HJÄLP AKUT!!
Min kompis kanin har huvudet på sned, han är lite skyggare än vanligt men äter som han ska! Kan detta vara hjärnblödning?? Vad ska vi göra???
ring veterinären! låter inte bra….
Hälsningar Lurvas11
Säger som #1, veterinär genast! :(
Kan vara hjärnblödning..
Låter som en propp eller hjärnblödning tyvärr.
Eller brist på något.
Men behöver in akut idag till veterinär oavsett.
Lycka till och hoppas att det går bra!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hände så på min förra kanin tyvärr och det visade sig att nervtrådarna till hjärnan hade blivit skadade och det gick inte att bota 😕
Frida
Tack för alla svar!! Jag är "kompisen" och har fått en tid hos veterinär imorgon. Hoppas det går bra!! 😕
#5 Har du otur kan det vara försent imorgon beroende på vad det är😕 Men hoppas det går att bota, håller tummarna.
#5 Imorgon? :/ Hade dom ingen tid idag?
Nä de fanns ingen tid idag.. :( Och att åka in akut är för dyrt… 😞
#8 Då kan dina föräldrar få ta en kik på våra veterinärräkningar för våra djur de senaste månaderna… Har ingen exakt koll men skulle gissa på att det landar på ca 80-100'000kr. Tacka vet jag försäkringar…

Mvh Stephanie 

#9 Det är #8 som är kompisen, som äger kaninen. 🙂
#10 Hehe, ok 😛 *ändrat*

Mvh Stephanie 

Råttor kan få något som heter snedskalle, ofta beroende på öroninflammation. Kan kaniner få det med?
#8 Men när man har djur måste man vara berädd på att betala jättemycket. :) Säg det till din kompis.
Jag ("kompisen" 😉)trodde först att det var värmeslag men han andades normalt och var inte så varm om öronen så jag insåg att det var nåt annat. Det kan absolut va öroninflammation eller någon typ av "djupgående" infektion. Eller också propp eller hjärnblödning. Är så osäker. Iaf måste veterinären kolla upp det! Som sagt fick jag en tid imorgon på morgonen och hoppas och tror att det inte ska vara för sent. <3
#13 Jag är fortfarande kompisen
och jag är såklart villig att göra massor för mina djur!! Men jag kommer ändå inte ta mig in till någon akut idag och har fått en tid imorgon = billigare = helt okej!!
För de pengarna som det kostar, skulle jag kunna köpa 5 nya kaniner (vilket jag inte vill/tänker!!!!) och det är vad folk gör idag… :/ Men dessutom har kaninen fyllt 4 år och även om han skulle kunna leva några år till så är det viktigaste att han lider och DET är att betala jättemycket.. <3
#15 Nu blev det lite fel va? "så är det viktigaste att han lider"?
Haha ojsan!!! *inte lider såklart!!! 😛
#17 Tänkte väl det 😉
Men du vet ju inte om han lider nu eller inte. Bara för att kaninen lite ller äter alls, betyder inte att den inte lider.
Veterinär ar nog enda alternativet.
Djur är inte gratis att ha!
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#19 Hon har beställt tid till veterinären.
Jag tror inte att det hjälper att skriva att det inte spelar någon roll vad det kostar att åka akut till veterinär. Om jag har fattat det rätt (kan ha fel) så är det dina föräldrar som tycker att det är för dyrt, eller? Det verkar som att du hade kunnat lägga hur mycket pengar som helst på din kanin om du hade fått? Hoppas det löser sig!! :-)
#18 Nej jag vet inte om han lider, men han rör sig inte normalt och mår verkligen inte bra just nu och det verkar inte bli bättre..
Men han äter och dricker, så det är bra! 
#21 Mina föräldrar betalar inte, betalar allt själv, så jag bestämmer ju typ.. Men kunde ändå inte ta mig till veterinären idag och eftersom han fortfarande äter och dricker så kände jag att det inte var någon idé (förstå mig rätt..!)! Så var min pappa så snäll att han ringde och bokade tid tills imorgon bitti… Så det sitter inte så mycket i pengarna, för övrigt så är läget stabilt just nu..
Tack igen för alla svar!!🙂
#22 Äta och dricka kan kaniner göra, även om de lider. Deras "försvar", eller vad man ska säga, att inte visa sig sjuka. Från det "vilda" ursprungligen.
#22 Ok. Lycka till ändå!! :-)
#24 Ja alltså kan han lida, inte bra!
Som ja skrev i #15… Det viktigaste är att han inte lider! Tar honom till veterinären imorgon för det är det enda jag kan göra just nu. Sedan är det bara att be 

