Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 439 ggr
[hästtösen]
0

Ta provkull?

Hej, jag har en Dvärgkanin hona som jag vill ta en "provkull". Jag fick henne av en person som sa att de har provat ta en kull på henne en gång tidigare och då blev det bettfel på några av ungarna och nu undrar jag om det låter klokt att prova Att ta en kull igen och se om det är hon som fört över bettfelet på ungarna eller om det var hanen som de parade med? Nu ska jag ju självklart inte ta någon kull men jag vill bara veta om ni tycker det låter klokt eller inte?

[YukiOni]
5

Absolut inte. 
Har hon gett ungar med bettfel innan bör man ta både henne och pappan till kullen ur Avel.

[hästtösen]
0

#1: ok, ja jag sa till personen att ni inte bör avla på hanen heller men de sa att de inte är nå fel på han, men de verkar inte riktigt förstå…

Då blir det ingen kull men ska troligen köpa hem en till hona som ska få bo med henne.

[YukiOni]
0

#2 Låter klokast så🙂

[hästtösen]
0

#3: Söker efter en Hermelin hona eller Dvärgscheck. Ev kastrerad hane kan också funka bra. Hon går bra ihop med andra kaniner, låg i rang så det ska nog gå bra :) Har bara jättekaniner hemma och vill inte låta någon av mina jättehonor bo med henne, vill inte riskera att det blir ett "blodbad" :)