Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 491 ggr
impo123
0

De dricker inte..

Har precis tagit ut två av kaninerna till sommarhagen. Men varje dag byter jag vatten men den är lika full som innan.

Vad ska jag göra? Och vad kan det bero på?

Kan det vara så att det får i sig tillräckligt med vätska från gräset det har ju regnet en hel del så kanske att de fått i sig lite vätska iallafall. De har ju aldrig varit några hejare på at dricka men så här illa är det ju inte..:(

// jennifer

minaninar
0

Färskt gräs ger mer vätska så klart.. men se till att det alltid finns färskt vatten ändå. Sedan brukar gurka kunna locka en kanin som inte dricker.. Det är mkt vätska o inte för mkt mineraler. Jag skalar gurkan eftersom den kan vara besprutad, tycker det är onödigt att han ska få i sig det.

impo123
0

Så det finns inget mer att göra? Alltså kan jag få dem att dricka ur flaskan eller ska de gör det när de själva känner för det?

// jennifer

minaninar
1

Om möjligt testa med skål i stället/ eller utöver flaska (om de inte förorenar den förfärligt..)

Se till att diska flaska o skål regelbundet.. lätt disk varje dag när man byter vatten (till sommaren kanske man behöver fylla två ggr per dag.
Ordenlig disk minst en gång i veckan.

Man kan också tillsätta lite koncentrerad saft (obs INTE med konstgjorda sötningsmedel..) Alltså bara ett antal droppar… För att göra vattnet mer "intressant". Sedan minskar man med några dagars mellanrum antalet droppar tills man är nere på noll

Eftersom flaska lättare samlar bakterier skulle jag inte göra detta i flaskorna utan ha separata vattenskålar som jag tillsatte saftdropparna i..

impo123
0

Okej, jag sätter i vattenskål då och om inte det funkar så lägger jag i lite saft. Tack! :)

// jennifer