Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 1380 ggr
DivinA
0

Kull...

Jag skulle kastrera mina kaniner i övermorgon, men har blivit osäker. Känns som om jag vill ha en kull. Undrar lite om färger och anlag. Honans släkt vet jag inte så mycket om förutom att alla hennes kullsyskon var svartvitbrokade. Hanen har en stamtavla. Honan lejonhuvad och hanen lejon/dvv. Hanen är vit Far dvv svart/vit japan Mor lejon Japan wiener Farfar dvv rex japan vitö. Farmor dvv rex sb vit Morfar lejon dvv rb Mormor dvv rex sb Farfarsfar satinrex havanna/vit Farfarsmor satin dvv rb chinchilla Farmorsfar dvv rex sb siames/vilt Farmorsmor dvv rb aprikos/havanna Morfarsfar teddy dvv dm havanna vit Morfarsmor dvv cm rex vit Mormorsfar dvv rex sb creme/vit Mormorsmor dvv rex havanna wiener Vad kan man få för sötnosar av detta? :)

DivinA
0

Troligen blir det inget men är ändå nyfiken vad det kunde bli…

DivinA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kass foto av henne när hon var bebis

DivinA
0
fossingen
0

Vad är honan och hanen för färg?

juliafrojd
0

Hanen kan inte ha någon stamtavla eftersom att han är blandras? :)

Saaara
6

Det svämmar redan över med kaninungar som ingen vill ha så tycker kastering var ett bättre alternativ…

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

fossingen
0

#5 Härstamningsbevis menar hon nog.

#0 Hur som helst står inte mycket färger i härstamningen och vissa färger heter inte som det står.

DivinA
0

Ja härstamningsbevis. ;) Han har Tyska släktingar så antar att en del av färgerna fått knasiga namn av den anledningen. Skrev bara rakt av pappret.

DivinA
0

Fast det var inte bara färger jag undrade över utan genetik rent allmänt… Vet inte vilka anlag som är dominanta tex satin, rex och djungeln är stor så jag vänder mig till er som kan det här.

DivinA
0

Ingen som har koll? :)

mandyosv
3

Det kommer bli lejonhuvade blandraskaniner. Inga av bebisarna kommer bli rex eller satin då båda måste vara t.ex rex för att få rex, eller att den ena är rex och den andra har en mamma eller pappa som är rex. samma med satin. 

Som du kan se i ditt härstamningsbevis så har varje kanin där som är rex, en förälder som är rex, och en som är rb (rexbärare) :)

Angående färger så är de ju svårt att säga eftersom man inte vet vad som ligger bakom honan. Hon ser viltgrå brokad ut. 

Du bör inte para dessa 2 eftersom att du sen inte kan veta vilka av ungarna som skulle kunna vara dolt brokad och du skall inte para 2 brokade eftersom du då med stor sannolikhet kan få vitscheckar och då kan de kaninungarna dö inom snar framtid. 

Sen vet jag inte om din hane nu skulle kunna vara dolt brokad då jag inte kan se det på det du skrivit, eftersom det inte står vad för teckningar många av kaninerna i ditt härstamningsbevis har. Men skulle han kunna vara dolt brokad så bör du ju absolut inte para dem.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

DivinA
0

Då har jag lärt mig något nytt!!! Tack! :)

DivinA
6

#6 världen svämmar över av barn som ingen vill ha så då ska inte den som vill reproducera sig heller menar du? Så länge ungarna skulle ha varit planerade så finns det inte nåt som säger att de har mindre rätt att födas än andra ungar.

minaninar
1

Här kan du köpa en genetikbok som jag tror är väldigt bra. (Kanske nån annan som har den?) Finns andra bra tips? på sidan… o länkat

http://kaninhem.se/

Eller slå på nätet… verkar finnas en hel del gratis pdf på engelska…🙂

DivinA
0

#14 Tack! Jag är jätteintresserad av att lära mig genetik fast jag inte tänker bli uppfödare. Minns väl ungefär att blå ögon är recessivt och bruna dominant av det jag lärt mig en gång i tiden haha

DivinA
0

Jag får följa er som föder upp och se vad det blev för färger och pälsanlag helt enkelt för att stilla min nyfikenhet Har dock inte sett någon som skrivit om hur det sett ut i honans och hanens släktled. Hade varit intressant.

louise1993
1

http://kaninfarg.se

Här finns jättemycket bra om genetik om du var intresserad av att lära dig!

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

DivinA
0