som jag kan rekommendera; http://www.bokus.com/bok/9780954350024/understanding-your-rabbits-habits/

[lucke]
0

#58 Tack för tips?! Bläddrat lite i den jag länkat till i #57 och tyckte den såg fin ut, dock inte granskat texten eller så. Grejen är att jag har en på engelska som jag tycker är bra (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0470430648) och de 3 jag länkat till i #54- (men de är så tunna och dessutom inte ultimata) så jag skulle alltså vilja ha en med svensk text🙂

hobbymupp
0

#56, sorry ^^ läste att du skulle köpa dem xD

Denna har jag hört ska va bra, aldrig kollat i själv dock så det är ju en chansning:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127355624

Sen skulle jag trots din önskan råda dig att välja engelska böcker. Svenska böcker innehåller sällan bra fakta, så det känns lite som slöseri att köpa dem. Men, det är ju ditt val :)

[lucke]
0

#60 Lugnt🙂
Har lånat den boken på bibblan för länge sen, men jag skulle helst vilja ha en som bara fokuserar på kaniner- och med svensk text. Utbudet är ju skralt tyvärr…

hobbymupp
0

#61, verkligen :/ Hittills har jag inte stött på en enda bra bok på svenska :P

[lucke]
0

#62 Har du tittat i den http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1907337326 ? Säljs även i vissa djuraffärer har jag sett.

slarvigt
1

#63 Anne McBride har forskat mycket på kaniner och bland annat skrivit boken "Why does my rabbit…?" om kaninens beteenden. Kul om det börjar översättas bra kaninlitteratur till svenska! :)

[lucke]
0

#64 Åh, så då kanske den är nåt att ha då🙂? Tyckte att den såg sjysst ut med fina bilder och inte så "rörig" när jag tittade lite snabbt i den.

slarvigt
0

#65 Ja, tror nog att den kan vara det faktiskt :) Ge gärna en recension senare :)

hobbymupp
0

#63, kan va bra! Författaren är duktig :)

[lucke]
1

#66 Jadå, det ska jag göra om jag köper den👋

[lucke]
0

#66 & #67 Nu är den beställd🙂- dock var det lååååång leveranstid😴

minaninar
0

Förutom de som nämnts ovan av bla hobbymupp:

Den här tycker jag är väldigt bra: Stories Rabbits Tell (av Davis och DeMello). Det är den bästa bok jag läst eftersom den ger inblickar i kaninens situation i människans vård, eller "våld", tyvärr…

Den tar upp lite evolutionärt om kaninen som art. Sedan tar den upp kaninen i mänsklighetens historia, kaninen som symbol i kulturerna och kons och literatur, och sedan går den in på kaninens situation i tre industrier: päls/kött, husdjur, experiment, tror jagdet var. Förvisso är mycket av exemplen hämtade från nordamerika, men det finns även tillräckigt med exempel från Europa för att jag inte ska få intrycket att det alltid är så mkt bättre ställt här.

Det finns också massa intressanta källor i boken.

Däremot måste jag säga att jag tyckte att vissa saker jag läste var så hemska att jag knappt kunde fortsätta. Men det var samtidigt informativt.

Sedan Rabbit Health in the 21st Century ä bra

Och house rabbit handbook (även om jag tycker att det är en bok som är lite väl dyr att beställa till Sverige, och man kan få tag i den mesta infon i ndra böcker eller på nätet)

Massageboken rekommenderar jag också..

Anne McBride har också videor på youtube (tror det är happyhoppersforum som är användare där… bara att fylla i hennes namn o sedan se vilken profil det är..)

[lucke]
1

#70 Tack för tips- Jag har ju som sagt en engelskspråkig bok som jag är nöjd med, plus 3 (snart 4) på svenska. Jag får se om jag senare kompletterar med ytterligare nån bok, men för tillfället känns det rätt lagom. Boken som tar upp experiment och päls/kött låter inte lämplig för mig då jag är väldigt känslig när det gäller djur och endast har mina djur som älskade sambos.

