Smal kanin?
Jag tycker själv att Isac kanske är lite väl benig, och mina kompisar säger: "han svälter ju!!!" vilket jag inte tror är så stor chans för det då han får morot på morgonen och en halv dl pellets på kvällen. Då är ju frågan, ska jag öka mängden pellets? Tycker själv en halv deciliter är ändå ganska mycket och jag vill ju att han äter hö! Ska jag ge honom frukt? Havre-grej som jag inte kommer på vad det heter? Jag vill verkligen inte att han får problem med tänder, för att han inte äter lika mycket hö! Skriver inlägget från mobilen, har inte så bra bilder på honom. Kan se om jag har bättre bilder på datan. Men han ser ändå normal ut..

Har du skrivit upp hans vikter innan så kan du ju jämföra om han väger mindre nu eller ej.
Det märks mest när man klappar honom, du an iprincip känna vart revbenen börjar och slutar, du kan följa hela ryggraden, lite högre upp än svansen är det ett ben som går tvärs över, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Det benet är iallafall väldigt lätt att känna.
Kan tyvärr inte väga honom.. Försökt, gick inte så bra dock. Har ju problem med att få upp honom.
Vet att han fick stampepellets innan, och ahr för mig att kaniner blir lite fetare av detta pellets, vet inte om det kan ha nåogt med det att göra?
har inte haft honom så jätte länge ännu, och jag ser inte precis någon skillnad, pappa säger att han blivit större, men det tvivlar jag på..
På bilden kan man ju se att hans skulderblad t.ex. går upp väldigt mycket (kan sätta ett finge där emellan, vet inte om det är normalt?)
#1 har som sagt inte vägt honom då han inte är bärbar, och har testat men gick inte så bra..
Om en kanin minskar i vikt bör man uppsöka veterinär!
Det kan bero på att något är fel med hans tänder, men det kan även vara en massa andra saker!
Mvh Elin :)
Tror han behöver mer fett i kosten.
Är han en dvärgvädur rex? (ser ut som det på bilderna).
Frukt är inte lämpligt att ge dagligen, för tändernas skull (sött).
Vad får han för pellets?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 tror faktist inte det är det, då han är matglad och äter som en gris haha. :)
#5 vad kan man ge då som extra? menar du att jag borde byta pellets eller bara lägga till :)
man ska kunna känna revben det benet du beskriver där bak (korset) och hela ryggraden. Du könner ju dina ben väldigt bra på din kropp men jag kan ju inte avgöra presic om han är smal via internet om man bara ser en bild.
Frida
Du kan ju prova att byta till fodret Rabbfor, de är anpassat för slaktkaniner, men går bra till vanliga med, de innehåller med fett, mina som varit tunna innan har blivit runda och fina av de iaf :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#6 ja det är han! han får selective, om jag inte minns fel. glömmer bort namnet. hade en annan tråd och fick veta att det var ett bra foder, så jag valde det.
då ska jag omedelbums sluta ge honom det varje dag, det visste jag inte. :)
#8 så tänkte ju jag med från början, det står ju lite här och var på forumet att man ska kunna känna revbenen, men blev lite misstänksam när mina vänner sa att han var jätte smal (dom har dock fastställt att deras kaniner var feta när dom var vid liv) så jag vet ju inte riktigt. jag skulle vilja ha honom liiite rundare :)
#9 finns detta att köpa i affärer, eller måste man beställa det från internet? ska se om jag kan hitta det i djuraffärerna här omkring :)
#10 jag har inte varit med om det med kaniner men många som ser normalviktiga katter reagerar på att dom är smala. många djur ska vara smala det är bara tex ickeaktivt "husdjursliv" som gör att många husdjur väger för mycket och därför har många det som norm.
Vår katt tex kan inte gå upp i fett hur mycket hon än proppar i sig, hon gå upp i muskler istället vilket gör att folk klagar på att hon är för smal (senast idag)
så kaninen behöver inte vara smal bara för att folk klagar (däremot som det sagts innan om han gått ner "utan anledning" så ska man ju kolla upp om nått är fel)
l'm back
#10 Jag har själv dvärgvädur rex, haft en tidigare också, och upplever att de kan vara svåra att hålla i bra hull och att de även kan se smalare ut än vad dem är (är så med min Ella t.ex). Hon behöver ca 0,75 dl/dag för att hålla bra hull. Ger henne dock morot bara 2-4 gånger/vecka (hon får lite mer än dem andra. Är godis för mina kaniner, ej mat igentligen)-
Ja det är ju bra foder 🙂
Hej
Jag har ett tips? hur du kan väga din kanin, jag har också kaniner som ej går att lyfta.
