En till kanin
Hej Tänkte fråga om någon har erfarenhet av att skaffa en till kanin när man redan har en vuxenkanin. Jag har en hane på tre år och jag tänkte köpa honom lite sällskap. Inte för avling. Men ska jag köpa en Hona eller hane?, unge eller vuxen? Hur som helst så måste man ju kastrera någon av dom men vad är bäst, enklast och billigast? Jag har hört att det finns uppfödare som skänker eller säljer kaninhonor som ej får några ungar eller som helt enkelt inte är avlingsbara. Någon mer som har hört talas om det? Hanen som jag har nu är väldigt snäll. Vad tycker ni?
Du får först kastrera din hane och sedan leta efter en snäll hona, inte säkert att det går ändå. Men oavsett så behöver du kastrera honom.
En okastrerad hane kommer att para sig med honan, även om hon är kastrerad. Lugnast att kastrera honom, och brukar vara billigast att kastrera hanar med. Samt mindre komplikationer.
Jag skulle oxå rekommendera att kastrera hanen. Och sen skaffa en hona till. Du kan ju börja med att de får vara galler mot galler. :-)
Ska du ha sällskap i samma bur, behöver du kastrera din hane först och sedan skaffa en hona som sällskap. Enda alternativet.
2 hanar ihop, även om båda är kastrerade, är dumt att chansa på.
Och honan bör vara minst 4-5 månader gammal, så den kan försvara sig mer om det skulle vara så osv.
Sedan är stor yta A & O också.
Man ska inte ta en kanin bara för att den är skänkes/är billig, man ska välja kanin med omsorg 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.