Sluta klaga!
Så fort jag pratar med farmor/pappa eller pappas fru klagar det alltid på att jag har så många djur. Ibland klagar det när jag säger att jag ska skaffa en till kanin "Det tar så mycket tid, och pengar… Det är bättre att studera" är det vanligaste jag brukar få höra. Jag säger hela tiden hur mycket jag gillar kaniner och djur, men de fattar ej. Mamma fattar… Jag har ju djuren hos henne. Men hur gör jag i framtiden då jag tänkte ha typ sex kaniner. Dom har aldrig haft djur och fattar nog inte hur mysigt det är. Någon annan som känner likadant eller kan hjälpa mig!!! //kaningalna tjejen
Haha ja!!!! Typ samma här, har gett upp nu..
Jag har det likadant! :D
1 häst, 2 hundar och 2 kaniner.. hehe
Jag vet precis hur det är. Vi brukar få höra att vi har ett zoo här hemma och hur kul är det att få höra det efter ett tag? Vi har bla fem hundar för vi har kennel och det stör sig folk mest på. Men om man jämför oss med vår Finska Lapphunds uppfödare så har vi lite hundar. Hon har 15 stycken och vi har 5. Stör mig grymt mycket när man är ute och får höra av turister att det ser ut som vi har hunddagis
Jag får höra ett och annat jag med nu när jag bestämt mig för att skaffa marsvin. Folk tycker att jag redan har tillräckligt med djur.. Jag har två kaniner… är det mycket? ._. näää. Och jag är liksom vuxen och sköter mig själv…
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
När jag bodde hemma hörde jag ofta "att inte ska du väl lägga pengar och tid på kaninerna?" Familjen kunde tycka att jag skulle komma över kaninintresset lite och fokusera på skolan.
Jag brydde mig inte om det, kaniner är det jag brinner för och älskar allt med. Jag visade att jag klarade av skolan och kaninerna på samma gång. Tji fick de😉
Låt aldrig någon säga vad du ska eller inte ska tycka om. Har du ett enormt djurintresse så stå på dig! Personer som följer sitt hjärta är de starkaste som finns för de går sin egen väg.
Jag har fått höra en hel del med, genom åren.
Men en sak ska man tänka på innan man börjar gymnasiet, att inte ta på sig för många djur, för det kan ta en hel del tid. Jag är glad att jag "bara" hade 1-2 kanin och 2 marsvin då, under gymnasietiden.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
får höra det hela tiden, spc nu när jag söker avelshane. Det kommer oftast spydiga komentarer från klasskompisarna som säger ''Du har ju redan 3, varför ska du ha en till?''
Jag brukar mest sucka och inte ens bry mig om att förklara, dom skulle endå inte förstå.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#6 förstår vad du säger, ganska smart att inte ha för många djur innan gymnasiet och under gymnasiet Jag går i sjuan till hösten, och har snart fem djur. För mycket?
#8 Beror på vilken linje du kommer att gå, hur mycket det blir och om dina föräldrar hjälper till. Har tur att min mamma är väldigt djurintresserad och hon hjälpte mig när jag gick i gymnasiet. Åkte hemifrån kl 6 på morgonen och var hemma kl 18 på kvällen de flesta skoldagar (hade en bit att åka till skolan, vägrade internat)
#7 exakt! Hörni, tack för att ni hör av er! Känns skönt att inte vara ensam! Jag får kommentarer som "egna dig lite nytta och slösa inte bort livet på djur" dumt!!!!! Kan inte folk sluta lägga sig i! Så länge jag sköter mig i skolan och allt går bra i skolan, vilket det verkligen gör så tycker jag folk inte ska bry sig! Jag har så många djur jag vill! Bara jag fixar det så! Förlåt (: Kände bara för att skriva ner alla tankar!
#9 aha, ja för mig kommer det ta ca 10 min till gymnasiet och jo, mamma hjälper mig sååå mycket! Har en granne och syster som också hjälper till!
#11 Hoppas du kommer in på det gymnasiet då 🙂 10 min är lagom hehe
Ok det är ju toppen 🙂
#12 japp!
Samma här! När jag säger i skolan att jag vill ha en till hund,så säger dom:du har ju redan 1.och du kommer inte orka med en till. Jag köper väl inte ett till djur om jag inte skulle orka eller ha lust med ett till djur. Dock så vet mina föräldrar och släktingar att jag blir glad av djur. Så dom säger inget om att jag har för många djur. :D Vi har 1hund 2kaniner och 2marsvin.(fast alla djuren är familjens)
Att vara kaninägare är inte bara en hobby, det är en livsstil. 😉
Även om jag börjar gymnasium till hösten och jag får mindre tid över på vardagarna så kommer jag finna tid åt mina kaniner. Prioritera och ligga i lite extra.
