Höbriketter
Jag är astmatiker och känslig mot både spån och hö - jag hade gett upp hoppet om att kunna ha innekanin igen, tills jag råkade få syn på det här:
http://www.crtzoo.com/hobriketterangsho-p-645-c-393.aspx
En googling gav att det näringsmässigt funkar lika väl som hö, men att det är viktigt att komplettera med grenar för att hålla tänderna i schack (det tänker jag att det gör man väl ändå..?)
Ni som vet - funkar det? Någon annan som reagerar lite på hö, men som tycker att de där hökakorna funkar?
Förresten, nu var det hundra år sedan jag hade kaniner, men har däremellan haft råttor och hamster, så det kanske är en korkad fråga - men kan man ha något mjukt underlag som t.ex. en fleecefilt i burbotten och papperspellets i toaletten? Min kanin hade spån, men på senare tid har jag upptäckt att jag verkligen inte tål att ha det inomhus. Om inte, vad finns det då för alternativ?
Vi använde det precis av samma anledning som du. Men de smulades itu och blev ännu dammigare tyckte jag. ;(
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Jag har faktiskt ingen aning men har varit i samma tankar. För förhoppningen är att när jag flyttar hemifrån vill jag skaffa mig en innekanin men är allergisk mot hö och vill hitta ett alternativ.
Ja, grenar ger man kaninerna ändå så det borde inte vara ett problem.
Jag vet att Kyrkelidens (Sandra) har papperspellets i toaletten och fleecefilt i övriga. Hon är kunnig och tar väl hand om sina kaniner så det borde absolut fungera för dig med.
#1 Men fy vad trist, var det verkligen värre? Vad testade du för sort, kanske det är skillnad..? 🤔 Hur löste ni det?
#2 Gött :D
testade dessa och tycker dom funkar väldigt bra 🙂http://www.grizzlyzoo.se/kaninfoder-Oxbow/hokakor-timothy-454g/
Frida
Synd att du är allergisk tur att det finns alternativ till vanligt hö och pappers spån:-)
#4 Åh vad jag blir hoppfull nu <3 Har du också besvär med astma el. liknande? Det hade verkligen varit roligt med en liten bus nu i sommar.
#5 Eller hur, om det funkar är jag världens gladaste =)
En mjuk gångmatta i buren är bra om man har en toatränad kanin- den ligger på plats och halkrisken är mindre än om man har fleecefilt som kanske glider omkring. Jag har lite tjockare mattor från IKEA- tyvärr tycks de inte finnas kvar längre. Höbriketter från Oxbow har jag som rese/nöd-proviant, men det har inte varit så poppis hos min gosse…
Hjälper dem verkligen så bra för kindtändernas skull? För det är ju en av de saker som höet är bra för hos kaniner, att slipa ner kindtänderna.
Där hjälper inte grenar t.ex. Bara en tanke 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Ja du, det är bland annat det jag undrar :) Men om jag har förstått det hela rätt är det ju väääldigt kompakt hö (grejen är väl att det inte flyger omkring och dammar som löst hö gör), om de rotar fram strån och tuggar på kanske det blir samma slutresultat…….? Ingen aning.
#10 Jo vet vad det är för något 😛 Men det är det jag med undrar, om det slipar ner lika bra 🙂
(bra hö dammar dock inte alls, eller knappt i alla fall 😉)
#8 Tror säkert kaninen kan vänjas vid dem- serveras det inget annat hö så slinker de nog ner🙂Har dessutom en rätt kräsen gosse som helst äter annat än hö… Jag har gjort så att han enbart får hö att äta när han är i sin bur och på natten. Detta för att förhindra selektivt ätande- förut fick han även pellets i buren, men då åt han dåligt med hö.
Ang höbriketter och nedslipning av tänder så tycks de inte slipa ner lika bra som löst hö gör (enl vad jag läst). Så vid en sådan utfodring kanske man skulle satsa på en ras med mindre risk för tandproblem (alltså inte en Hermelin eller en Dvv)🤔Kanske inte har någon betydelse, kom bara att tänka på det🤔
Underbart med alla kloka funderingar och all input ni kommer med!!
#13 Det hade jag ingen aning om, att de har mer problem med tänderna!