Jag har köpt en bagage våg. Jag lurar in kaninen i transport buren och stänger, hakar i vågen i bur hantaget och lyfter ( har vägt transport buren innan ) sen är det bara att dra av skillnaden :)
På så sätt kan jag ha koll på mina små vänner. 🙂
#10 Rabbfor köper man på granngården :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#11 det är ju dessutom min första kanin (haft honom i ungefär två månader) och jag har inte precis mycket att jämföra honom med.. han kanske är ganska normalviktig då. tror jag ökar pelletsgivandet en aning ändå, för fet blir han inte precis 😉
Det med viktminskining är ju lite svårt att veta, då jag inte vägt honom än.. 🤔
#12 tycker du jag ska öka givandet på foder då? kan ju dela ut så han får hälften på morgonen och hälften på kvällen, och så minska morotsgivandet? haha 😃
Sen är det så att ibland ser det ut som om hans päls/skinn vecklar sig. Vet inte om detta beror på att han kanske fortfarande fäller, eller för att han är rexpälsad.. har du upptäckt liknande på din lilla rexpälsade långöra? 🙂
#13 åååh vad smart! varför har jag inte tänkt på det? 🤔
ska jag verkligen göra, redan imorgon!
#14 Jag tror faktist vi har grangården här nära (konstigt nog, finns inte så många affärer vart jag bor.) ska verkligen ta reda ¨på om mer!
tackar alla för svar, blev så orolig efter att fått höra om och om igen ''men adna, han svälter ju, kolla han trycker ju i sig maskrosor som om han inte får någon mat, göd honom'' m.m
Vill ju att min lilla energiknippe ska må så bra som möjligt!
så tuusen tack!
Avmaska han? :)
För de flesta djur så ska man tänka på; Bättre att de är lite för smala, än lite överviktiga :)
Solrosfrön kan vara en idé att ge honom i sin pellets. Bara lite grann så han får i sig lite mer fett :)
Mvh Hela stora familjen <3
#16 han har varit smal (enligt migc kan vara att ögonen lurar) ända sen han kom hit. Väldigt liten var han också första gången jag såg honom haha. Men jag har funderat på det, dock har jag ite sett några tecken på mask, det är ju inte så att han avmagrat snabbt helt plötsligt, han har baa varit lite smalare av sig. :) #17 så tänker ju jag med, vill ju inte att han ska vaa smällfet.. Därför aktiverar jag honom också ganska mycket! Åh det ska jag åka och köpa! Tack för tipset :)
#15 Ja lite på Ella ser det ut som det ibland 🙂
Ja lite grann hade jag nog ökat för att se om det hjälper, behöver inte vara så mycket.
#16 Man ska enbart avmaska om kaninen har mask eller vid väldigt stark misstanke för mask
Har vägt honom nu, tror dock jag måste väga om honom, vägde med vanöiga vågen både isac och bur och det fick jag till 2,8kg, och sen fick jag ta köksvågen för den vanliga vågen kunde inte väga bara buren, och den fick buren till 1,2kg, altså blir det att isac väger 1.6kg. Är detta för lite? Vad brukar dom väga? Han är som sagt ganska liten också.. :)
#20 1,6 låter inte för lite. Hur gammal är han?
Min dvärgvädurrex hane jag hade vägde 1,6 kg och var normalviktig.
Ella jag har nu väger mellan 1,5-1,6 kg ungefär med 🙂
#21 åh vad sköönt! Han är född 19 maj 2012, så ungefär ett år :) Åh nu blev jag verkligen lättad. Han har ju starka ben också (massa muskler ;) ), lillen kan hoppa väldigt högt för att inte vara tränad ;)
#22 Ok bara 2 månader yngre än Ella då 🙂
Hehe Ja Ella kan det över saker hon inte ska haha
Så bra att du tar din kompis oro på allvar och frågar här. :) Tycker av vad jag kan se inte alls att han ser "smal ut" som din kompis sa. Men du har fått många bra råd i tråden och hoppas det går bra med allt. Grattis till din första kanin.
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Kaniner ska man kunna känna benen på, det är när ryggraden sticker upp som en topp och den inte riktigt är rund att känna på över ryggen som man ska börja vara orolig (undantag för dåligt musklade djur, vår gamla Mimmi har väl aldrig fått en bra grundkondis/musklatur plus att hon är 8år så hon är ganska kantig, men inte underviktig).
Håller med #24 om att han ser fin ut 🙂 Min egen dvv hane som är en hoppkanin ser verkligen ut som en harkorsning pga sin slanka kropp, men han är inte undernärd heller🙂 Äter som en hel häst gör han också^^
#23 ja, kan ju säga att första gången Isac hoppade upp på sin transport bur som han hade i buren blev jag väldigt förvånad. Haha ;) #24 vill ju inte att något ont ska hända min lille gose, så känner hällre för att vara jobbig och fråga fler gånger än för lite :) Tack så mycket! :D #25 jo det hade jag också läst här på KiF, men drt är lite svårt att veta hur mycket när det är ens första, men det här fixade sig ganska bra ju! ;) Ja herregud, Isac är väldigt matglad och får han inte pellets eller gräs/blommor att äta, sätter han sig och tjurar vid höet, äter det han får haha. Lite rolig kille, men goo. ;)
#26 Ja, det kan ju vara lite trixigt innan man är van, vet bara hur svårt jag tyckte det var när vi skaffade katt för 2år sedan. Det jag tyckte var lagom tyckte pappa var för smalt, men han tycker å andra sidan att katter ska vara lite mulliga…😃
Haha, de har sina egenheter kaninerna!^^
#27 jo det är ju lite så. Alla säger att han är för smal, så man blir ju lite orolig, men skönt och veta att han inte är det haha :D Ja precis! ;)