Vilken är massageboken? Jag har ju en superlugn och tålmodig kanin så det skulle nog funka att massera honom🙂

Jag ska se om jag hittar Anne McBride´s videos, kul!

minaninar
0

Jag tror du missförstod kanske. Stories Rabbits Tell är inte en bok som förespråkar "kaninindustrin" tvärtom. Däremot så undersöker de den och redovisar den, eftersom den är en stor del av kaninens situation. Ena författaren är vegan. Inte den andra dock.

Man behöver inte läsa de delarna. Det är förtfarande ungefär halva eller mer av bokensom handlar om annat kring kanin. Jag tycker den belyser kaninen som art oh även kaninen i människornas värld på gott o ont på ett mkt bra sätt. Det enda de inte tar upp är kaninen som "sportdjur" dvs Kaninhoppning o ev agility.

Båda har hållit på med omplaceringskaniner o är medlemmar i house rabbit society.

Det är Chandra moira beal som skrivit massaeboken. DVDn är hennes också, Men det räcker med boken.

minaninar
0

Här är en länk för att läsa om den så man slipper min fuzziga förklaring.😃

http://www.rabbit.org/links/sections/stories-rabbits-tell.html

bambiiii
0

Kaniner är otroligt smarta enligtmig.

Min champinion kan.

Snurra- då snurrar han

upp- då staller han sig upp

Han följer efter mig när jag sager "kom då"

Fy!- han blir lite nedstämd.. asså inte direct ett trick men iaf ;D

Han kan massa annat oxå.

En dag så satt jag med Bambi och lekte… då bajsade han 3 pluttar, jag blev då "arg" och pekade på bajset och sa "Fy dig Bambi, FY" och helt plötsligt springer han dit jag pekar och äter upp bajpluttana.

Helt otroligt.. blev förvånad liksom..

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[lucke]
0

#72 Jag förstår, menar att jag helst undviker att läsa/se sånt som för mig kan vara jobbigt då jag är så pass känslig. Det är säkert en givande bok! Jag kollade alla titlar på biblioteket.se men självklart fanns ingen av dem där… Ska se om jag hittar videos med kaninmassage, det verkar intressant. Kollat flera av Anne McBride´s videos, de är riktigt trevliga och jag ser fram emot hennes bok som jag beställt🙂

#74 🙂Kul, själv har jag inte lärt in några tricks direkt. Jag har hört både och- vissa påstår att kaniner är korkade, men det tror inte jag. Jag har beställt en ny interaktiv intelligensleksak åt min kanin- med tanke på hur bra han klarat de tidigare, så kommer han nog greja även denna galant👍

minaninar
0

#75 Jag förstår dig alltför väl, ville bara förtydliga om det varit oklart med bokens intentioner och bakgrund.

Men förstår dig mkt väl på den punkten…

minaninar
0

#75 Jag förstår dig alltför väl, ville bara förtydliga om det varit oklart med bokens intentioner och bakgrund.

Men förstår dig mkt väl på den punkten…

[lucke]
0

#76 🙂Tacksam över dina tips?, tycker det låter särskilt spännande med kaninmassage- är det något du praktiserat själv?

minaninar
0

Hehe… jo jag praktiserar så mkt som jag "får"… Hans majestät Kanin tycker att lagom är bäst.. oftast bara någon minut så där.. O bäst är att man masserar käkmusklerna. Då "spinner" han.

Men jag försöker lära mig lite, men som du förstår blir det inga långa sessioner.

Kaninmassage är helcoolt. Etersom det dessutom kan användas för att bota/eller förbättra grejer. T.ex. sned nacke kan faktiskt bli bättre eller helt återställd genom massage (och tidig behandling av orsaken så klart!). O ju mer bekant man blir så är det ju lättare att man känner om något är fel i kroppen..

