trött efter kastrering
Hej,
Jag var idag och kastrerade min hane. Hur länge är det normalt att de är trötta efter kastreringen? Han har ätit ganska bra men inte ännu som han brukar. Pellets, maskrosblad och annat gott äter han nog men hö eller gräs äter han inte ännu inte normalt.
De kan vara trötta flera timmar efteråt.
Om han inte äter hö som han ska, ge Critical Care ikväll, så att magen kommer igång, viktigt 🙂 Och var försiktig med godsaker nu i början, tills magen är OK igen efter narkosen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det skall jag göra om han inte börjar äta hö/gräs. Magen verkar ha kommit igång ganska bra men jag ger CC ikväll så han får i sig tillräckligt med fibrer.
#2 Ja gör det. Jag gjorde det på min när jag kastrerade han för 4 veckor sedan 🙂
När min hane kastrerades var han trött nästan hela kvällen.
Hur mår kaninen nu?
Han är mycket piggare. Han vill hela tiden ut ur buren för att hoppa och äter normalt.
Har två nya frågor jag gärna skulle vilja ha svar på :).
- Är det normalt att testiklarna är svullna efteråt? De har inte någon rodnad och det kommer inte eller var ur såret. Hos veterinären sa dom att jag skulle hålla koll att det inte rodnar eller varar men de nämde inte hur mycket svullnad är "tillåtet".
- Stampe låg mycket på sida (så dom ligger när dom är ricktigt avslappnade) när han var yngre, men senaste ½året har jag sett honom ligga så endast 3-5 ggr. Sedan igår kväll ligger han mycket så (nästan varje gång han vilar). Ligger kaniner så endast när de trivs och är avslappnade? För jag tycker det är lite konstigt att han efter kastreringen började ligga så igen…
Någon som vet?
#5 Testiklarna kan vara svullna de första dagarna efter en kastrering, däremot ska svullnaden gå ner ganska snart efter ingreppet.
Att han ligger så som du beskriver kan vara att han är trött efter händelsen, men han kan också ha ont. Är testiklarna svullna och ömmar kan sättet att ligga på underlätta smärtan för honom. Jag skulle hålla ett extra öga på honom och att rådfråga veterinären en gång för mycket skadar aldrig😉
#5 Lite lätt svullnad kan det bli, men det ska inte bli mycket svullet.
Svullnaden på den ena testikeln har minskat men den andra är fortfarande svullen. Har tid till veterinären kl 14 så de får titta på det. Förhoppningsvis behöver de inte söva honom pånytt :/
#9 Förmodligen kommer han att få antibiotika, om det inte går ner eller om det blir t.ex varbildning innuti (som en böld i). Det fick Dumle 🙂 Medicin 2gånger/dag i 7 dagar, så var han bra sen 🙂
Lycka till!
Tack! Jag hoppas verkligen att det räcker med antibiotika.
#11 Håller tummarna 🙂 Bra att du har hållt så bra koll på det👍
#10 Du hade rätt. Han fick antibiotika som han skall få i en veckas tid.
Veterinären sa att han inte får äta färsk mat (gräs, grönsaker) under tiden han får antibiotika för det förhöjer risken för diarré. Han måste alltså hålla uppehåll med färskt gräs i en veckas tid. Han har fått ganska mycket gräs senaste tiden. Måste jag vänja honom pånytt med gräs om jag håller en veckas upphåll??
#13 Misstänkte att det skulle bli så 🙂
Ja Dumle fick bara hö och lite pellets under den veckan.
Ja jag hade nog vant honom på natt, för att magen ska vänja sig osv igen 🙂 Bättre att ta det säkra före det osäkra 🙂
#14 Okej. Tack :)
Hur kan testiklarna vara svullna om de är bortopererade?😃
#16 Jag menade självklart pungen/pungkulorna 😃
Testiklarna är detsamma som pungkulorna och det är dem man tat bort vid kastrering… Det finns alltså ingenting kvar inne i pungen.
Svullet kan det bli, men det är själva punghuden och vävnaden som reagerar på ingreppet (snittet, suturen osv)…