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
(:
Hoppas alla får en bra dag!
Ha, nästan samma sak med mig, jag har typ ett helt so där hemma där nästan alla djur är minna ;) Men efter en gång när min lilla syrra passat Min Kanin, ville hon också ha en. Och hon är minstingen så hon e mammas ängel, mamma funderade på det. Men eftersom jag också vill ha en till sa mamma att vi kunde köpa en hona och para med min hane, tänk att min egna mamma sa det!!! Annars brukar hon inte alls vilja ha fler djur ungar;) Så om en vecka anlände ännu en kanin till denna gård ;))
För evigt med Gaia
*zoo
För evigt med Gaia
#18 good luck (;
;) :)
För evigt med Gaia
Jag känner igen det där. Nästan varje gång jag pratar med mamma och pappa så får jag höra att jag har ett helt zoo hemma. Jag har 2 kaniner, 6 råttor, 4 ormar, 1 hamster och 2 katter. De fattar inte att djur är mitt största intresse, en livsstil jag valt. Och de har inte med det att göra, jag bor själv och de behöver inte sköta om mina djur.
Om jag säger att jag ska skaffa fler djur (söker för tillfället efter avelsråttor) så blir de vansinniga och tycker att jag är oansvarig och att jag ska lägga pengar på annat. Jag har inte ens vågat tala om att jag ska vara jourhem åt en hemlös liten kisse ett tag.
Pappa tycker inte att några av mina djurval är vettiga, förutom de två katterna som jag har. Han anser inte att man skulle kunna ha något utbyte av de andra djuren.
Om jag nämner mina råttor så blir mamma knäpp. När vi träffades sist och satt och åt och jag sa att jag inte vet vad mina nya små honor ska heta så klöktes hon, blängde surt på min och sa att jag inte fick prata om mina äckliga skadedjur när hon åt. Hon tycker att jag ska mata dem till ormarna.
Ja det e en livsstil som du sa, jag ägnar all tid efter skolan till mina djur, jag har alla mina smådjur och 5hästar, det tar mycket tid, men om man är inställd på det så gör det de samma ;) Djur är det bästa jag vet! ;)
För evigt med Gaia
Det där med gymnasium är rätt bra att tänka på som #6 sa :)
Jag ska gå på naturbruksgymnasiet Dingle till hösten och då börjar jag i ettan eller vad man säger xD Jag ska ha med mig en kanin dit och så ska min andra stanna hos syrran för hennes hane trivs inte utan sällskap.
Jag ska gå hund linje och då ska jag då och då ta med min Finska Lapphund! Tror det kommer bli awesome! Är då inte ensam med djur intresse ;)
#22 Gud vad taskigt :(
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Oj oj, jag som trodde att jag var den enda i hela världen som hade det så här, nepp, men typ… Känns tryggt att läsa det ni skriver. Ibland önskade jag bara att folk kunde förstå hur mycket djur betyder för oss. Själv har jag ju en hund,katt och två snart tre kaniner! Hade gärna velat ha fler, mamma vill också ha fler… Men vi har inte råd, mamma bor ensam med mig och Lisa även om mamma och pappa kommer bra överens och han hälsar på ofta, och vi är hos honom ofta… Så är vi inte sten rika. Mamma är enkel, eller hur man ska säga, hon ser en kanin på blocket och nästa dag har hon tingat den. (Det är så för att hon hade två hästar,ankor,grisar,kossor,hundar,kaniner och får när hon var liten) Pappa där emot hade en hund som hans farfar sköt ihjäl, hämskt! Idag ska jag berätta om min nya kanin för pappa och Maria, hoppas de lyssnar och inte klagar!
Här får jag ofta höra att det ser ut som att jag har en hel kaninfarm här hemma. Men jag har bara 4 kaniner. Och så har jag två Två-fackare och 3 betesburar på baksidan, så vadå kaninfarm? Och det känns inte kul och höra helller eftersom jag relaterar ordet kaninfarm till en sorts fabrik som massproducerar kaniner och sedan slaktar dem efter ett liv i nätburar!
/ Angelica
Ang gymnasium och djur så beror det inte bara på linjen. Beror på hur du är som person också. Har du lätt för att lära dig så krävs det inte mycket tid för läxorna/skolan och kan då ha många djur utan att det stör dina studier. Jag hade mellan 7 och 10 kaniner under min tid i gymnasiet. Jag är en sådan som bara behöver lyssna på lektionen och läsa lite smått i boken, sen klarar jag provet. Om jag däremot hade fått läsa allting själv så hade jag haft det svårare för jag har 25.000 andra tankar medan jag läser haha.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Det jag stör mig mest på är när folk tycker att man är barnslig för att man gillar djur i vuxen ålder. Speciellt när det kommer till gnagarna. Hör ofta folk son säger "när ska du växa upp o bli stor" i samband med att jag säger att jag har kaniner. Wtf?
http://pillasddv.weebly.com/
#29 Gnagare & kaniner 😉
Ja tyvärr har jag fått höra det flera gånger, jag fyller 23 år.
