(X) 200:-/kg?
Hej!
Har fött upp ett gäng kaniner i år och undrar om 200:-/kg är ett rimligt pris?
Har ca. 20-25 kaninungar som jag vill bli av med. ev. någon vuxen med.
200:-/kg? Menar du inte per kaninunge?
200 kr/kilo?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man brukar ju inte sälja kaniner per kilo så länge det inte handlar om slaktade kaniner. Pris beror ju på hur "seriös" du är, har du härstamningsbevis, garantier, avelsmål osv. Sätt inte för lågt pris för då lockar du bara fel sorts köpare.
Ljustadalens kaningård
Ja per kilo. #1 #2
Jag säljer ju dem levande men syftet är väl mat. I och med att jag har så många honor och hanar i samma bur vet jag inte vem som är pappan. #4
#5 Va! Hur vågar du det? Nej sära på dem, det är inte bra att ha dem så, eftersom honorna får ungar på ungar och stor risk att hanarna börjar slåss.
Vet att flera som säljer matkaniner tar ca 250 kr/st. 200 kr/kg i levandevikt är rätt så mycket. Är det matkaninras, dvs stora?
Sen så är det inte lämpligt att hålla kaniner som du gör. Honorna får gå dräktiga i ett och hanarna bråkar troligtvis. Ta bort hanarna från honorna (hanarna en och en) snarast!
Ljustadalens kaningård
Oansvarig djurhållning? Tycker det låter lite farligt!
#6 Mina kaniner är VÄLDIGT välmående! Hanarna går tillsammans med honorna när jag vill att de ska bli dräktiga och jag har aldrig haft någon kanin som rykt ihop med en annan. Och jag får kaninungar 2 gånger om året. i år har jag dock haft mindre honor som tagit sig än vanligt. där av bara 20-25 ungar.
#7 De är dvärgvädurar och vägar ca 3kg fullvuxna då jag försöker få dem så stora som möjligt. Och som jag skrev här ovan. Inga problem under de 4 åren jag gjort detta.
#9 Dvärgvädurar väger inte 3 kg som vuxna.
Ideal är 1,4-1,9 kg, och oftast ligger dem något högre, men inte runt 3 kg.
Man får inte låta honor få kull på kull. Det sliter enormt på honorna och inte bra för dem.
Men jag har köpt och avlat fram så stora kaniner som möjligt.
Eftersom jag bara har dem till slakt och säljer till slakt så är det inte så viktigt. De får bara 2 kullar om året (om de tar sig) och de har inte tagit någon som helst skada. Jag låter de bara leva 2 år innan de slaktas ändå.
Om du är så van att sälja till slakt, hur kommer det sig att du frågar om pris nu? Och dessutom på ett forum där majoriteten är folk som har sina kaniner till enbart kel?
Om du frågar Medarbetare eller sajtvärden på sajten, (finns på "om sajten) kan du få tillgång till produktionsdelen, som är dold.
#12 Förut har jag bara ätit dem själv eller gett till familj och vänner men nu är frysen full och jag behöver sälja. Det visste jag inte om. Trodde det handlade om kanin i alla allmänhet.
#13 va?
#14 Vad är det som är oklart med det jag skrev?😮
Detta handlar ju mycket om produktion, och skickar du ett PM till dem, kan du få tillgång till produktionsdelen.
#15 Jag förstår inte vad det är du pratar om? Vadå produktionsdelen? har jag bett om detta?
#16 Och jag frågade vad som var oklart.
Det finns en produktionsdel, som man lägger sitt inlägg i, för dem som inte vill läsa om det, och detta handlar ju delvis om det, så var bara ett förslag.
#17 hon sa ju att hon inte förstod? DU får läsa vad hon har svarat innan du käftar emot! Hur ska hon som ny kunna veta att det finns en kategori om det?
#18 Jag har inte käftat emot. Jag frågade VAD som var oklart, så att jag kunde förklara på annat vis, men det har TS inte svarat på det.
Det är inte att käfta emot, utan försöka reda upp vad som var oklart med det, inget annat. Så släng inte ur dig grejer tack, som inte stämmer. Jag har läst klart och tydligt vad hon har skrivit och svarat på det med, inget annat.
Har du Facebook? Det finns en sida där som heter Köttkaniner. Om du frågar där angående priser osv så får du säkert bra svar :)
Om hanarna bara går med honorna en kort stund vid PARNING så är det väl ok. Även om jag har väldigt svårt att tro att de inte bråkar. Men man är väl inte sämre än att man kan lita på att folk säger sanningen ;)
Ljustadalens kaningård
#19 Jag skrev att jag inte förstod VAD du pratade om (alltså, ÖVER HUVUD TAGET).
Jag som ny har inte en aning om vad "produktionsdelen" är.
Jag har inte svarat på 5 sekunder till skillnad från vissa andra.. Och det är för att jag har ett jobb.
#18 tack.
#21 Vad har jobb ens med saken att göra? Jag studerar heltid, om det nu har med saken att göra?
Produktionsdel är en kategori som man lägger sitt inlägg i för att det ska vara lättare att hitta sen när man söker, om det man vill läsa om.
Och varför låta så otrevlig? Jag har inte varit otrevlig mot dig 😮Känns väldigt tråkigt, när man försöker hjälpa till….
#20 Ja. tack det var ett bra förslag!
Det har aldrig funnits en skråma på mina kaniner!
#22 Du verkar ju uppenbarligen irriterad över att jag inte svarat direkt.
Du låter otrevlig vart du än skriver.
#24 Nej jag är inte irriterad överhuvudtaget. Väldigt glad och positiv 😃
Tänker inte ta det här i tråden, och förstöra.
Oj här kommer du bara få negativ respons :)
Lägg ut här istället: https://www.facebook.com/groups/259778580777621/?bookmark_t=group
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Haha, inte direkt rätt forum nej ;)
Kan någon admin lotsa denna vilsna själ till produktionsdelen och stänga tråden så slipper djurvänner och barn med sällskapskaniner bli ledsna? ;)
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Du har inte blandat ihop dvärgvädur med Lilla Tysk vädur?
Det är en korsning mellan fransk vädur & dvärgvädur och blir ca 3-4 kg som vuxna.
Var i sverige finns du och säljer du endast ungdjur till slakt eller även slaktade?