Kryllar av fästningar!!
Gick till mina kaniner idag och upptäckte att deras nosar var FULLA med fästningar, även runt ögonen var det fullt! Tog bort de med en fästingpenna och de blödde lite och var irriterade där äcklerna suttit. Sen när jag lite senare ska klippa klorna på dem ser jag att det fullständigt kryllar av små små fästningar i hela pälsen!! Vad ska man göra åt dessa äckliga kryp? :o
min kanin fick så fruktansvärt Mycket fästingar på öronen förra sommaren men ingen annanstans på kroppen. jag tror att det bara är att plocka bort….. Jag tror inte att det funkar att ha massa fästingmedel på kaninen.
Frida
Kort gräs om det går.
Finns tyvärr inga fästingmedel för kaniner.
Det är om man hittar en bra huskur som kan lindra det.
Trist med fästingar 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De måste väl ha hamnat i nått nyckläckt bo eller nått, så många brukar det väl inte annars vara på en och samma gång. uscha räliga djur det där!
Min kompis plockade ung. 70 fästningar på sina kaniner härom dagen…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#2 Där har du fel. Finns Exspot som är för hund och fungerar mot fästingar.
#6 Jag har hört att det inte är bra för kaniner.
Så inget som säger att jag har fel, men inte att jag har rätt heller.
Så helt fel har jag inte
#7 Jaså, det har jag inte.
Klart att du har fel när det finns fästingmedel man kan använda på kaniner :P Eller ska du vara petig?
#0 Exspot fungerar mot fästingar.
#9 Jag har inte varit petig. Läs vad jag skrev, för var inte så jag skrev eller menade😛 😉
Beror på vem man frågar om det finns för kaniner eller inte. Hört bådeoch 🙂
Men är det någon speciell till kanin då? För står på den för hund att den ej ska användas till dem under 5 kg. Och att katter ej tål det 🙂
#8 hon kanske mena att det inte bra att lägga massa medel i päösen då det kanske kan vara farligt för den. Det kanske är för starkt.
Frida
#9 Den är för hundar, men funkar på samma sätt för kaniner bara att dosen inte är detsamma. Rekommenderas verkligen då fästingar är pli och plåga.
#10 Man applicerar två droppar per kilo kanin i nacken. Är man osäker kan man alltid fara till veterinär och få receptmedel utskrivna.
#11 OK för jag läste att det inte ska användas till hundar under 5 kg, så var därför jag undrade, eftersom kaniner ej väger så mycket i regel 🙂 Tänkte, hur man doserar då, och hur kaniner då kan tåla det men inte hundar under 5 kg? Är intressant
#13 Ingen har sagt att hundar under 5 kilo inte tål det.
Förpackningen har tre doseringpipetter och för varje dosering så anvisas att en hel pippet ska användas för en behandling.
Så tekniskt sätt behöver en hund på 5 kilo nödvändigtvis inte en hel dosering pippet, utan bara en tredjedel av en pipett. Det eftersom en hel pipett verkar på hundar från 5-15 kg.
Kaniner behandlas med 0,1 ml kroppskilo.
Ska kolla detta medel! Vi hade något aloevera spray som visst ska vara bra mot fästingar på katter som jag sprayade på dem. Tänkte också på något nykläckt bo.. Finns det något man kan spraya i rastgårdarna eller något för att utrota dem? Som inte är farligt för kaninerna? Så jobbigt att plocka fästingar på de sprattliga kaninerna.. De blir så stressade och vägrar sitta stilla :( Vad händer om man inte får bort alla? Några va så små att vi knappt såg dem!
#14 Har inte sagt att det har sagts här heller.
Endast för utvärtes bruk. Ej till hundar eller valpar under 5 kg kroppsvikt. Skall ej användas till katt.
Står det. Borde vara av någon anledning tycker jag?
Annars hade dem väl gjort pipett för under 5 kg med? 🙂
Var därför jag undrade 😉 Läser bara vad som står på FASS.
Men då förstår jag. Gäller bara att om man har flera kaniner, att de inte slickar på varandra då.
Men undra varför vissa säger att det inte är bra för kaniner.
Men kanske egna dåliga erfarenheter.
#15 När kaninen är behandlad så dör de och det är även förebyggande, dvs fästingarna kommer inte vilja vara på kaninen. Citrongräs sägs vara effektivt mot både fästingar och mygg. Köper du eterisk olja av ex citrongärs och blandar med vatten kan du spraya omkring.
#16 Jag har aldrig hört någon som erfarat något dålig av det av alla jag vet som använt det. Vet många som överdoserat utan problem.
