Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4460 ggr
[hästtösen]
0

nyfödda ungar på huset!

Åh det som jag inte ville skulle hända, hände just! min kaninhona föder sina ungar på huset/bodelen och det är inge halm eller någonting där uppe och hon ligger där och föder nu!

Vad ska jag göra?! rädd att den/dom ska dö! ligger nu en unge där och vet verkligen inte hur jag ska göra.

PrinzeZz
0

vänta tills hon är klar, när hon är färdig kan du försiktigt stoppa in dem i bolådan.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Emmetem
0

Har kaninhonan byggt ett bo åt ungarna? Hon kan bita ihjäl de om du rör de.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[hästtösen]
0

#1: Tror du ungen klara sig uppe på huset fast det inte finns nå halm eller annat material till honan är färdig? o hur länge tar de ungefär tills alla ungar är födda? Varför denna otur? :(

PrinzeZz
0

#3 beror på omständigheterna, men går allt utan problem tar inte en födsel så lång tid. Det är dock väldigt oklokt att störa honan mitt i födseln så det är bara att hålla tummarna

guldflickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej

Om honan är van vid din beröring så är det nog inga problem för dig att plocka ungarna en efter en därifrån. hjälp henne med ett "halmbo" det gör du lätt genom att göra ungefär som ett fågelbo. en liten fördjupning där lägger du kaninungen. och de som föds därefter. kan hända att hon går och föder vidare där du gör iordning.

Njut av livet, det går inte i reprisSol

[hästtösen]
0

#2: Hon har byggt ett litet bo utanför bodelen i hörnet av buren, men såg igår att hon hade dragit bort päls uppe på huset, så jag vet inte hur detta ska gå :(  Hur ska jag isånafall göra när jag flyttar på ungen? Hon föder i hennes bo nu, men första ungen är född på huset……..

PrinzeZz
2

#6 jag skulle i så fall plocka på mig ungen som ligger på huset och hålla den varm tills honan är färdig och sedan lägga den i boet med syskonen när hon är helt färdig.

Emmetem
0

#6 Du tar och tvättar händerna med endast vatten så att du inte är smutsig. Sedan så tar du halm, hö, päls och stryker händerna mot det. Burbotten också! Så att du luktar så mycket kaninmamma som möjligt. Sedan kan du försiktigt flytta ungen med händerna. Men väldigt försiktigt! Och så lägger du den i boet. Om du inte luktar kaninmamma kan hon bita ihjäl ungen.

guldflickan
0

hjälp till att flytta så mkt päls du kan till bodelen hon byggt. Det kan du lägga dit sen när hon fött klart där hon är nu. och om hon nu fått fler ungar vilket inte bör ta så lång tid kan du lägga dit den ungen hon födde först, emellan någon födsel så hon får den varm.

Njut av livet, det går inte i reprisSol

[hästtösen]
0

Ungen är flyttad till boet nu. La även upp spån och halm på huset ifall att hon skulle föda nå mer ungar där uppe, så de i varje fall har det skönt, så får jag flytta på eventuella "sitthylle" ungar sedan ifall att.

[Luppa]
10

Det är skitsnack att mamman biter ihjäl ungarna om man inte kamofluerar sin lukt. Stoppa ungen i boet helt enkelt, har alltid funkat för mig.

Emmetem
0

Luppa det är inte alls skitsnack. Hänt mig flertalet gånger då mina syskon pillat i boet.

Ljusta
2

Tror också det är skitsnack. Har aldrig hänt mig trots över hundra kullar under åren. Pillar och kollar alltid ungarna från dag ett och är honan van vid människodoft så är det inte farligt. Har aldrig försökt att maskera min doft. Om honan biter ihjäl ungar så beror det nog inte på att de luktar människa utan har andra orsaker.

Ibland så lägger honan bort någon unge också för att det är något fel på den och den inte skulle överleva. Men är det en förstagångshona så kan hon helt enkelt inte ha fattat galoppen bara :)

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
2

#12 Har aldrig hänt mig, trots att jag haft 60-70 kullar. Jag brukar lägga ungar i boet som hamnat utanför, och jag plockar ut ungarna ur boet 2 ggr om dagen första veckan för att se så att alla mår bra och får mat.
Aldrig gnuggat in händerna i något för att dölja min lukt.
Däremot så plockar jag alltid ut mamman ur buren innan jag rör ungarna, för att hon ska slippa bli stressad.

Emmetem
0

#13 Det har ju också med hur honan är i psyket att göra. Min hona var helt underbar fram tills hon blev dräktig. Då blev hon ett väldigt överbeskyddande monster. Pillade någon i boet blev hon helt till sig. Men innan hon var dräktig var hon så underbar och gosig. Bara för att det kanske inte hänt just dig behöver det inte innebära att det är skitsnack för det. Du ska rättare sagt vara glad över att det aldrig hänt dig, för det är inte roligt!

