Maskrosor
Vad jag vet så kan kaniner äta hela maskrosor, men nyss kommen kompis till mig och sa att skaftet på blomman är giftigt. Stämmer det? Hon sa att det var giftigt för hästar. Hur är det egentligen?
Aldrig hört talas om det. Mina hästar och kaniner har ätit maskrosor i alla tider, hästarna tycker dock bättre om gräs och brukar rata maskrosorna p.g.a. det, men erbjuder man dem maskrosor så äter de dem😉
Jag är inte säker, men jag ger våra kaniner späda blad samt blomman. Egentligen vore det konstigt att skaftet skulle vara giftigt då det ger näring till blomman, men jag lägger en tass här så får vi se🙂
Ok tack!! Jag har också alltid gett hela blomman + bladen till mina niner! :-)
Jag har också hört det cirkulera på forum osv men tycker det vore underligt. Ingen har lyckats ge mig en källa på det heller utan det är en hörsägen. Har gett maskrosor i alla år, kaninerna älskar dem! #1 jaså? Vår väljer helt klart maskrosor först!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#4 Ja, konstigt nog😃
Nej, det är inte giftigt. Brukar torka det till vintern också! :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Däremot kan det va bra att inte ge för mkt på en gång.. Dels näringsmässigt o dels för att de väl är rätt gasbildande (alltså vet inget om själva delarna, det är väl mer allmänt.. så kanske har ryktet uppkommit den vägen?).
Ge lite och börja torka resten som ovan sa.
enda grejen är väl att de kissar orange/rött :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Inga av mina kaniner väljer maskrosorna i första hand, utom Dumle haha Dumle upptäckte jag idag, hur han smakade i sig maskros, de andra tar alltid gräset och bladen först 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag get alltid mina kaniner och hästar maskrosor och de brukar äta dem med glädje!☺😉
För evigt med Gaia
Min hane äter maskrosor när han är ute och hoppar fritt på tomten… Men helst bara bladen, har hänt att han ätit hela. Honan och marsvinet äter dock inte maskrosor alls, inte bladen heller. Maskrosor kan bidra till urinsten så jag är försiktig med det speciellt på marsvin då vi haft tidigare som fått urinsten och inte klarat sig.
min kanin älskar maskrosor och blir jätteglad om han får det :D
jag har små hört någon stans att den vitta saften är farlig
#13 då skulle mina kaniner dött för länge sedan 😇
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
ja det har du rätt i
Jag gav precis mina lite gräs och maskrosblad. Den ena (av tre) grävde i gräset för att få fram maskrosbladen! :D
#13. Det är väl människor den vita "saften" är farlig för?
För evigt med Gaia