Hundar och kaniner är ju helt olika djur.
#17 Så exspot ska jag köpa i morgon då?
Pratade med vetten häromdan och hon menade att man kan använda frontline på kaniner. En halv "kattdos" (5kg) till en dvärgkanin. Men jag vet inte om jag vågar, har hört mycket illa om fästingmedel i allmänhet och man vill ju inte sprida ut gifter i naturen heller.
Vi brukar inte plocka mer än 4-5 per säsong men i år är det Mycket fästingar, nästan tre per kanin och dag. Hua!
Men annars kan jag rekommendera de fästingplockare som ser ut som små kofötter, mycket bättre än fästingpennor. Det går snabbt och smidigt och man kan ta flera fästingar på en gång, utan att "tömma" plockaren emellan.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#20 Frontline har gett mycket dödsfall på kaniner, därför använder folk hellre Exspot.
#21 Ja, jag tycker mig ha hört mycket sånt. Det är därför jag inte riktigt vill använda det.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Snälla, använd aldrig frontline eller andra medel med gifter i. Det är så många djur som tar skada av dessa medel. Min hund fick epilepsi av det och anfallen slutade nästan hel när vi insåg att det var frontline som kanske var boven i dramat. Han har gått från att ha ca 2 anfall i månaden till att ha ca 2-3 om året.
Just nu kör vi på ett giftfritt medel som heter Naturligtvis, detta innehåller bara naturliga produkter. http://www.halsocenter.nu/p/naturligtvis.html dock säljs detta bara här om kring. Men jag har hört talas om de som kokar ihop detta själv och gör ett eget medel. Vi har i alla fall upplevt att våra djur fått mindre fästingar när de haft medlet på.
http://pillasddv.weebly.com/
Jag har inte använt det på kanin så angående det uttalar jag mig inte alls, men… min Yorkshireterrier fick frontline eller exspot (beroende på vad som fanns inne) 2 gånger om året under de 12 år hon levde. Aldrig ngt problem! Hon vägde 1,5 kilo så jag vet helt säkert att det finns pipetter med väldigt små doser också :)
Jag älskar att vi inte har fästingar här där jag bor. Love it! 😃
#18 Jo jag vet att det är olika djur 😉 Men tyckte ändå det var konstigt 🙂
#24 Kollade på apotekets sida, hittade ingen för hundar under 5 kg, men ni kanske tog bara lite hur doseringspipetten?
Yorkie är söta hihi🙂
#23 Bra skriver, håller med 🙂 Här kör vi bara med giftfritt också 👍
Någon som tycker jag borde köpa det där exspot idag? Eller något annat preparat eller vad ska jag göra? Tycker så synd om de!!!! Igårkväll hade min ena 4 fästingar precis på vattenlinjen vid ögat! :(
#27 Behandlingsmedel måste du själv avgöra om du vill köpa och använda. Jag har behandlat alla mina kaniner tidigare i år med Exspot dock.
#25 Håller med :D
Det är mig Sasha pratar om i #5, men jag kokade ca 4 dl vatten och några kvistar rosmarin. Plockade ut kvistarna, lät svalna o hällde upp i en blomsterspruta o spreja på kaninerna. Det funkade ganska bra, bara två fästningar satte sig efter flera timmar ute. Giftfritt :D
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Tanken skulle aldrig falla mig in i att använda fästingmedel på min kanin om det är framtaget till hund/katt på eget bevåg. Min hund är allergisk och tål varken skabb eller fästingmedel. Tänk då hur stor skada det kan göra på en kanin på några få kilo. Håller mina kaniner på kort gräs och skulle de atackeras får man hitta en annan lösning, ta in dem tills de blivit bättre och hittat ett bättre ställe att ha dem på.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#31 Nej, inte på eget bevåg utan vart kontakt med veterinär :P
Hundar är väldigt känsliga och jag har sett otroligt många hundar som fått bieffekter av Scalibor, Frontline även Exspot. Men på kaniner har jag bara hört positiva saker av Exspot. Som sagt är kaniner och hundar helt olika djur och därav reagerar helt olika mot olika saker. Man kan inte bara tänka på storleken :)
Vill man hålla sig till husmorsknep finns Citrongräs, rosmarin eller timjan. Om det är effektivt vet jag inte. Dock så måste man använda detta varje dag på djuret. Så det beror väl på från ägare hur de vill göra, använda ett medel som dödar fästingarna och håller de borta. Eller plocka bort alla fästingar och spraya djuret varje dag men även få plocka bort lite då och då.