Gammal?
Hejsan!
Min kanin en hona på snart 4 år. Hon har börjat tunnat av rejält då man känner skelett. Hon har dearé och äter inte. Hon andades "häftigt" igår samt tungt.
Igår tog jag in henne och myste då hon lugnade ner sig. Men hon äter fortfarande inte och sitter bara intryckt i väggen i buren. Men hon dricker mycket vilket jag tycker är bra(?). Sen har jag även märkt att hon har lyfte på öronen när hon myste med mig igår, vilket hon aldrig gjort förut om hon inte varit ute och hoppat bland gräs.
Jag vet inte, men jag kanske ska testa låta henne få komma ut bland blommor och blad idag! Eller är det dumt? 🤔
Så nu är min fråga, är hon gammal och det kanske är dax för henne att somna snart eller är hon riktigt sjuk? 😓
Jag är riktigt orolig och det är ju det värsta med djur att det kommer en tid då dom också måste få frid och somna in. 😭
Vill gärna ha svar snabbt! Det vore ganska skönt! Tack på förhand!
~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~
Om hon har diarré så skall du bara ge Hö o vatten. Om hon är 4 år är hon inte direkt Gammal,men till den äldre sidan. Om hon har magrat så kan du börja ge henne gröt när diarrén har försvunnit. :) Lycka till! :D
Men då är frågan till dig; Vad för gröt? 😉
Tack så mycket för svaret!!!! 🙂👍
#2 Havregrynsgröt kan man ge kaninerna, brukar vara uppskattat!
Tillaga gröten som vanligt, men ha inte i salt, låt det bli fingervarmt innan kaninen får smaka.
Jag brukar göra 1 portion (står på förpackningen, kommer inte ihåg hur mycket det är nu - var ett tag sen jag gjorde gröt)🙂
Din kanin är endast i yngre medelåldern. typ30-40?
Hon är inte alls gammal alltså.
Däremot så låter det som om hon är akut sjuk.
Du behöver göra ett veterinärbesök. Vänd dig till kaninkunnig veterinär.
Sök här på kif eller på google efter kaninkunnig veterinär där DU bor. Eller skapa en ny tråd här och efterfråga en.
Det kan vara allt från livmoderscancer till tarmparasiter eller diabetes..
Eller nåt helt annat. Även om de grejerna är de som jag tänker först.
Även om hon blir"lugn" i din famn så betyder det inte att probemet är löst. Det där är tecken på sjukdom.
I dina kläder skulle jag informera mig om lämplig kaninveterinär och beställa tid typ idag.
Tjuvar tråden lite, jag har en Belgisk jättekanin hane som är 4 år gammal och han har börjat magra lite kring ryggraden, han är avmaskad och undrar om det ha med ålder att göra, eller är jag helt ute och cyklar?
#5 Den Bj jag hade förr blev mager/kantigare över ryggen vid 4 års ålder, var inge mask eller dylikt, utan berodde troligen på åldern. Dock blev han 5-6 år gammal.
Min ängel har lämnat jorden! R.I.P Soffie *23/6-2009 - +30/5-2013

#7: Nej så hemskt! vila i frid Soffie 🌺