Vikt!
Jag vägde nyss min Dvärgvädurs hona och jag kom fram till att hon vägde 2,7 kg, är det normalt för en Dvärgvädur? Jag vet inte riktigt om vikten stämde för det var rätt svårt att väga henne så jag ställde mig själv först på vågen och sedan ställde jag mig på vågen med min kanin i famnen och det blev 2,7 - 2,8 kg men det var på gräset så det var nog också lite svårt. Men det jag undrar är: Är det normalt att en Dvärgvädur väger ca 2,7 - 2,8 kg? Tack för snabba svar :)
Beror ju på hur hon är i hullet. Har hon en dubbelhaka? Känner du revbenen om du klämmer lätt på henne?
Vissa kaniner har stor skelettbyggnad och då väger dem mer.
Är hon renrasig från uppfödare eller från djuraffär? Om hon är från djuraffär kan det hända att hon inte är helt renrasig och därför inte den ideala vikten från rasstandarden
//Joanna
Hon har en hakpåse, vi köpte henne för två år sen från en gammal ägare så vi fick ingen information så jag vet inte, och man kan känna ryggraden på henne.
Hakpåse tyder på övervikt oftast men har du bild på henne?
//Joanna
Lite suddig.
Har du en bild där man ser henne från hennes vinkel och inte uppifrån?
//Joanna
Ungefär 1 kilo mer än vad de brukar väga. Men det är så olika med kaninernas uppbyggnad som #1 sa och hur man avlat, väljer man stora djur får man stora avkommor. :)
Har hon hakpåse och väger så pass mycket hade jag nog ändå valt att banta henne, hur mycket och vilket foder får hon?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag ger henne sån lösvikts pellets från Grizzly.
#8 Hon kanske inte behöver pellets? Eller enbart lite pellets då och då? 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men väger hon normalt? :)
#10 Svårt för oss att säga. Och speciellt genom att bara se den bilden, syns inte bra där.
Är mycket för att vara dvärgvädur igentligen men sedan beror det på vilka linjer med. Idelavikten är 1,4-1,9 kg men flertal väger i regel mer utan att vara tjocka.
Har hon hakpåse?
Har du bättre bilder?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja hon har hakpåse :)
Ska ta bättre bilder snart.
ja det ser ut som hon har hakpåse . Det kan vara väldigt svårt att få bort hakpåse på honor. Ibland går dem aldrig bort det därför det är väldigt viktigt att se till att kaninen inte blir överviktig. Min kani får bara några pelletsbitar som "godis" någon gång i veckan. Din kanin kommer alltid ha hakpåse hur mycket du än bantar henne men det kanske inte kommer vara något fett i påsen. Bara tjock hud. Minska på pelletset och pass på nu på sommaren att ge henne så mycket grönt som möljigt nu när det är sommar. På vintern får du ge den bra hö. Jagbrukar minska på pelletset på sommaren eftersom att dels är det varmt på sommaren och på vintern när det är kallt avnder kaninen pellets och hö för att spara värme i kroppen men på sommaren är det ju redan varmt och då kan man minska lite om man vill. Och så kan kanninen äta så mycket mer än bara pellets och hö på sommaren.
Frida
Men vad kan man ge henne för grönt?
gräs, maskrosor, andra örter, blad av olika slag, kirskål, sallad och grenar att gnaga på🙂
Frida
Får kaniner äta maskrosblommor?, jag vet att de får äta maskrosblad men blommor?? :)
ja blommor och stjälken går helt utmärkt🙂 Det är många som säger att det vita i stjälken är giftigt med det är inte sant.
Frida
Okej för jag hört att blommorna giftiga men min kanin har ätit massor med blommor :)