Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 345 ggr
[00emi07]
0

Kaninungar

Idag såg jag en film om en kanin från att hon parades till att hon födde. Såg den på youtube! Men jag reagerade på vissa saker, 1.ägaren till honan rastade henne under det att hon hade ungarna i magen och över när dom var födda. Ska man rasta sin hona överhuvud taget under det att hon har ungarna? 2. Hon började röra vid boet redan ett par dag efter födseln. När börjar man egentligen att röra ungarna? 3. Hur kunde hon veta när hon skulle para dem. 4. Hon gav honan special mat, ska man inte bara ge som vanligt,hö,vatten och pellets?

Rebiz
0

Länk till filmen? :)

[00emi07]
0

#1 har ingen aning ); Tittade bara runt på youtube och klickade hit och dit (: Men har du svar på mina frågor?

Rebiz
0

1. Tror det är olika från kanin till kanin. Men i regel mår inte en kanin dåligt av att röra sig, precis som människor. Däremot de sista dagarna /veckan bör man nog låta honan vila, men som sagt, det varierar.

2. Oftast brukar man kolla i boet från första dagen för att se att alla ungar lever och plocka bort någon ev. död osv. 

3. Man kan para kaninhonan när som helst eftersom de inte ahr någon ägglossning eller regelbunden menscykel som vi människor. Sedan om honan är villig eller ej är en annan femma, men hon kan bli dräktig vilken dag som helst i alla fall.

4. Man brukar inte behöva ge honan något utöver det vanliga nej, men det kan väl också variera på olika kaniners behov.

[00emi07]
0

#3 vadå villig? (:

Rebiz
0

#4 Alltså om hon är sugen på att para sig eller inte. Antingen låter hon hanen para henne, eller (om hon inte är "villig") så springer hon oftast därifrån.

[00emi07]
0

#5 ah, kan man para en hona som inte är villig, eller måste hon vara det. Hur ser man att hon e villig?

Fridaaaa
1

#6 Man märker om hon är villig, för då låter hon sig paras, är hon inte villig, så jagar hon bort hanen och vägrar bli parad 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lisa1234
1

Säger som #7 Om hon inte är villig springer hon iväg medans om hon är villig vill hon paras! (:

[Ninni_w]
0

Att hon rörde i boet var väl för att hon ville se så att ingen var dödfödd. Vet inte om någon annan har skrivit det, orkar inte läsa allt! ^^