Väldigt tråkigt då kaniner är ett djur som passar alla åldrar i princip, samma med t.ex marsvinen. Tråkigt! 😕
Och tydligen är det konstigt ifall man föredrar att stanna hemma en fredagskväll och mysa med djuren än att dricka sig full. Inget emot de son gillar festa, men enligt mig får man ut så mycket mer av att umgås med djur än att dricka sig full varje helg? Aja, svårt att få andra människor att ändra på sig, så man går stå på sig och fortsätta förespråka om hur bra det är att ha djur. Gammal som ung. Finns nog inte så mycket annat att göra åt det? Vi vet i alla fall att vi gör rätt ;)
http://pillasddv.weebly.com/
Jag har fått höra det flera gånger, från både familjen, släkt och vänner.. Jag tror inte riktigt att dem förstår det här med kaniner eller djur över huvud taget. Fått höra flera gånger att jag har alldeles för många kaniner. Att jag borde göra mig av med dem, att jag är för gammal för sådant nu osv osv.
Men mitt liv, mitt intresse! Som de brukar få som svar. Tror nog ingen skulle kunna få mig att sluta med kaniner. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag får höra det ibland, oftast av folk att vi har ett "zoo"
Jag har 5 kaniner nu och får väll höra ibland av mina äldre syskon att "det är bara småbarn som ska ha kaniner" , jag sålde alla mina kaniner när vi flyttade, hade uppehåll ett tag men sedan kunde jag verkligen inte vara utan kaniner, så jag skaffade en ny kanin och skulle egentligen bara ha en men nu har jag 5 st. Kaniner är ett av mina absoluta favorit djur och ingen (Absolut ingen) ska kunna ta det ifrån mig, kaniner kommer alltid vara en del av mitt liv och det bestämmer jag själv. Bryr mig inte i dumma kommentarer att hur barnsligt och dyrt osv det är att ha kaniner o andra djur. Hästar och hundar är också av stort intresse och det gäller samma sak med dom, de kommer alltid finnas i mitt liv och det är jag glad för, för djur är en stor lyckospridare.
Jag kan redan nu se mig stå i ett stall med hästar o andra djur när jag är en gammal gumma, haha :)
Har sån tur att jag fått med mina föräldrar i mitt intresse. Innan så räckte det med en katt, sen blev det en till, sen blev det hund och sen kom kaninerna och en till hund. Det var faktiskt min mamma som sa åt mig att börja föda upp kaniner, då hon vet att mitt intresse är stort. Dom stöttar mig, hjälper till osv. Pappa frågade mig här om dagen om jag skulle införskaffa 1-2 avelskaniner till, och att han gladligen skulle bygga fler burar, han offrade t.o.m sitt förråd till mina kaniner haha.
Det är dock mina föräldrars kompisar som alltid säger att vi har ett zoo här hemma. Sen kan det hända att det blir lite klagomål här o där när vi ska åka bort, att det blir så svårt när man har så mycket djur. Men oftast så är det alltid någon hemma som kan ta hand om dom.
Tänk på min situation…:( Är en KILLE och har två kaniner. Får JÄMT nedlåtande kommentarer av ALLA i skolan. Dock tjatar ALDRIG min familj ang. Min livsstil. Folk är så JÄVLA dömande mot mig och min livsstil :( . Går säkert massor av elaka rykten om mig. En utav mina kompisar slutade vara min kompis p.g.a. min livsstil (han var inte alerkisk)
#35: Verkligen inge snällt att folk är taskig, ALLA människor har rätt ha olika intressen, du gillar kaniner och det är inget fel med det! Det är bara att skita vad folk tycker och tänker. Det kallas (mobbning) och det är verkligen inte okej.
Jag har:
- 2 hundar
- 12 kaniner just nu (varav 2 bor här permanent)
- 2 möss
- 7 undulater
- 9 finkar
- 2 dvärgvaktlar
- Ett akvarium med fiskar
Jag får höra hela tiden hur mycket djur jag har, att jag inte borde skaffa fler, ska jag inte sälja några, och "det är ju som en djurpark", "du har ju inte råd" osv osv…
Så ja, jag vet hur det känns. Stå på dig - håll fast vid dina intressen och gör det som gör dig glad och får dig att må bra! Är det djuren, så får omgivningen finna sig i det.