Ljusta
1

#15 Fast om honan har ett sådant psyke så plockar man ut henne ur buren så hon slipper stressas. Om hon ser att man pillar så kan hon säkert bli så pass stressad att hon gör ungarna illa, men inte pga de luktar människa. Har haft stressade/ilskna honor och plockar alltid ut dem såklart.  Om man är med sina kaniner mycket så är människolukt inte farligt (som tex vilda djur kan tycka) utan naturligt.

Ljustadalens kaningård

Emmetem
0

#16 Vår hona blev efter den första kullen (som blev ihjälbiten pga. pillande syskon) utplockad. Det gör vi alltid då vi ska greja i boet. Men med vissa honor hjälper inte ens det.

Ljusta
1

#17 Jag har ändå svårt att tro att det var pga att de pillade i boet, OM det inte var så att syskonens doft inte var känd för kaninen?

Ljustadalens kaningård

[hästtösen]
0

Nu har honan gjort ett fint bo i bolådan och dragit bort en massa päls, hon födde ju en unge på huset i går kväll och den har nu flyttats till boet och nu har hon fått en till unge för nån timme sedan, födseln verkar ha tagit lite längre tid för henne, då hon verkar föda flera ungar idag också, just nu vad jag sett så är det två ungar båda verkar bli blåa, en av dom är blå med gula fjun så spännande är det att se hur den kommer att se ut :)

Zabbio
0

#19 Vad roligt att det verkar gå bra!  :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[hästtösen]
0

Hon sköter om ungarna riktigt bra nu, hon verkar nog ändå bli en duktig mamma, det är andra kullen för henne, hon jobbar för fullt nu med att göra boet extra mysigt för bebbarna :)

MEMFS
0

Min hona är en förstagångs hona och efter att ha målat upp värsta bilden med att hon kanske skulle bita ihjäl ungarna så lät jag bli att lyfta upp dom dom första dagarna. Men jag märke hur bekväm hon var med att jag grejja i boet och kolla dom så till slut lyfte jag upp och kolla på dom. Jag sträckte fram ungen till henne när den va i handen för att visa och hon slicka mig bara och den. Sen när jag lagt tillbaka ungen i boet går hon direkt för att kolla, och oftast ge mat. Hon är en toppen mamma! <3

[hästtösen]
0

#22: vad härligt att det går så bra för dig och honan :) 

Jag har kollat på ungarna också och hon verkar inte bry sig så värst mycket om jag lyfter upp och kollar på ungarna lite snabbt, vill dock inte röra för mycket, Hon får verkligen fram fina färger och de två ungar som jag kollat på är verkligen super fina :)

MEMFS
0

#23 Ja det känns super att min hona är så lugn när jag är där och grejjar:)

Nej för mycket vill man inte röra, men är svårt att låta bli också:) Jag har kollat vår lilla tre gånger bara idag då jag smälter så fort jag ser den! Den börjar få lite hår nu och ska bli spännande och se, tycker mig se både ljusgrått, vitt och lite bourgogne som mamman är. Eller är det önsketänkande kanske?;) Hihi

[hästtösen]
0

#24: haha jo jag förstår, är samma sak för mig, har kollat några gånger idag av nyfikenhet :)

Men nu blev jag lite fundersam, den första ungen som föddes igår kväll blev alldrig tvättad av mamman så den har blod kvar på kroppen och sen har små blodklumpar torkat och sedan lossnat och verkar som att stackaren har fått ett litet sår, lite hud har lossnat där blodet har varit… Ska jag vänta o se om mamman rengör ungen själv eller ska Jag ta in ungen och rengöra snabbt? o hur ska jag göra med såret? , kommer såret bli infekterat eller växer de igen?

Zabbio
0

#25 Om mamman tar hand om ungen bör såret klara sig bäst utan hjälp.

Tvättning vet jag inget om. Kanske du kan tvätta försiktigt med ljummet vatten på en trasa,  som en kanin-tunga ungefär.

MEN.. är ungen matad? Har den en spänd, full buk eller är den tom i magen? Om den inte får mat kan du behöva stödmata (hålla mamman till ungen), det är nog det mest akuta.

[hästtösen]
0

#26: jo nog tror jag mamman tar hand om båda ungarna, hon verkar ha matat dom, båda ungarna har runda magar och ser friska ut och är varma, inte kalla. Ungarna ligger i en bolåda och mamman har dragit bort en massa päls så jag tror nog att hon har matat dom, då hon legat där inne hela morgonen och förmiddagen.

Zabbio
0

#27 Är de runda om magen går det nog bra :)

Vänta lite med tvättning, men är den fortfarande smutsig om någon dag kan du försöka tvätta bort det värsta lite försiktigt. Se till att den inte blir kall :)

tlover
3

#15 varför avlar du på honan om hon inte klarar av att människor är nära ungarna? (eller har jag missförstått, vad jag förstår så har du avlat flera gånger på samma hona men jag kan ju ha missförstått)

l'm back