Kullsnitt?
Vad har ni för kullsnitt?
Vårt kullsnitt är på 9 st om jag räknat rätt (vi har haft några missfallskullar och likande och dom räknar jag inte). Medeln för rasen är 6-8 ungar/kull vilket vad jag förstått är ganska bra. (rasen är gotlandskanin)
Alla av dom kullar som är utflyttade har levt till 6 veckor också men innan 8 veckor hade två dött så det är hög överlevnad på dom kullarna också.
Så era kullsnitt, kanske ras är kul att veta också om ni bara har en ras för att se hur det är rasmässigt.
kullen på bilden är vår nuvarande kull på 8 st
l'm back
Jag har min första och enda kull nu (helt oplanerad dessutom), en syskonparning. Det blev 5 ungar, alla lever än (födda natten mellan tisdag och onsdag). Föräldrarna är korsningar mellan Lejonhuvad kanin och Dvärgvädur.
Jag har ett kullsnitt på 4 ungar
24 ungar födda
6 kullar
Totalt 22 överlevande ungar vid 8 veckor
0 döfödda
5 kullar är lejonhuvade kaniner 1 kull är harkorsningar
Har bara haft en kull, blev 5 st. De är blandras hermelin/lejonhuvade. De är nu 8 månader och så vitt jag vet lever alla och mår bra fortfarande.
Haft en kull (har den nu, två veckor gamla) i den kullen är det 4 ungar <3
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
Snittet på de senaste två kullarna är 11st.
Två tysk jättescheckskullar, 13 i den ena och 9 i den andra🙂
Mitt snitt är 2 xD
wow folk med snitt på 11 och 2 efter varann, snacka ytterligheter (vi har också fått en kull med 11 men som snitt tror jag inte det är vanligt)
l'm back
4,25 på 8st kullar. Alla är blandraser med dvärgvädur i sig.
Största kullen: 8st
Minsta kullen: 1st
Får min första renrasiga om ca 2-3v. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#8 vad jag förstått så har mindre raser ofta färre ungar, jag kan ha jättefel men jag minns mig ha läst det så då är kanske inte 4,25 ungar så lite för en dvärgblandning
l'm back
#9: Nej det är väldigt sällan dvärgraser får många ungar. Blev därför väldigt häpen när jag öppnade boet och fann 8st i min senaste kull. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt