Solbränd nos
Hej!
Det verkar som att min ena kanin bränner den hårlösa delen av nosen, precis vid näsborrarna, nu när det har varit så mycket sol här. Han har inte gjort det tidigare år och jag har aldrig haft en kanin som bränt sig innan. Någon som har något tips? på vad man kan göra eller smörja med i både läkande och förebyggande syfte?
Min häst som också har rosa mule bränner sig och honom smörjer jag med solskyddskräm för barn, 50 spf, funkar det att göra på en kanin också? Tänker om han slickar i sig det?
Tacksam för alla tips?!
Mvh Melina
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Jag tror de borde gå att smörja in din kanin med de med :)
Tack för svar! :) Det är inte farligt om han får i sig lite av det då? Han slickar sig en del om nosen nämnligen och det vore ju lite tråkigt om han skulle bli dålig av det.
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Jag är inte säker men jag kan inte tänka mig att de skulle va någon fara.
Fråga på apoteket eller giftcentralen vad man ska göra om ett litet barn får i sig Solkräm, om det inte är någon fara för barn sja det nog inte vara nå problem för kaninen
Okej tack så mycket! Får testa med lite, har också svårt att tro att vanlig solskyddskräm för barn skulle vara så stark att det är någon fara.
#4 Bra idé, skall fråga dom på apoteket imorn när jag ändå skall köpa kräm isf.
jag tänkte som så att de kan ju inte va farligt för barn att få i sig de efter dom stoppar vad som i munen så kan de ju inte va farligt för kaniner heller. Så gick mina tankar :)
Ja lite så tänkte jag också :) Men tänkte att jag kan kolla här lite innan då jag ändå inte kan handla förrän imorgon om någon visste lite mer än jag :)
Solskyddsfaktor för barn är giftigt. Det står på förpackningarna att det skall smörjas in med försiktighet av en vuxen - för att barnet inte ska ha det på fingrarna och råka stoppa dem i munnen, och inte smörjas för nära ögonen eller munnen/på läpparna!
Sedan är det stor skillnad på ett människobarn och ett djur. Människor kan tåla ämnen som djur är mer känsliga för, dessutom blir koncentrationer av ämnen högre i en mindre kropp.
Jag hade ringt och rådfrågat veterinär.
Hittade detta och det verkar logiskt. Välj solskydd som är till för läpparna, det bör vara minst giftigt.
jag skulle inte smörja kaninen med solskyddsfaktor.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#9 tackar för den nya kunskapen. :-)
Mina tankar går i riktningen zinkpasta? Har inte kollat innehållet men fettet är väl vaselin (eller petrolat av nån sort ,o den suger inte kaninkroppen upp), men zinket? Vet inte om den metallen är farlig för kanin om den får något förhöjt värde. Men kolla med veterinär som kan kaniner. T.ex.roslagstulls djurklinik.
Eller slå på nätet.
Skulle nog också undvika solskyddskrämer med massa lustiga ingredienser…
Tack för alla svar! Kom inte iväg till apoteket idag och det kanske var tur det. Försökte hitta lite på nätet men hittade inget för just kaniner utan mest till andra större djur, kanske kan funka dom också, men skall ringa till djurkliniken imorgon och rådfråga för säkerhetsskull! :)