En obesvarad fråga?
Usch här hemma har vi lite sorg, vår kanin hona fick tre små bebisar igår och idag, för en stund sen, hittade vi en av dom små död, i boet. Vår hona öppnade upp boet, som att hon ville visa oss. Nu snurrar tankarna i skallen, vad kan den lilla ha dött av? Den såg helt normal ut och levde igår någon timme efter att honan fått.
Den kan ha kvävts ihjäl, inte fått någon mat, bara vart klen. Det är vanligt att en i kullen inte överlever
//Joanna
#1 Känns så himla tråkigt! Vi fick två små ljusa och en mörk och den mörka klarade sig inte och det var den jag hade planerat att behålla… 😕
Nu är det två små kvar, den ena piggare än den andra och den ena lite större än den andra. Är nästan inställd på att den lilla heller inte kommer klara sig! Men kanske är det vanligt i början att en är lite mindre?
Det man tänker nu är att undrar om den var död? men jag fick ingen respons och inte honan heller när hon slickade den så… då måste den väl vara död?
Kan ha med att göra hur gammal kaninen är och om det är första kullen. Det brukar vara en jättestor, några mellanstora och en liten som behöver stödmatas vad jag har sett
Men du kan ju stödmata den lilla? (Fråga dock inte mig om sånt för det kan jag inte ^^''
//Joanna
#2 Det är ingen fara med det, kaninungar brukar vara lite olika stora.
Jag skulle rekommendera att inte vara och gräva för mycket i boet då det kan distrahera honan utan låt både ungarna och honan vara ifred så mycket som möjligt nu i början.
#4 Nej. Jag hade nog inte börjat stödmata ungen om den bara är en dag, kaniner jag har haft har fått upp till 8 ungar (som de har klarat, första kullen tom.) så två ungar ska inte vara några problem.
Man lyssnar på hjärtat och andning så du får sätta kaninen vid örat
//Joanna
#5 Puuustar ut lite grann!:)
Anledningen till att vi kika nu var just för att honan öppnade upp boet åt oss, som att hon ville visa något.
Vi avvaktar lite och ser vad som sker helt enkelt, även om mitt mamma hjärta är jääätte oroligt!
#7 Jo, jag vet hur det känns, man fäster sig så snabbt vid de små krabaterna och det är alltid lika tråkigt när någon dör.
Så länge ungarna inte är "instängda" i tex. ett kaninhus så kryper de ut ur boet om de inte får mat som de ska dvs. så länge de är kvar i boet tar mamman hand om dom. 🙂 Tyvärr, som med din lilla unge, så kan de fortfarande dö av andra anledningar.
Ja man gör ju det, jag blev fast direkt och så lycklig och glad! När jag sen hittade denna lilla så brast det totalt för mig :(
Jaha, det visste jag faktiskt inte :) Men då har man ju något att hålla lite utkik på då? Dom låg kvar i boet dom andra två, även den tredje låg där, den som inte levde. Den var så söt och fin!
Vi har gjort en bolåda, dom ligger inne i ena hörnet. Lite fundersam blir man på hur mamman ger mat då? Hihi
Precis, funderar man lite över det så är det ganska logiskt att hungriga ungar kryper ut för att leta efter mat och mamma även om de inte kan se i början.
En annan sak som du kan tänka på är att ge kaninen C-vitamin, särskilt sen när ungarna blivit stora nog för att lämna boet (om du inte redan gör det).
Ja tänker man efter så verkar det logiskt:) Då hoppas vi på att ungarna får den mat dom behöver med tanke på att dom ligger i boet. Ena är så pigg och ska ligga över sitt kullsyskon;) Behöver man oroa sig över det förresten?
Vi brukar försöka ge vitaminer i den mån vi kan så ska försöka tänka lite mer på det, tack för tips:)
Nej då, det är ingen fara, de ligger bara och gosar och håller värmen. Är det många ungar så kan det hända att en mindre unge hamnar underst i högen och då kan det vara bra att gå in och stödmata den. Men som sagt med två är det ingen risk.
Kan tips? om att köpa C-vitamin som man spär ut i vattnet, blir svårare för kaninerna att undvika medicinen då. ;) Brukar gå att köpa i de flesta djuraffärerna.
Hoppas det går bra med småttingarna. 🙂
Och det är ingen fara att dom ligger på husbotten nästan direkt? Dom ar dock massa halm/hö och hår runt om och på sig?
Vår hona verkar väldigt mån om ungarna så jag hoppas att allt ska gå bra med dom två som är kvar. Är orolig hela tiden nu, kan inte sluta tänka på den lilla som dog:(
Då ska vi inhandla det när vi ska ut lite senare idag:)
Inte alls, snarare tvärtom, då har de massa värmande hö och hår över sig vilket är bra när de inte har någon päls att värma sig själva med.
Är honan intresserad så har du nog inget att oroa dig över. :)
#14 Jag vill våga hoppas och tro på att dom två små som ligger i boet där kommer överleva!:)
#15 Vill inte ta så mycket i dom små, även om vår hona verkar bekväm med det men… Man ska väl försöka låta ungarna vara så mycket som möjligt?
#16 Jo, det är bra att låta dem vara ifred, men du kanske kan se lite av magen från sidan eller något på någon av ungarna om du kikar lite försiktigt utan att lyfta i dem? Som sagt så brukar mamman sköta det där.. Men det gör inte min hona och hade jag inte kollat till dem så hade de svultit ihjäl, då hon inte matar dem över huvud taget. Jag vill inte skrämma upp dig, bara göra dig uppmärksam på att det kan hända att de inte får i sig tillräckligt med mat.
#17 Ska kika lite senare igen, vill helst kolla hela tiden men försöker hålla mig därifrån! Ena ser i alla fall välmående ut, överallt. Den är lite större än sitt kullsyskon. Så ska kika sen, se om jag kan se något. Försöker hålla koll på honan också när och om hon matar dom, vet inte vilka tider man ska kolla exakt dock?
#18 En gång på morgonen och en gång till på kvällen brukar vara vanligast, exakta tider är svårt att säga. Problemet kan vara att vissa kaniner känner visst obehag att mata ungarna om de ser att någon kollar så smyg försiktigt om du absolut måste kolla.
Ärligt talat så tycker jag att om du verkligen måste så kollar du ungarna en sista gång idag om de ser runda ut om magen och sen låter du kaninerna vara själva ett par dar eller helst en vecka innan du kollar dom igen så man inte stressar upp mamman mer än nödvändigt, särskilt om det råkar vara första kullen. Som sagt, svältande ungar stannar inte kvar i boet om de kan ta sig ut. Det helt ologiskt. 😎
(Kan nämna att mina föräldrar har fött upp kaniner sen lång innan jag ens var född, även om jag har flyttat ut nu så har jag vuxit upp med kaninavel)