Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1243 ggr
Tova.O
0

Fästingar

Hej! Jag märkte idag att min kanin har fått supermånga fästingar, ca 20 st i var öra! Tror att buren står i ett fästingbo typ. För vi flyttade den för några dagar sedan och innan det hade han inga fästingar. 

Kan detta på något sätt vara farligt, kan han bli sjuk? Eller är det okej om jag väntar tills de faller av eller är lite större? Jag har redan plockat massor men alla är supersmå, så vissa får jag inte tag på!

/ Tova

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

[Lina89]
0

Får fästingen sitta så den suger sig mätt och släpper själv så utsöndrar den någon vätska typ som kan göra att djuret/mäniskor får borelia och de kan man bli ganska sjuk av. Har själv haft de så läst en del om de. Men tar du bort fästingen så är de ingen fara. Vill till lägga att man behöver inte få borelia bara för att fästingen släpper själv men man kan få de

jewarg
0

Hej!

Jag vet att hund har drabbats men inget om kanin.

Hittade notis om det som en har skrivit:

"Smådjursakuten (Göteborg) sa att de inte visste vad man skulle göra, men de trodde inte att fästingburna sjukdomar smittade kaniner.

Djurkliniken Roslagstull sa att man i alla fall inte ska använda de medel som finns ute för hund och katt på kaniner, utan bara plocka bort de fästingar som satt sig."

Mvh/Jenny

JeW

[Lina89]
0

#1 jag har för mig att jag läst att kaniner kan gå de med

Tova.O
0

#1: Okej, men jag tror inte kaniner kan få borelia. 

#2: Okej tack!

Fj-a-deer
0

Vi har en jättebra fästingborttagare som fungerar på alla fästingar, små som stora. Den heter Trix och är som en penna. Rekommenderas! :)

War, war never changes.

[Sussi_63]
0

#5 håller med att pennan är superbra!

Vet någon om detta medel funkar på kaniner…Fästing & Myggmedel Roll-On   Naturligt medel Från Sjö & Hav
Det är ju ett naturmedel med doft av blommor, citrus och eukalyptus. 

Tänkte på en sak… om man lämnar kvar fästingarna för att de ska ramla av och de är i öronen på kaninen… eh.. trillar in längre in och det är ju risk för blodförlust också. Har ju sett valpar med mängder av fästingar i öronen och de små valparna fick kraftig blodbrist. :/

Fj-a-deer
1

#6 Fästingar borde tas bort så fort man får syn på den, och sedan eldas upp eller mosas så att den inte kan fortplanta sig :) Inte spolas ner i toaletten då den kan överleva då :p

War, war never changes.

Tova.O
1

Han har nästan inga fästingar kvar längre. :) vi har plockat som tusan och sedan har resten ramlat av.