Ålder kaninhane?
Hej! Vilken ålder kan man para en kaninhane för första gången? Alltså en kaninunge. // Tilda
Man brukar tidigast para vid 7 månader, men jag vet folk som parat vid 5-6 månader :)
Mvh Elin
Kaninhanar brukar oftast bli könsmogna vid 4-5 månader, så absolut tidigast 5 månader säger jag.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#2 Min hane var då könsmogen vid 10 veckor ;)
Beror ju på vad man avlar för. Utställnings Avel vill man ju först ha ett A-kort på kaniner för att kunna stamboksföra vilket man kan ställa i vid 6 månader.
Men jag parar själv inte mina för ens tidigast runt 7-12 månader för att jag vill veta hur dem är i psyket. Och även hur dem ser ut i kroppen i vuxen ålder.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 och #2 Tack så jätte mycket ;) Alltså det är så att jag hämtade hem 2 honor Dvv den 4 maj. Så e den ena svart/vit. Som nu heter Smulan Och den andra är svart och hon heter Daisy. Sen fick jag reda på att en kille i min klass hans familj/ han har precis köpt en Dvv hane svart/vit! Skicket sammanträffade! Smulan e hur go som helst ;) När hon e äldre så ska jag hade jag tänkt att börja hoppa med henne:) Och då hade jag typ börja tänka Gud vad kul om man hade para dessa två;) Men vi får se. Har bara tänkt och sagt det lite smått till mina vänner ;)
#3 Okej:) #4 Hade tänkt som jag skrev ovan att jag ville ha den som hopp kanske och som kel!
#5: Du ska inte para 2st brokade/mantlade/sheck kaniner med varandra. Med tanke på att du sa att dem var svart och vita.
En sådan PARNING kan resultera i vitschekar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Man ska helst inte para:
Brokad med Brokad
Mantlad med Mantlad
Brokad med mantlad
Brokad= dålig mantlad
Dessa parningar ger:
25% dubbelbrokat, 25% helfärgat och 50% enkelbrokat (vanlig brokad).
De dubbelbrokade blir inte automatiskt dåliga,
utan har bara en högre risk att drabbas utav det.
Om ungarna blir dubbelbrokade betyder det att dem fått dubbel uppsättning av denna gen och har större risk att födas med en defekt på matsmältningsorganen, som gör att de får problem med magen och oftast/alltid dör i förtid. De blir oftast inte över 1år.
Hennes kaniner kan ju vara wienertecknade :P
#7 och #8 okej tack så mycket för ni sa det;) Okej. Tycker det var synd men förstår att de inte bra! Men här e Smulan får väl ta och kolla nogare på hans kanin och se;) Så en fråga tror ej jag kommer para Daisy med hans kanin men det går med svart och sen den andra svart/vit lr?
#8 Hej jag hade tänkt para min hane med en hona som vi just nu letar efter, Han är vit med svarta öron och prickar på öronen, Vilken hona borde då vara bäst att hitta? Och är han Brockad? ;)
För evigt med Gaia
#10 Ja det går bra att para med helfärgad kanin.
Men tänk noga över innan ni parar. Är en hel del man behöver tänka på 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Hon är då mantlad. Att para med enfärgade går bra.
#16 okej vad e det för skillnad på brokad och mantlad?
#17 Brokad har mer vitt än mantlad, och är mer "fläckig" eller hur man ska förklara det.
Sök bland artiklarna här, så hittar du om det, tror det finns på kaninmagazinet.se
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En brokad är en feltecknad mantel-, scheck- eller dalmatinertecknad. ;)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#18 och #19 Tack så mycket :) Ska kolla på kaninmagazinet:)