Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2374 ggr
Snöflinga
0

Kaninen biter?

Vi har fått en 2 årig kille som vi fått höra aldrig bitit någon. Det har han inte gjort här heller, men han tar tar i kläderna med tänderna ibland. Han biter en del i gallret. Och kommer man inte med saker, speciellt matpåsen, biter han i det. Någon gång har han tagit tag i min arm med tänderna. Inte alls hårt, men ändå. 

I början var han rätt lugn, men nu är han mer framfusig. Vilket i och för sig är trevligt. Han skuttar som en tok och sträcker sig mot en när man går förbi och han kommer verkligen fram och puffar på en när man går in till honom. Svårt att veta om han blir glad eller arg. Det är lätt att klappa och ha honom i famnen. 

Är det normalt att dom använder tänderna och drar i saker (våra kläder)? Ska man skälla på honom för det? Jag blir orolig att han ska bita barnen nu när jag märker att han förändras. Tänderna är ju verkligen vassa!

valorous.kid
0

Kaniner biter i kläder och galler ibland, och kan även nafsas i armarna. Bara dom inte biter hårt tror jag inte att dom ä arga utan bara vill busa? Prova att lägga in grenar i hans bur, då får han bita på dom :) Hur gammal är han? Vid ungefär 5-7 månader brukar kaniner vara i en s.k. Tonårsperiod :P då är dom sura och bits oftast mer, men dom kommer ur den efter ca en månad ;3

Snöflinga
0

Han är två år och har grenar i buren. Dom biter han också lite på.

KaterinaPetrova
0

Gallerbitning kan leda till bettfel, kanske finns det något medel man kan smörja in gallret med så det smakar illa? Det ska ju isåfall vara något som kaninen inte kan ta skada av.
Han kan även vara uttråkad, har han leksaker i buren? Ett par tips? är: 
- Istället för att lägga all mat i en skål, sprid runt det i buren då får kaninen leta efter det. Gräva/böka är roligt!
- Införskaffa en höboll och häng upp i taket, då får han stå på bakbenen och jobba lite för det goda. Fungerar även utmärkt att lägga sallad i och så. 
- Ta en toalett rulle, lägg i lite godsaker i och vik in kanterna så kaninen får jobba/gnaga upp den. 

Min hane naffsar i mina kläder ibland när han är gosig, mellan naffsningarna kommer små pussar. Så länge det inte är hårt tror jag bara att kaninen visar uppskattning till er - vilket är bra.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

elinab
1

Jag tycker inte det du beskriver låter som en aggressiv kanin. Att bita på burens galler hänger ofta ihop med att kaninen är frustrerad eller har tråkigt. Att han biter när du är på väg med mat är nog bara för att han är otålig och vill ha maten genast. Men om han biter mycket tycker jag du ska fundera på om han kan få en större bur eller mer tid utanför buren. Eller om han kan få roligare inredning med fler tunnlar, hus osv. Eller bara en ny inredning, testa att möblera om. Eller mer tid med er, han kanske känner sig ensam.

Att han nafsar lätt i kläder, armar osv är inte heller något konstigt. Det är en del av kaninens naturliga språk och är ett sätt att markera missnöje. Min erfarenhet är att det oftast betyder "flytta på dig" eller liknande. Min ena börjar till ex alltid nafsa lite om jag bär honom för länge. Det är stor skillnad på nafs och ett riktigt bett, jag tror inte du behöver oroa dig för barnens skull. Jag tycker inte att man ska förbjuda kaninen att nafsa utan tycker det är bra att den kan använda det för att göra sig förstådd (finns säkert dom som inte håller med). Nafs kan också komma i samband med att de slickar en, jag uppfattar det som att de försöker få bort något (kanske inbillat?) smuts. Ser ibland mina två kaniner göra så åt varandra.

Att han går fram och som du skriver "puffar" på er är ett sätt att hälsa. Alltså kaninen kommer fram till en och liksom trycker nosen mot en. Hälsa tillbaka bara! Jag brukar klappa lite på huvudet :)