Men dina släktingar har en poäng: Det är fortfarande viktigt att studera, även fast man älskar djur. Man får försöka se djuren som sin fritidssyssla som man har vid sidan om studier och framtida arbete. Men det går att kombinera, bara man prioriterar och planerar väl! 🙂
#36 egentligen bryr jag mig inte ett skit om de :) Har MYCKET stöd hemmifrån :)
Jadu.. jag har en hamster och en hund, OJ vad mycket djur jag har.. :p när jag frågar mina föräldrar att Kan jag inte få en till hamster, eller kan jag inte få en kanin, eller kan jag inte få några marsvin, så säger de "men du har ju redan massa djur!" Djur är min livsstil, djur är min passion ;) Jag önskar jag hade min bästa väns mamma som jobbar med djur, av henne skulle jag fått ha hur många djur jag ville och klarade av. Nu när jag äntligen fått sommarkanin, ja då har jag värsta zoo:et hemma ;)
Fast jag bryr mig inte om deras kommentarer, bara det att jag inte får skaffa djur!! Arhh så frustrerande 😡
#37 det var inte lite (: hur hinner du? Måste va mysigt med alla djuren där hemma!
Förstår precis, men det är mer min pappa och vissa av mina vänner som tycker det är fel. De vänner som klagar har inga djur ens själva, så de vet ju inte hur mysigt och underbart det är. Tycker bara folk igenkligen ska skita i det, det är inte precis något som påverkar dem.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Jag känner igen det där med Zoo, får jag höra ofta av min pappa, mamma och min mans jävla(förlåt ordvalet, dom är inte så populära;)) familj! Vi har 4 kaniner just nu(två vuxna och två ungar), 2 marsvin och en hamster. Är det mycket liksom? Dessutom har vi två barn i och för sig, men…
- Glömde skriva hur mkt djur jag har.
- 2 egna hundar. 7 sammanlagt med alla hundarna.
- 5 kaniner.
- 2 fiskar.
- 3 Degus.
- ca 15 hamstrar av olika raser,mest dvärghamstrar.
Jag tycker inte det är så mycket djur, vi har haft mer än så, så det är inte lika mycket som förut, + att vi har hund kennel, förutom då att 2st av hundarna är mina egna och dom är inte en del av kenneln i Avel och sådant.
Hörrni, har fortfarande inte vågat berätta till pappa om Nelly min nya kanin, vad ska jag göra????
#44 Varför vet inte han om det?😮 Är det bara din mamma som godkänt?
Bara tre kaniner kvar:( Vi förlorade en liten unge igår!
Det här fenomenet är så SJUKT irriterande.
Just den där zoogrejjen stör jag mig på!
Just nu har jag:
- En häst
- En egen hund varav en till hund som är min mors men som jag tar hand om på dagarna.
- 4 katter varav en är min.
- 3 kattungar men de ska ju få nya hem när de blir tillräckligt stora.
- En kaninunge på G.
Och vad man får höra! Heeeela tiden. "Du kan aldrig göra någonting" "Du kan inte följa med på bio om vi frågar, du har ju hela zoot att ta hand om".
Fast grejjen är den att jag KAN visste följa med, men de måste säga till i tid så jag hinner rida och fixa hästen, gå ut med vovvarna, ge katterna mat och byta lådan åt dem. Men det är ju min dagliga rutin så det går ju per automatik nuförtiden liksom.
Ang. det här med skolan var det snarare tur att jag hade djur. Satt på hästryggen 7 timmar i veckan, hade då en egen ponny, 2 kaniner, 2 hamstrar & 1 marsvin. Visserligen inte alla samtidigt men endå.
Jag hade djur att ta hand om och det gjorde min vardag meningsfull mellan alla läxor och allt vad det var.
Är idag också lite instabil i mitt mående, men djuren gör verkligen underverk! Så jag skiter i gnället jag får när jag säger att jag ska skaffa en kaninunge för jag vet ju såklart att jag kommer att ta hand om den på det bästa sättet möjliga och den kommer att få leva ett socialt och tillfredställande liv precis som alla de andra av djuren :)
Skit i dem, de fattar ju inte ..
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
#47 Tråkigt när andra inte kan respektera ens intressen, det är ju inte så att man tvingar sitt intresse på dem!
Jag vet vad du menar; jag är också instabil i mitt mående och utan djuren skulle det vara mycket tyngre att hantera allt som läggs på mig. Djur är den bästa terapin❤️
Nej, man blir rätt less när dem dessutom blir sura för att man är ute och rider och inte svarar i telefon. Men det skiter jag i :P Tycker dom kan vänta, dom pratar ju inte i telefon när dem inte har tid så det är bara att skita i och förklara läget.
Ja, visst är det det!
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3