Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 381 ggr
[Quellii]
0

Hm.. :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Nu har jag blivit ställd inför ett svårt beslut..
**
Ni kanske märkt att jag inte skrivit så mycket om Mozart sista tiden.. Det är så att jag märkt att han förändrats, blivit mer stressad liksom.. Det verkar inte som att han "trivs" om jag säger så :/ Jag vet inte hur jag ska förklara. Det skär verkligen i hjärtat när jag ser honom så.. Jag vet inte om det är alla hundar i grannskapet som skrämmer honom, vi har hundar på båda sidorna av baksidan, där han bor, som skäller och det kanske är nått sånt som stressar upp honom? Jag vet inte vad det är eller hur jag ska göra, för jag vill verkligen inte att han ska vara olycklig minsta lilla.. Jag vet att han trivs med mig, men det är något som är fel och nu är det inte att han är sjuk eller så, bara stressad/rädd?

Jag har funderat på att hitta ett nytt bättre, mer passande hem åt honom, kanske någonstans där han kan få bli innekanin eller som utekanin där det är lungt och tryggt. Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra.. :/ Han är ju min lilla älsklingspojke och jag vill honom hans bästa.. <3

Var bara tvungen att skriva av mig lite.

Elina.
0

Det är inte tonårsfasoner som spökar då?

SaraB
0

Naaj. Hoppas det löser sig <3

Taci
0

Jobbig sits.. det finns ingen möjlighet att du kan ha honom inne hos dig då ?

[Quellii]
0

#1 Jag har ingen aning, men är det verkligen så kaninen förändras? Blir mer stressad osv..?

#2 Hoppas jag också.. :/

#3 Nej, mamma är rädd för större kaniner och vill inte ha dom för nära :P

Taci
0

#4 hehe jaha ok .. inte så bra då kanske :P

KvirrZ
0

Vad trist, hoppas det löser sig :/

- Mvh Emma

KajsaM
0

Ops, men tonårskanin brukar dom ju inte bli så där stressad m.m som du beskriver. Det kanske är hundar som har skrämt upp han.. Hoppas att det löser sig :)

[Quellii]
0

Jaa.. Jag känner mig ju lite självisk om jag skulle ha kvar honom där han är nu, men jag har ingen annanstans att ha honom :/ Gaah..! Jag vet verkligen inte hur jag ska göra.. :/

myriis
0

Hur länge har han betett sig så? Är det några veckor eller flera månader?
Har du själv sett honom reagera på en hund när du haft honom i sele t.ex eller tror du bara att det är p.g.a hundarnA? Sen har ni väl två kaniner till, kan inte andra hanen eller honan göra honom orolig?

[Quellii]
0

#9 - Det är väl ett par veckor, han blev vettskrämd när Nalle, våran hund, kom fram till buren och nosade.. Så det är därför jag antar att det är hundarna, men jag vet ju inte säkert. Jag blir ju orolig att han ska bli så rädd att han dör, därför får inte Nalle vara nära burarna. När jag är ute och går med honom i sele och en hund skäller så stelnar han till eller rusar bort från ljudet. Totte är ju den som bor ute vid honom, men Mozart bryr sig inte om honom.

Hundar kanske är nått som går att vänja honom vid, men det är ju inte så enkelt när man vet hur pass stresskänsliga kaniner är.

KajsaM
0

Ja, det är ju det. Att kaniner är väldigt stresskänsliga. Men Nalle skällde väl inte när han var vid kanienrna?

Hampus är så otrligt nyfiken ¨på Viggo så Viggo är skitskraj ^^ Pröva att ta dit Nalle till buren men se till så att Mozart kan gå in i ett hus. Så kan du se hur han reagerar.

[Quellii]
0

#11 Nej han skällde inte, han stod bara och viftade på svansen men Mozart stampade och rusade in i sitt hus.

[Quellii]
0

Han har förresten blivit skrämd av grannens hundar i våras så att han fick diarre.

Keligast
0

Försök vänja Mozart vid hundar..

1. Ta fram Nalle varje dag vid buren några gånger dagligen tills Mozart har vant sig

2. Ha Mozart i famnen och klappa båda två (Mozart och Nalle)

3. Gå ut med Mozart i sele och ha Nalle lös..han kommer vänja si fast det tar tid

Var samma sak med Mimmi och Albin dom var livrädda för hundar innan men sen jag har vant dom så bryr dom sig inte dom kommer t.o.m fram och nosar på dom^^ Viserligen är mina hundar små men..

Hoppas det löser sig <3

KajsaM
0

#13 Ojsan, hur gammal var han då?

[Quellii]
0

#15 - 3 månader ungefär, det var i Maj?

[Quellii]
0

#14 Tack för ditt tips?, jag får se hur jag gör, Nalle är så stor och klumpig så det kan bli lite svårt. :P

myriis
0

Jag har också två kaniner som fortfarande tycker hundar är läskiga, tyvärr. Men vi har ju tre hundar här hemma och för mig funkar det. Sera tycker det är otroligt läskigt när dem springer vid rasthagarna, men hon har sin bur högt upp så vid kaningården är det lugnt. Ibland tjurar hon också för att jag luktar hund. Expo blir lite skrämd när hundarna skäller och är i närheten av honom, men det är inte jättefarligt.
Jag har försökt anpassa mig en del och bla. satt hundförbud vid kaningården och rasthagar. Sen ser jag till att dem inte behöver träffa någon hund i onödan. Sera har ganska stor anledning till att vara rädd för hundar, och Expo råkade också ut för något har jag för mig, men kommer inte riktigt ihåg vad.

KajsaM
0

#16 Ja, han var ju ganska liten då. Han kan ju blivit skämd för "livet" lixsom. Om han bara förstog att inte Nalle tänker döda honom. Men pröva att knyta fast Nalle ute, Inte ha han lös. Och så ta ut Mozart i sele och sätt dig en bit ifrån Nalle men Mozart i knä och lite så :)

Keligast
0

#17 En söt stor klumpig hund ;) åhh han är såå fiin <3

[Quellii]
0

Tack så mycket för era svar :) Det känns som att det finns lite hopp iaf :)

Ska se om jag kan träna Mozart mer, kanske sysselsätta honom på något sätt så att han inte bara sitter och lyssnar efter hundar, sen så ska han få sakta men säkert träffa Nalle "ordentligt". Hoppas att det funkar, för jag vill verkligen inte sälja honom! Annars kanske det är lite tonårsfasoner som också spökar och gör allt värre, man vet ju inte. Men jag ska försöka iaf :)

Keligast
0

Hoppas det komme gå :)

Nathalieee
0

tänk på att en jätte är en väldigt speciel ras också , dom är inte så lätta att handskas med alltid . närdom är små är dom hur mysiga som hälst , men ju större dom blir ju mindre mys kaniner blir dt , och dom blir väldigt jobbiga i tonåren .

Men försök som sakt att vänja honom vid hundar .  De ska nog lösa sig :)   Lycka till !

Jojsan
0

hoppas det löser sig :)

[Quellii]
0

Jaa, igår fick han sitta i mitt knä samtidigt som nalle var i hundgården, det gick ganska bra, förflyttade mig närmare och närmare och han fick inte panik iaf :) Sen så ska jag se om det blir bättre av att flytta kaninburarna :)

Keligast
0

Åhh vad bra :)

[Niike]
0

Hoppas det löser sig! Vore ju jättetråkigt om du skulle behöva sälja honom:/

[Quellii]
0

Jaa :/ Min lilla sötnos :) Jag får ha tålamod och ge honom den tid han behöver för att få det lungt :)