Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 584 ggr
[hästtösen]
0

Bra eller dåligt?

Undrar om det är dåligt om en kanin bara fått 90 poäng i ungdjursklass?

Elina.
1

90p är en mycket dålig totalpoäng. Dock kan man ju kika på delpoängen också för att se var den fått avdrag.

[RC1393]
0

Beror på vad det är frågan om för ras o teckning, för en riktigt svår ras/teckning så är 90p inte dåligt, men för en ras/färg så är 90p dåligt.

Smullis
3

Va? Är det dåligt? Hur mycket poäng kan man få högst då. 100p? Då är väl 90 bra..? :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[hästtösen]
0

#1: Ska nämligen köpa en kanin som bara fått 90p i ungdjursklass, men ägaren sa att det nog kommer gå mycket bättre nästa gång den ställs ut.

Elina.
0

Vad är det för ras och färg?
Be om att få delpoängen så ser du varför kaninen fått så dåliga poäng. Kanske fick den avdrag för tex fällning, smutsiga tassar el dylikt.

[RC1393]
0

#3 Nja, Sverige har riktigt många kaniner på +92p, så då är inte 90p-kaniner lika åtråvärda eftersom man kan få en kanin med högre poäng med samma färg och av samma rastillhörighet med bättre poäng i de flesta fall 😉

Smullis
1

#6 Oj, jaha :P Så 75p är asdåligt i Sverige? :P

[RC1393]
0

#7 Ja, verkligen jättedåligt😇

[hästtösen]
0

Det är en Tysk jättescheck.

fossingen
0

Ska du ha till utställning, satsa på en 94 poängare.

Elina.
0

#7 Frågan är väl om det någonsin ens delats ut så dåliga poäng (bortsett från 00p, dvs diskvalificering). Men ja, 75p är oerhört dåligt. De allra sämsta kaninerna på en utställning brukar få runt 88-89p. Det finns kaniner som fått lägre än så, men det är ovanligt.

fossingen
0

#11 Kan vara poängavdrag på flera fronter

[RC1393]
0

#9 Skulle personligen inte köpa en tysk jätte (hyckleri, jag vet, jag har ju en själv), är tyvärr ofta bara scheckar bakom dem (alltså risk för vitscheckar). Skulle inte stödja sådan Avel med den kunskapen jag har idag, men då hade jag den tyvärr inte, vilket jag skäms för då även jag parat scheck+scheck😐

Men hur som helst, bak i stamtavlan på min tyska har han 92-94p, i A-klass då. Kolla som sagt vad den kaninen har avdrag på, och se om det är något förbättringsbart och döm utifrån det🙂

[hästtösen]
0

Jag ska eventuellt ställa ut den, men främst till Avel med min hane som har härstamningsbevis, Han skulle egentligen ha stamtavla och är uställd i petklass och bedömaren tyckte att det var synd att han inte hade stamtavla då hans teckning och storlek var mycket bra, så ungarna kommer ha härstamningsbevis så egentligen spelar det inte så stor roll men hade varit roligt att ställa ut nån gång i varje fall. Men kommer skaffa hem en hane med stamtavla i framtiden och då kommer ungarna få stamtavla.

fossingen
0

#14 Då spelar det inte så stor roll.

[hästtösen]
0

Ska spara ett par ungar också, då jag älskar denna ras främst som gårdskaniner, härligt temperament och vackra dessutom.

Smullis
0

#8 & #11 Se där ^^ då verkar det som Sverige har "bra" kaniner. :p