Pälskvalster
Hej
Vår kanin fick pälskvalster februari och efter det så får man ej smeka honom på huvud.. nacke eller rygg. Han ålar undan och springer i väg om han är utanför buren. Är han i buren kan han morra till o med nu ( nåt han aldrig gjort förr)
Ska till lägga att det här alltid har varit en lite knepig kanin som ej går att lyfta trots att jag hållit på sen vi köpte honom när han var 10 veckor och enligt ägarna hanterade mycket.
Fast efter kastreringen vi gjorde i januari så tyckte jag att han blev så himla mycket bättre men så fick han det här pälskvalstret eller mjäll kvalster.. och han ändrades. Tecken på att han hade det var att han först fällde otroligt mycket päls sen blev han tjurig. Jag kontakta veterinär och åkte dit med honom. Han blev aldrig kal men han såg ut som om han varit rakad på ryggen och att det sen vuxit ut ( att han liksom tappat överhåren)
Han fick behandling och blev bra i pälsen och humöret blev bättre men man får ej klappa honom… fast nu tycker jag att han är tjurigare igen men har man honom lös och har kanin godis så sätter han gärna upp framtassarna i knäet och blir matas.
Sitter han i buren och har tassarna på gallret så får man smeka tassarna .
Någon annan som har erfarenhet av det här och vill dela med sig av hur det varit och gått.
Han kanske är rädd att det som kliat/gjort ont kommer tillbaka om man klappar honom?
//Joanna
Ja så har jag tänkt också, och jag hoppas att han inte fortfarande har obehag av det. För övrigt mår han bra