Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 551 ggr
djurtok
0

Parning pågång!

Hejsan vi ska om ca en vecka hämta en hem en hon kanin. Jag har redan en han kanin och så ville båda ha en till var. Men istället ska vi köpa en hona och para med min hane så att vi förhoppningsvis får en kull. Jag vet redan en hel del om kanin uppfödning ( då min syster hade en när vi var små) men vill ändå veta om det är något jag inte vet änn. Så skriv vad ni vet om uppfödning ( även om vi vara ska ta en kull i år)! ;)

För evigt med Gaia

djurtok
0

På 4 raden mena jag att jag och min lilla syster vill ha , jag en till och hon sin första! ;)

För evigt med Gaia

Fridaaaa
4

Hur små var ni då? Bara för att man har tagit kull, betyder det inte att man kan om uppfödning.

Vad är det för ras på hanen och teckning/färg?

För man ska inte para brokade kaniner med varandra, alltså: Brokad, mantlad, sheck, dalmatin (vet inte om fler ingår?) med varandra, får då kan ungarna bli vitscheck = inte bra.

Ett tips: läs på kaninmagazinet.se, toppenbra sida.

Men hade jag varit er, hade jag köpt en unge istället direkt och inte parat, då det finns så himla många hemlösa kaniner osv idag som behöver nya hem 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

djurtok
0

Jag va 8 och min syster 12, Och vi hade en del kullar.. Hanen är bit med svarta prickar- Det va tillexempel något sådant jag inte visste om, att man inte ska ta kull på sådan kaniner.. Och jag och min lilla syster skulle då haft vars en kanin, Men istället så får hon en hona som vi parar och så delar vi på kullen, Ingen kanin kommer att lämna gården! Och tack för tipset! ;)

För evigt med Gaia

Fridaaaa
2

#3 Tänk på att det kan bli en hel del i en kull.
Har ni tid, plats och råd? sånt måste man med ha i tankarna 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ratlings
2

Så om honan får 12 ungar så kommer ni behålla alla?

// Lise
When nothing goes right, go left!

djurtok
1

Vi har tid, vi har råd och eftersom vi har 5 hästar har vi stor gård! ;) Och ja vi kommer behålla alla även om hon får 12 stycken. Men det ända problemet då är om majoriteten blev hanar! ;) Men det hade vi löst! Så DDT har vi redan tänkt ut! :)

För evigt med Gaia