[lucke]
0

#79 😃Själv har jag en gosse som är förvånansvärt tålmodig med allt jag "utsätter" honom för, så jag tror mycket på massage🙂Blir verkligen nyfiken och sugen på detta, så kanske blir det även den boken- ska kolla runt lite, men den av Chandra Moira Beal kanske är den bästa..?

minaninar
0

Det är en o samma bok som talas om av flera här inne.. Finns mig veterligen bara den. Plus hennes instruktionsdvd till.

[lucke]
1

#81 Kollade igenom tråden, såg att det tipsats om den högre opp. Jag kommer att beställa den, jag tror att både jag och kanin kommer att gilla massage👍(Antar att dvd´n är svår att få tag på här på svenska sidor)

Ang intelligensleksaker så är de antingen för simpla eller så har jag en master mind-kanin hemma…🏆

connie98
1

jag blev också förvånad när jag märkte. jag läste om hur smarta de var men tänkte att det är bara överdrivna men när vi väl skaffade så fick jag allt tänka om.

de kan just nu

•  Öppna lådan med kanin saker tex mat och koppel.

• Öppna buren

• stå på två ben

• gå på två ben

• hoppa upp i knät

• hoppa ner från min säng

• komma när man ropar

• snurra

• gå på "låda" (Eller ja det är lite si sådär med den men inget händer utanför buren ^.^ )

• Hoppa in i buren

• tar man en toarulle och fyller med grönsaker så har de lärt sig att lyfta upp och slå den i golvet för att få det att ramla ut
    osv .. ❤️

[lucke]
0

#83 Vad kul👍Häftigt att de tycks fixa det mesta- om det är mat/godsaker inblandade iaf. Jag har haft sån tur med min kanin- som f ö är min första- eftersom allt varit så smidigt med honom. Gå på toalådor, kloklipp & fil, sele, promenader,  transport- ja allt. Känner också att vårt band bara blir starkare, jag är oerhört fäst vid honom❤️

Fick idag hem ännu en intelligensleksak, men den grejade han på några få sekunder, så den ska jag donera till syskonbarnens marsvin😛. Skulle vilja ge honom en riktig utmaning- dock är det dyrt med lite mer avancerade intelligensleksaker, och är de för simpla för honom så blir det ju bara fler dyra saker till marsvinen…🤦‍♂️

[lucke]
1

Kaninmassageboken beställd, så framöver kommer mitt massageprojekt att påbörjas🙂

DivinA
2

Min hane är döv och har ett helt annat förhållningssätt mot mig än vad min hona har. Det tog längre tid att bygga tillit med honom (vi lever ihop i samma lgh 24/7. Men genom små övningar, kalla det teckenspråk el nåt så lärde vi känna varandra. Jag gjorde en gest med handen INNAN jag klappade honom så att han verkligen var beredd att handen ska komma och klappa… Osv Nu gör han konster och litar på mig ganska full ut. :)

minaninar
2

KaninDVDn beställer man via hennes hemsida… Den fraktas från USA el UK. Men vad jag minns så blev det inte så dyrt. Tror det var under 300 spänn… Men börja du försök med boken den är rätt väl beskrivandes…

Apropå intelligens.. Min ninis är intelligent och dödsföraktande om han tror att projektet kan resultera i något gott.. Jag kan se hur han börjar mäta o planera om man ställer fram något gott på köksbänken osv. Eller om man råkar ställa något som kan användas för klättring i närheten. Han har insett att där upp händer det grejer. Där uppe i människohöjd finns massa godsaker som han är portad från….. (A)

Det gäller att alltid vara steget före. :P

#86 Jag har börjat undra om min ninis är lite döv. Men jag vet att han reagerar på vissa ljud, men som det verkar inte andra.. Jag har haft funderingen förut men inte varit säker. Nästa gång ska jag kolla hos vetten om de kan säga säkert.

[lucke]
0

#86 Vad härligt att höra🙂Den där tilliten är verkligen fin!

#87 Jag nöjer mig nog med boken då- den är skickad nu så snart landar den hos mig, spännande!

Haha, samma här! Och jag söker fortfarande efter det ultimata "intelligensspelet" eftersom han är så klurig🤔

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.