#25 Tack!! 🙂
#26 Vilken tid fick ni imorgon?
#27 8.40
#28 Ok vad bra med en så tidig tid 🙂
Ja! 🙂Skriver väl hur det går imorgon!
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Blir lika förbryllad och frustrerad varje gång en sådan här tråd dyker upp.
Om man misstänker att ett djur är akut sjukt, så skriver man inte och ber om hjälp på ett internetforum - man lyfter luren och ringer till en veterinär!
hoppas allt går bra med din lille kanin! Åkte in med min hund akut en gång då jag trodde han brutit benet. Va "bara" en klo som brutits vid roten men det gör svinont å dom fick operera. Det jag försökte säga,är att jag betalade inte mer än vanligt :/ alltså inget extra för att det var akut. Men kanske är så med olika. Självklart är det dom vuxna som bestämmer men man borde ju alltid åka in till veterinären och sen där ta ställning till om man vill lägga dom pengarna, bara djuret slippet ha ont. Försäkring äger :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
vetrinärer kan faktiskt inte så mycket mer om kaniner än väldigt kaninkunniga människor. Så kan nästan förstå att du börjar med att skriva här eller på något annat kaninforum.
Och sen så har alla har tyvärr inte råd med vetterinär utan avlivar hellre sina djur. Det behöver inte bero på att man inte har råd utan att man inte vill att kaninen ska stressas iväg när den lider. Sen beror det ju självklart hur allvarlig situationen är. Ibland kanske vetten vaara till hjälp.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Tycker inte att det är fel att fråga på kaninforum! Håller med #33 på gott och ont… Jag tror inte "Hamstern" skulle skriva hit om det hängde på liv och död. Hon känner sin kanin och skulle, vad jag tror, inte riskera livet på sitt lilla djur. Veterinären skulle inte heller vänta om de trott att risken var för stor med att komma dagen efter. De är ju inte helt inkompetenta eller? Självklart kan de göra misstag, det är ju mänskligt. Men de kollar väl upp symtomen samtidigt som de pratar med uppringaren eller har jag fel!? De har väl dator?
Sen så tror jag även att "Hamstern" skulle åka in direkt om det blev värre. Tror inte ni andra det också?
Jag hoppas så att det går bra idag och att du får hem din ninis utan problem.
Kanin som håller huvudet snett kan även ha parasiter som angriper nervändar i kroppen. Vissa tror att det kan självläka men andra säger antibiotika vilket tyvärr är en lång och osäker behandling Men det är aldrig fel att söka vård. För att få reda på om det är en parasit så krävs det en noggrann koll via blodprovet. Den är tydligen inte lätt att upptäcka. En väninnas kanin hade detta men spontanläkte. Men man hoppas ju alltid på det bästa.
Hur gick det hos veterinären idag?🙂
Om det nu skulle vara så att du ska till en veterinär som inte är kunnig på kanin.. så är det bra att veta att de vanligaste skälen till symptomet är infektion i mellanörat, nosematos (e cuniculi), pasteurella (kanske ej så troligt omkaninen inte visar symptom på det), hjärnblödning o stroke är väl också möjligt kanske..?
Är veterinären inte kunnig så kan man alltid kräva att hen ska kontakta kunnig veterinär på exotiska husdjur… som vet.
#37 Hon har varit hos veterinären nu, skulle vara där 8.40 (#28)
Min kanin har haft en parasit som jag inte kan namnet på. Då gick hon med huvudet på sned och detta behandlades med antibiotika. Susie (som idag är 9 år) har klarat sig finfint! Dock har hon fått flera återfall och har fått åka in till veterinären och fått flera antibiotikakurer. Men hon svarar bra på det. Dock så får hon bo ensam nu då denna parasit sprider sig via avföring och mat. Den går aldrig ur kroppen på henne så hon får bo själv. Men det förhindrar henne inte från att leva ett bra liv. Jag umgås med henne väldigt mycket.
Och om jag hade tagit bort henne när hon fick parasiten skulle inte min lalla tjej ha varit 9 år nu - utan då skulle hon ha levt 4 år kortare. Så glad är jag för det beslutet :)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Nu har jag kommit hem från veterinären med en gladare kanin och penicillin med banansmak!! ^^
#40 Skönt att höra. Vad var det för fel?
#36 Det var en rejäl öroninfektion! Veterinären vi kom till var duktig och hade erfarenhet av kaniner. Hon sa först att det var just öroninfektion eller parasiten som några av Era kommentarer handlat om. Undersökningar har tydligen visat att ca hälften av Englands kaniner bär på parasiten men långt ifrån alla får symptom. Parasiten angriper inre organ, lever, njurar men kan också angripa hjärnan -> nerver. Det går att behandla med avmaskningsmedel (för katt) men det behöver inte bli bättre - de kan få leva i tillståndet de var i när man började behandla.
Som sagt var det en kraftig öroninfektion som jag ska behandla med penicillin morgon och kväll i minst en månad. Återbesök om 2 veckor. Är så glad, han gillar sin medicin med banansmak och han mår redan lite bättre eftersom hon tvättade bort lite vax och var. 🙂
#31 Du kan sluta vara förbryllad, iaf i "min tråd" för samtidigt som tråden skrevs så ringdes det veterinär och jag fick en tid idag Ni kaninexperter är ju roliga.. 😉
Tack för alla svar!!! 😃
Till
:) Härligt att det blir bättre nu!