Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 802 ggr
Frosstis
2

varm?

tror jag blir galen! francis har hela tiden varma öron, det är liksom hans kroppstemperatur. men när jag tar in honom för att gosa blir öronen ännu mer varmare!! och det bara skiljer någon grad från inne/ute! hur kan det bli så? jag vågar ju inte ha inne honom för att han blir så varm. jag brukar lägga en blöt handduk och en tjock bit gurka så ligger han halft inne i transportburen och halft på hadduken, smaskar gurka och när han ätit upp den slickar han på handduken. så vatten får han i sig iallafall, men jag förstår inte varför han blir så varm? en annan sak- jag glömde honom i hagen inatt! hehe.. från 20:00 till 07:30, var påväg till skolan så kom jag på att han var ute och så fick vi åka hem igen. stackarn! han var helt blöt.. men han hade vart inne i transportburen iallafall..skyller på att jag var så trött så jag somnade på golvet….

Summerdogs
1

Är det en dvv? Min dvv hane var också sån i ett par månader. Hans öron blev helt röda och supervarma när jag klappade han över huvud och öron. Det jag gjorde var antingen blöta öronen något med vatten så han blev sval eller så lät jag bli att klappa just öronen och klappade då resten av han :)

Frosstis
1

#1 Han är en frasse!

Summerdogs
1

Då förstår jag han

[vigge_]
1

Min hermelin hona får också varma öron ibland, speciellt när jag klappar henne. Eftersom att hon är vit så blir det polkagrisarna

AkaiTsuki
0

Alltså det är ju bättre att örona är varma än kroppen så dem inte överhettar kroppen och får värmeslag ^^

//Joanna

[vigge_]
0

#5 det tror jag med :) De kanske får varma öron för att hålla ögonen varma (det är inte så mycket hår på öronen)

Frosstis
0

Så det är inget fel på att han har varma öron då? Så han är normal?

AkaiTsuki
0

#7 Ja det är deras sätt att reglera kroppsvärmen

Är örona varma så åker värmen ut ur kroppen till örona, är örona kalla så sparar dem på sin kroppsvärme

//Joanna

Frosstis
0

#8 Okej vad bra! Då kan jag ta in honom :)

AkaiTsuki
0

#9 Om han är utekanin tycker jag inte du ska ta in honom dock, eftersom utekaniner är även ute på natten och då blir det kyligare. I hemmet blir det inte kallare på natten

//Joanna

Frosstis
0

#10 Men jag menar på dagen och kvällen för att gosa :)

En till fråga: hur stor ska bolådan vara för en frasse? ska bygga en bolåda till hagen och vill veta :) ska sätta plast runt så den inte blir fuktskadad:)

AkaiTsuki
0

#11 Varför inte gosa ute? Det är ju fint väder 🙂

//Joanna

Frosstis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jag gosar ute ;) Eller ja jag ligger på golvet så ligger vi och pussas :D men jag vill ju ha inne honom i mitt rum också ;)

[Rabbitte]
0

#13 Vad fina ni är!

Frosstis
0

#13 tack, han är så gosiig :*