Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 509 ggr
NaDa...
0

Tips inför kull

Som ett par av er kanske vet så lyckades min Carmen rymma ut ur hagen när min mamma hade Coco lös ute i helgen. Jag var inte hemma så kunde inte se om något hände, men eftersom att Carmen var otroligt brunstig och hon nu ändrat temperament så har vi gissningar på att det kanske kommer ungar.

Behöver alla tips? jag kan få! Tar nu varje kväll i akt till att läsa på internet osv för att få det rätt. Har haft kull förut, men det var när jag var 12 och då visste jag inget. ;)
Kommer säkert att komma på flera frågor så kommer ha den här tråden som plattform för dem, men här kommer ett par;

- Finns det någon mat man ska undvika att ge under dräktigheten/när hon diar?
- Hon hade ett bo av hår innan de träffades. Ska jag ta bort det eller kommer hon att kunna använda det sen till ungarna?
- Hur ska jag inreda buren? Kan jag ha det som vanligt eller ska jag lägga in något/ta bort något?`

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

NaDa...
0

Puff :)

~ Kram Nadja ♥

NaDa...
0

En fråga till;
Läste på nätet att hon inte ska bo nära de andra kaninerna när hon har ungar, är det sant?

~ Kram Nadja ♥

Zabbio
0

Beror på vem du frågar ;)

Men bor hon i egen bur spelar det ingen roll var de andra är. Hon kan ev. bli lite tjurig mot dem.

I allmänhet bör du undvika att stressa kaninen eller byta fodersort osv i dräktigheten. Börja ge extra foder när hon har varit dräktig i 2 veckor, eller om hon smalnar av.

Bor hon i grupp eller med kompis kan det möjligtvis bli problem, bäst att hålla koll. Om de inte stör si på varandra under dräktigheten brukar det inte bli problem med födseln heller. Däremot ska hannar hållas borta då  hon blir väldigt brunstig efter födseln och ibland kan till och med en kastrerad hane bli lite till sig och skada ungarna om han vill para sig för tidigt (de kan trampa på dem av olyckshändelse).

Jag föder upp i koloni.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

NaDa...
0

Tack! :)

~ Kram Nadja ♥