Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 870 ggr
annakaninina
0

Var är bajset?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Sitter här och börjar oroa mig. I fredags åkte vi ut på landet och kaninen skulle för första gången bo i sin utebur på landet. Han bajsar enorma högar hemma (på toa i sin bur). Byter varje dag. Jag var lite dum och inte tog med mig bajslådan, tänkte att han hittar säkert ett hörn. Nu är det söndag och jag har inte sett mer än 2 små pluttar sens i fredags. Är riktigt orolig för honom. Han hade även bra magfunktion efter han kastrerades för 2 veckor sedan. Han verkar dock må bra. Ätit hur mkt som helst maskros blad och hö. Inte druckit så mycket, men han brukar inte dricka enormt mycket heller. Mem vart har allt tagit vägen? Han har inte svullen mage, har maserat den. Och inte nånstans i hela buren finns det bajs, eller märkbar kiss! Vad ska jag göra? Tacksam för alla tips? och råd!

slarvigt
1

Resor och sådant kan stressa små kaninmagar och göra att de inte bajsar på ett tag. Om han äter okej så borde det vara lugnt, men snart borde det komma tycker jag.

Klara.b
1

Om han är i gräset 24/7, så kanske du inte ser det? Jag har ibland svårt att se de när mina är i hagen, för att "gräset är ivägen".

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

annakaninina
0

#2 nej han är inte alls mkt i gräset. Han får bara vara där när han har koppel på sig. Och givet att han är van att bajsa i buren antar jag att han skulle fortsätta med det. Men tack för rådet! 🐰

Klara.b
0

#3 Ok. Om han har halm då? Men det som #1 sa, kan nog stämma!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

minaninar
0

Arrrggghhhhh inte bajsat sen i fredags?

INTE BRA.

Massor av maskrosor för en kaninmage som levt hela vintern på hö är liksom ingen bra idé. Inte heller vårens gräs är särskilt bra. I större mängder iaf.

Vad gör kaninen? Hoppar runt? Sitter stilla?
om jag var dig skulle jag ta in kaninen. Kolla kroppstemperatur. Om kaninen är väldigt sval försöka värma den inomhus med värmekälla typ tom petflaska med hett vatten som är ordentligt inlindad i frottehandduk (så kaninen ej bränner sig). Och att du lägger den bredvid kaninen. Beroende på hur varmt det blir, kanske inte direkt intill kaninens kropp. I synnerhet inte om kaninen verkar slö o inte orkar flytta på sig.

Vätska är mkt viktig här (är det stopp så torkar kaninen nämligen ut). Har ni någon dosspruta hemma så ge kaninen vatten direkt i munnen. Annars försök med honungsvatten eller lite färskpressad apelsin m lite extra vatten, eller om lite utspädd saft o se om hen dricker det självmant. Sedan är det dags att försöka mata: blanda gärna lite klippta bitar hö med pyttelite banan (inte för mkt banan, det är bara för att få upp aptiten, eller ha liiiite honung på höet).

Eller ännu bättre, om någon du känner har critical care hemma så är det ännu bättre!

Om du får kaninen att äta o dricka o den har blivit relativt varm o gosig så kan du förmodligen dra en lättnadens suck. 

Men om hen inte vill äta - då är det väldigt AKUT.

Bor du någonstans där det finns ett söndagsöppet apotek så spring o köp minifom o ge en rejäl dos (inte farligt att övedosera eftersom det inte är ett ämne som tas upp av kroppen). Om du inte klarar att ge i dosspruta så är banan även här ett användbart sätt att dölja medicincsmak.. Eller rivet äpple… el dyl.

annakaninina
1

#5 han började bajsa bara nån timme efter jag la in inlägget. Han åt hela tiden. Så det var det som gjorde mig orolig, var all mat tog vägen. Maskrosor tror jag inte var boven. Han får ju färsk persilja dagligen, sp färska gröna blad är han inte ovan vid. Nu har vi kommit hem, och han lagt ett par rejäla högar. Så nu har jag pustat ut 😜 Men tusen tack för alla tips?, mycket bra att ha i fall nått allvarligare skulle inträffa.

minaninar
1

Haha.. vad skönt att höra.

Det första jagskulle göra är att springa o köpa critical care o skaffa dospippetter eller dossprutor (finns oftast att köpa hos veterinärer som tar emot kaniner, men finns även online). Critical care är den främsta livräddaren för kaniner i massor av sammanhang, och man tenderar att inte ha det hemma när det behövs om man inte skaffar detgenast… o oftast här på kif är min erfarenhet att sådana situationer har en tendens att dyka upp när det är långhelg,..eler något sådant.

Och äter de är det oftast ett gott tecken, för var det illa ställt i mage så det gjorde ont så skulle han inte äta.

😃 grattis får man väl säga då..