Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1459 ggr
[Karinso]
2

Rasta kanin i Sthlm?

Jag har lagt ut en annons med en förhoppning om att låta min kanin (belgisk jätte) komma ut på landet för att kunna vistas mer utomhus, men fram tills rätt person hör av sig behöver jag få ut honom i små doser i närområdet där jag bor. Har ni några tips? om vart man kan låta en kanin springa någorlunda fritt i en närförort till Stockholm? Idag fick han skutta omkring vid en lekplats med gungor som hade staket omkring sig, men jag är ändå lite nojig för lösspringande hundar etc. så jag efterlyser nu fler tips? i stil med kaninparker avsedda för tamkanin!

elinab
0

Vilken del av Stockholm? Jag tycker också det är jobbigt med lösa hundar. Och katter. Har en pluttig hermelin så katt känns som ett rejält hot.

Jag brukar köra antingen en öppen plats där jag har god sikt åt alla håll. Då hinner jag plocka upp kaninen i god tid om jag ser en hund eller katt närma sig. Jag bor i söderort och brukar vara på Nytorps gärde ibland, tyvärr är det många som rastar sin hund där så det är inte optimalt.

En annan lösning är att hitta en inhägnad plats. Problemet är att många staket slutar 10-15 cm ovanför marken och då blir det inget hinder för kaninen… Men jag har märkt att dagis ofta har bra staket. Funkar fint att gå dit på kvällen när kidsen inte är där.

[Karinso]
0

Kände inte till Nytorps gärde, tack för tipset! Jag bor också söder om stan, mot Farsta ungefär. Rastade även jag min förra kanin kring ett dagis. Var bara lite orolig över att det skulle komma nån förbipasserande och klaga över hans eventuella spillning, men de flesta tycker bara det är trevligt.

minaninar
0

Om du har bil så finns det ju möjligheter. Själv har jag inte bil så det begränsar lite.. Men hela nackareservatet är ju en dröm… visst kan det komma någon enstaka hund.. men jag tror att eftersom det är nån slags naturreservat så är det väl ännu mer lag på att man har kopplade djur? Och det är ju dessutom så stort att hundtätheten inte är lika stor som en vanlig liten park där alla ska gå o rasta sina hundar.

Jag såg din kanin.. och blev helkär. Så underbar.

[Karinso]
1

Tack! Ja, hon är jättevacker. Det är Oskar jag planerar att ta med ut och han finns på bild under jättekanin i fokus. Har dessvärre inte tillgång till vare sig bil eller körkort, men kan ta mig kommunalt dit det krävs. Nackareservatet låter helt klart intressant!

AkaiTsuki
0

lite ot men så här brukar jag göra mot katter som intresserar sig av min kanin

Ni vet på många katter kan man "vinna bytet" och säga det är erat byte. Alltså kaninen är eran, liksom ställa sig helt rakryggad buffa upp hela kroppen och se stor ut och se ganska hotfull ut framför katten och liksom skydda kaninen och stirra katten i ögona

Så brukar jag få bort irriterande katter på kaninpromenader 😊

//Joanna

minaninar
2

#5 Hihi! Gäller bara att du inte vänder ryggen till då.. 😃

#4 Jag menade Oskar tror jag? Jätten som är typ kanelfärgad eller gul (är kass på färg).. Tror du annonserat här med. Helt bedårande.😘Jag har redan en kastrerad hanne, så jag ska inte ens fundera. Och eftersom jag inte har bil så avskräcker tanken på transporter, vilket man ju måste fixa ibland.. lite ot, men får man fråga vad han väger, bara av nyfikenhet?

valorous.kid
1

Sele? Då bwhöver man inte vara rädd för att den ska springa iväg och det ska komma en hund :)

AkaiTsuki
0

#6 Vissa kommer ju tillbaka men oftast så vinner man för den dagen 🙂

//Joanna

[Karinso]
0

Visst får man fråga det :-) Tror han väger kring 5 kg, möjligen 5,5. Vågen jag har är inte så punktlig då jag själv pendlar ganska rejält mellan olika vikter. Tänkte senast igår på om jag skulle investera i en mer rejäl sele. Problemet är bara att han nog skulle föredra att springa lös och att selen skulle upplevas som lite kvävande. Provade tidigare under vintern att öva honom att gå i sele inomhus. Det var INTE populärt… :-P

Helin_
5

OT men när ni rastar kaninerna på dagisgårdar så plockar ni väll upp bajset? Jag har småbarn på dagis och dom stoppar allt i munnen och jag skulle inte bli speciellt glad om mina barn åt kaninbajs på dagis. Att ha kaninen lös hemma utan att plocka upp är en sak då man oftast har bättre koll på barnen och hinner hindra dom innan något olämpligt åker i munnen men på dagis har fröknarna många barn att se efter och inte alls lika bra koll som föräldrarna hemma. Skulle du tycka att ni tycka att de är kul om era barn skulle äta kaninbajs? Lånar man en dagisrastgård så plockar man upp efter kaninen. Jag struntar i om ni tycker att de är jobbigt att gå efter kaninen o leta pluttar för då har ni inget där o göra.

[Jawa´s]
0

Tycker det låter väldigt oansvarigt att släppa kaninen lös, vad gör du om kaninen blir rädd och springer bort? Sätt på kaninen en sele så kan du rasta den i säkerhet i princip var du vill.

[Karinso]
0

Jag släpper honom lös där det finns staket omkring, som i exemplet från gårdagen. Eventuellt bajs plockar jag upp, men igår kom det ingenting överhuvudtaget. Hade min förra kanin lös i ett "skogsområde" norr om stan då tag bodde där vid tillfället. Hon tydde sig till mig och sprang aldrig längre iväg än att jag kunde ropa henne tillbaka. Men visst, det är ju ett risktagande man får göra såklart.

elinab
0

#10 Jo självklart plockar jag upp bajs om kaninen bestämmer sig för att ha toalett på ett  olämpligt ställe (händer förvånansvärt sällan).

#11 Det beror väl på kaninen och vilken relation man har med den?

[Jawa´s]
1

#13 tror inte nån relation i världen kan göra kaninen mindre rädd ifall det plötsligt dyker upp ett rovdjur. Att släppa ett litet bytesdjur löst, nä det tycker jag är otroligt oansvarigt mot sitt husdjur. Det är ingen hund. Hur ska man dessutom kunna va säker på att kaninen inte kan rymma ifrån platsen? Jag har inte sett helt kaninsäkra inhängnader nånstans, om vi inte pratar hundrastgårdar eller möjligtvis dagis. Och hur bra lämpade är de områdena för en kanin? Köp en sele eller sätt upp en kompostgaller Hage, jag förstår inte svårigheten med att ta det ansvaret för sitt djur.

[lucke]
0

Puttar opp denna tråd- Bra ställen att rasta sin kanin i (södra) Stockholm, nån som har fler tips?? (Kan tillägga att jag inte skulle rasta min kanin på en förskola eller liknande)👋

DivinA
0

Nån som har tips? på ställen i Malmö? :)