Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 775 ggr
DivinA
0

Funktionshindrade kaniner

DivinA
0

Kom inte min text med?? XD

DivinA
0

Såklart fel som dök upp med… Jag är nybörjare, ha tålamod haha Nytt försök om den inte syns för er heller ;) Finns det fler där ute med funktionshindrade kaniner? Min hane Duplo är döv (yttre skada, ej genetisk defekt) men håller på att lära sig teckenspråk Och börjar förstå grunderna så att han kan känna sig trygg med mig. Jag kan ev. Tänka mig att ta hand om en funktionshindrad kanin som ingen vill ha, men som inte lider trots det. Jag har mycket tid och tillbringar halva dagarna med mina två innekaniner. De springer i hela lägenheten och går på låda båda två. :)

Ljusta
0

Måste bara fråga… Hur vet du att han blev döv pga skada? :)

Ljustadalens kaningård

DivinA
0

Den hörde bra hos förra ägaren. :)

Ljusta
0

Men om den blivit döv nu så måste du ju ha sett om den skadat sig så allvarligt i örat att den blev döv? Förra ägaren kan ju ha missat att den var döv med, kaniner blir ganska duktiga på att känna ex vibrationer när vi kommer. Jag är bara nyfiken och inte ute efter att provocera :)

Ljustadalens kaningård

DivinA
1

Nejdå, hon är uppfödare och hans stamtavla går långt tillbaka utan defekter. Visst kan kaniner ha dolt anlag i generationer, men han hörde garanterat i början. Tyvärr så vet ingen hur han har blivit döv men allt tyder på ett yttre trauma.

Ljusta
3

Som du säger så kan det ju finnas defekter även om det inte syns. Tror det är många som inte märker att en kanin är döv och avlar ändå. Domarna på utställningar märker inte det heller direkt så kaninerna kan få poäng, registreras och avlas på.

Jag har bara svårt att tro att en kanin kan bli döv på båda öronen pga yttre trauma bara sådär utan att man märker något, så då tror jag att den isåfall aldrig hört ;) En kanin kan leva gott som döv också, speciellt inomhus. Har du kollat så han inte bara har vaxproppar då? Inte helt ovanligt på vädurar.

Hoppas du hittar fler funktionsnedsatta kaniners ägare här. Själv har jag inga, om man inte räknar min vårglada kelhane här som vill para sig med allt och alla ;)

Ljustadalens kaningård

DivinA
2

Han är såklart noggrannt vet.undersökt och den enda förklaringen verkar vara den ovannämnda. Jag är väldigt mån om mina kaniner och kanske var det ödet som gjorde att han hamnade just hos mig… Det har tagit många veckor innan jag har fått ens vidröra honom men har jobbat stenhårt och nu är vi bästa vänner. :)

DivinA
0

Putt. ( delen om att ta hand om fler kaniner gäller inte längre..min sambo skulle väl strypa mig i sömnen om jag skaffade fler tyvärr)