Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 430 ggr
sofia1992
0

Mager kanin

Hejsan
Jag skulle behöva hjälp och tips? på hur jag skall få min kanin att gå upp i vikt. Han är en dvärgkanin på ca 2 år. Han gick väldigt mycket ner i vikt när han var sjuk för ca 3-4 månader sedan. Nu ligger hans vikt på 1,4 kg och jag har räkna ut att han borde väga ca 1,8-2 kg, så han är väldigt underviktig. Hans ryggrad sticker upp och känns väldigt tydligt. Jag har bytt foder åt honom nu på våren till cuni complete och jag ger honom 3/4 dl per dag. Hö har han självklart fri tillgång till och så får han nu även ganska mycket färskt gräs.

Mickis1994
0

Börja med att öka utfodringen av pellets ytterligare samt börja ge färska grönsaker dagligen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

djurtok
0

Släng in mera frukt, som äpple , och morot !(även om det inte är frukt), vissa kaniner äter gärna maskrosor så det kan du ju plocka och se om han gillar😉

För evigt med Gaia

sofia1992
0

#1 Tack för ditt svar.

Han har alltid varit kinkig med att äta hö och lämnar gärna bort höet om han får för mycket annan föda. Höet han får nu köpte jag från en bonde och han har ätit ganska bra av det. Jag är lite rädd att han skall sluta äta hö om han får mera pellets. Men kanske det skulle vara bäst att öka pelletsmängden och försöka följa med att han fortsätter äta hö (han äter inte ur höhäck så han får höet på burgolvet, så det är lite svårt att följa med hur mycket han äter).

sofia1992
0

#2 Är det inte väldigt mycket socker i morot och äpple? Jag har förstått att det inte är så värst bra att ge det allt för ofta.

Maskrosor älskar han :). Han skulle kunna äta hur mycket som helst så jag har fått begränsa mängden till en knytnäve per dag för jag har förstått att kaninen kan få gaser av dem.

djurtok
0

Jo det stämmer men de blir inte sjuka av en morot varannan dag! Och på helgen får min kanin ett halvt äpple Så det e inte så att du ger allt på en gång, utan dela upp det!

För evigt med Gaia

Elina.
0

Kollat så han inte har mask?

sofia1992
0

#6 Jag har inte sett någon mask i avföringen. Kanske det skulle vara bra att avmaska honom för säkerhets skull?