Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 843 ggr
[tösen,cesse, malte]
0

biter på galler

Min cesse biter och biter på gallret och det låter högt . han gillar inte leksaker träd har jag inga heller så vad kan jag göra som gör att han slutar ! Han slutar efter jag har flyttat han bor i lägenhet så är också livrädd att granar kommer och säger till :-$

[Ninni_w]
0

Så gör min kanin också när han vill ut eller vill ha mat.

ElmerKrudd
0

Du kanske ska försöka aktivera honom lite mer?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

tlover
0

Jag gissar att det kan vara uttråkning eller att han behöver slipa tänderna (vilket han inte ska göra på galler)

l'm back

AkaiTsuki
0

Eller så vill han ha uppmärksamhet och inte bli lämnad ensam, eller så har han lärt sig att ifall han biter på gallret så kommer matte och busar

Det man kan göra är att lägga citron på gallret (fast det fungerade inte hos oss… min kanin tyckte snarare om det)

Annars  säga till när han biter typ" ÖH! " och sen ignorera och gå fram till buren och belöna när kaninen slutat bita galler (Det har fungerat hos mig)

//Joanna

[tösen,cesse, malte]
0

Det bor på att han vill ut och inte kan vänta tills jag vaknar

Fridaaaa
0

#5 Gör han inte så på dagen?
Han kanske är uttråkad och rastlös?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tösen,cesse, malte]
0

vet inte  men på efter midagen brukar han få springa till kl 6  för att få av sig all energi som han samlar på sig när jag är i skolan  dock med puser i mellan

[lucke]
0

TS- vad är det för leksaker du har? Det är bra om du har leksaker i trä som även går att gnaga på- finns tex "grenbollar" som man hänger opp, dessa är superpoppis hos min kanin, han äter opp dem. Jag bor också i lägenhet, men man kan alltid fråga hus/villaägare om man får ta lite av deras grenar när de gallrar sina äppelträd🙂

[tösen,cesse, malte]
0

äger  inga han bara puttar bort alla han får 🙂 det har varit 100 tals han har haft

farvendal
0

Min kanin gjorde så förr med. Hur mycket hon än fick röra på sig om dagarna och trots att jag gav henne leksaker och grenar samt att jag gav henne en större bur så gnagde hon på nätterna så jag inte kunde sova… Men jag slutade ge henne uppmärksamhet. Köpte öronproppar och sov vidare, i de värsta tillfällena låste jag in henne i badrummet 😃 tillslut förstod hon att det inte var någon idé att söka uppmärksamhet så hon slutade.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[tösen,cesse, malte]
0

okej men en hur mycket jag skiter i han när han gör det så fortsätter han ännu mer . har både örhonproppar och natbindel men det hörs igenom det värsta är ju att jag är rädd att han väcker grannar när han gör det. Och än hur mycket leksaker han får så skiter han i dom bara puttar dom till ett hörn.  Har lust att nästan ställa han ute i hallen för han väcker mej när jag behöver sova skulle det vara en bra ide att flytta han till min hall? nummer  10

Fridaaaa
0

#11 Antalet leksaker har ingen betydelse (och finns det ens 100 olika sorters leksaker, alltså med olika funktioner?)
Man måste variera, aktivera honom på dagen (mer än att skutta fritt), och då byta ut leksakerna ofta, så man varierar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tösen,cesse, malte]
0

okej. kan man flytta han ut till min hall det låter jätte mycket och tröttnar på att vakna och flytta han till huset.  ja ska se vad jag kan göra med leksaker🙂

slarvigt
0

Kaniner är ju ofta mer aktiva på nätterna än vad vi är… Det finns inget rum som du kan släppa ut honom i så att han får aktivera sig mer på nätterna själv? Min kanin hade nog inte gillat att vara inlåst i sin bur hela natten heller… Han får vara i köket då. Där finns inga sladdar eller annat farligt. Om det finns något rum du kan tänka dig så kan du ju prova att ha den lös där på dagen och se hur det funkar.

[tösen,cesse, malte]
0

dock får jag inte ha honom lös mer en på dagarna för det är en regel i vår hyres rätt

slarvigt
0

#15 Okej, vad konstigt, någon sådan regel har jag aldrig hört talas om förut. Gäller det speciellt för kaniner då eller? Jag antar att det inte gäller katter och hundar…

ninor
1

#15 Vad dom inte vet mår dom inte dåligt av…. ;-)

[tösen,cesse, malte]
0

Ja vet att det är en konstig regel ☺

AkaiTsuki
0

Min kompis som hade en energisk kanin gick upp 1h före vanlig tid typ klockan 6 istället för 7 på en skoldag bara för att motionera sin kanin på morgonen så han inte kände sig lika rastlös, det kan du pröva 🙂

//Joanna

[tösen,cesse, malte]
0

Ja får nog släppa ut han i hel la lägenheten som han brukar få springa . får springa från jag går upp till lite innan jag åker till skolan:-) nu innan jag åkte med mamma så ville han springa mer och det märker jag via att han springer inne i buren :-)