#13 Tandproblem hos kaninraser är i regel ärftliga, så spelar ingen roll på ras 🙂
jag hade personligen inte enbart utfodrat med höbriketter i alla fall 🙂
#14 Läste det i en av mina kaninböcker: http://www.bokus.com/bok/9780470430644/rabbits-for-dummies/ som för övrigt har mkt fokus på innekaniner👍
#15 Fast vissa raser är ju tydligen mer benägna för tandproblem- Hermeliner och Dvvár- så nån roll tror jag allt att det spelar🙂. Vad ska man utfodra med om man inte tål löst hö..?🤔
Jag funderar lite på om det skulle gå att byta ut höet mot hösilage istället…? 🤔 Jag har också astma och tål i princip allt så länge det ligger stilla och inte "dammar". Så en säck hö som ingen rör i hade jag kunnat ha stående inne i lägenheten, det är alltså inte själva "ämnet" jag inte tål utan typ all sorts "damm".
Nu har jag ju löst det på så vis att jag har kaninerna ute, och då går det bra med hö. Men jag höll på med hästar förut och hade samma problem där, och då upptäckte jag att det gick bra med hösilage/ensilage som är mer eller mindre blött och därför inte dammar på samma sätt 🙂
Jag har dock inte testat att ge kaninerna hösilage, mer än nån liten tuss någon gång bara för att de skulle få provsmaka lite. Därför har jag ingen större erfarenhet av hur hösilage fungerar till kanin, men det kan ju vara värt att kolla upp om du tror att det skulle fungera bättre för dig.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#6 ja jag har astma och är väldigt känslig mot damm och hö men jag känner ingenting när jag hade dessa timotejkuber
Frida
#18 Silage, den var ny. Kan de verkligen klara sig på det? Och HUR i allvärlden förvarar man något sånt, för mig är det de där stora vita åbäkena som bönderna har stående på fälten.. XD En sån i trädgården, tja, varför inte :) Då får vi inte plats med så mycket mer! Vart köper man det, om man är stadsbo? :P
#19 Har din kanin haft tandproblem, och hur länge har den fått äta höbriketter? :)
#20 Nej de har den aldrig haft och sedan kan man ju slänga in lite grenar och sånt att gnaga på. Min kan åt såna hökuber från grizzly zoo men kan säkert finnas på anndra djuraffärer. tyckte dem var väldigt bra ialla fall
Frida
#21 Tack för att du delar med dig, kul att höra att det fungerat för någon!
#23 hihi, det är ju knappt man vågar drömma och fundera innan jag forskat lite mer i det här, men jag har tidigare varit väldigt sugen på holländsk kanin, de verkar så himla trevliga!
#24 Hoppas det löser sig så du kan ha kanin. Holländare har jag hört gott om (och träffat en trevlig sådan), de är väldigt fina🙂
#3 missat din fråga. Minns inte namnet, men det var första testet och därför köpte vi en dyr sort. Tar gärna emot tips? om det finns några som funkar… Dömde helt ut dem direkt, var kanske onödigt. :p
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Jag skulle inte ge ensilage av någon sort till varken kanin eller något annat djur än de som kan vaccineras. Man ger alltså sprutor till hästar t ex för att de ska klara att äta ensilage och det finns de som inte tål det ändå. Här är mer fakta om vad ensilage/höensilage egentligen är (skrivet av _Cecilia Müller, institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU i Uppsala):
_
Ensilage är gräs som istället för att torkas till hö konserveras genom ensilering. Ensileringen bygger på att mjölksyrabakterier som finns naturligt på gräset producerar mjölksyra, som i sin tur sänker pH-värdet och skapar en kemiskt sur miljö. Sänkningen av pH-värdet och den syrefria miljön gör tillsammans att andra bakterier, jäst och mögel inte kan växa i fodret.
För att mjölksyrabakterierna skall kunna producera mjölksyra krävs att miljön är syrefri, därför måste tex ensilagebalar plastas in. Tillsatsmedel eller ensileringsmedel är olika preparat som kan tillsättas vid pressningen för att hjälpa mjölksyrabakterierna så att de snabbt kommer igång med att producera mjölksyra. Det finns flera olika typer av ensileringsmedel som verkar på lite olika sätt. Om bärgningsförhållandena under skörden är svåra kan det vara lämpligt att använda ensileringsmedel med god effekt mot klostridier. Likaså bör ensileringsmedel användas om ts-halten understiger 45 %.
Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage. Ju högre ts-halten är, desto mindre ensilerat blir fodret. Det beror på att mjölksyrabakterierna behöver vatten för att kunna producera mjölksyra. När vattentillgången minskar (ts-halten blir högre) begränsas också mjölksyrabakteriernas aktivitet, och ett hösilage är konserverat mer genom att det är lufttätt lagrat än vad det är ensilerat. Ts-halter över 65 % rekommenderas inte eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.
Ts-halt är en förkortning för torrsubstanshalt. Ts-halten anger hur mycket vatten och hur mycket torr substans det finns i ett material. Det är i den torra substansen det finsn någon näring. Om ts-halten är 55 %, så består fodret av 55 % näringsrik torr substans och 45 % vatten. Den officiella ts-halten i hö är 84 %, medan ts-halten i ensilage kan variera från ca 25 ända upp till över 70 %.
Ensilagets ts-halt varierar både mellan olika balar och ibland också inom samma bal. Det beror på att det fält ensilaget kommer ifrån också varierar – på vissa ställen är det mycket sol under förtorkningen och på andra ställen är det skugga. På vissa ställen är vallen också tätare, vilket ger tjockare strängar som torkar långsammare. Om man känner sig osäker på ts-halten i ensilaget, kan man enkelt bestämma ts-halten själv;
Exempel: Ett prov tas ut från en bal på flera ställen i balen eller från flera strängar på fältet så att provet blir representativt. Från detta prov vägs 50 g upp och torkas i mikrovågsugn (nästhögsta effekten). Efter ca 2 minuter tas provet ut och blandas om och vänds, och torkas sedan färdigt i 2-minutersomgångar, totalt ca 10-12 minuter beroende på om provet är väldigt blött eller väldigt torrt. Var försiktig och torka hellre i omgångar än för lång tid i taget. Var särskilt försiktig med torra och grova grödor - de kan lätt fatta eld! Efter torkningen vägs provet igen, det väger då t ex 29 g. Det är dessa 29 g som finns kvar efter att allt vatten torkats bort som utgör torrsubstansen; 29 g / 50 g = 0,58. För att få ts-halten i procent multipliceras svaret med 100: 0,58 x 100 = 58 %. Torrsubstanshalten i ensilaget är 58 %. Var beredd på att det kommer att lukta lite gräs, men det får inte lukta bränt. Lämna aldrig ts-provet utan håll det under uppsikt under hela torkningen.
Med all respekt…
Man kanske inte ska fundera på att ha kanin eller något annat djur vars hälsa beror på något man är högallergisk emot. Både för din egen och för djurets bästa. Finns det inga andra djur du kan tänka dig som inte kräver hö och som du inte är allergisk emot?
Hyser den största respekt för din önskan, men det är ju faktikst ett annat litet liv du ska kunna ta hand om i hela dess livstid och han/hon är helt utlämnad till sin matte/husse. Och med den stora risken att du kanske inte kan behålla henne eller honom pga din allergi är risken så stor att du blir ledsen och kanske ännu mer känslig och kaninen inte får stanna där den har blivit trygg.
#27 Himmel, det var ingen kort text. Erkänner att jag inte tagit mig igenom den, men jag förstår att kontentan måste vara att ensilage inte är kaninmat. :P
#28 Missade ditt inlägg, klart jag funderar :) jag är inte högallergisk mot hö, då hade jag inte ens tänkt tanken, men jag har reagerat på dammet. Mycket går att lösa, det känns väl inte helt obefogat att ställa frågan och höra om andra har lyckats?
Edit: Blir faktiskt lite stött av dina pekpinnar :( "det är ju faktikst ett annat litet liv du ska kunna ta hand om i hela dess livstid och han/hon är helt utlämnad till sin matte/husse"
Jag frågar ju här för att jag bryr mig. Naturligtvis vet jag vad det innebär att köpa ett husdjur. I det här fallet kände jag inte till höbriketterna, och undrade helt enkelt om det vore ett hållbart alternativ. Du får det att låta som att jag helt överilat skall gå och köpa ett djur jag inte klarar av att ta hand om.
#29 - Det är lite skillnad på HÖsilage och ENsilage. Och alla hästar vaccineras inte mot Botulism (det som de KAN blir sjuka av om de äter DÅLIGT ensilage) då det är en allvarlig men ovanlig sjukdom. Ger man bra hösilage så är detta precis lika bra som Hö :) Ger mina hösilage från mitt stall och det är analyserat och jättebra, kaninerna har aldrig varit finare i varken kroppar eller päls och de mår hur bra som helst! Svårt att förvara hösilage? Nä man kan gå till ett stall eller liknande och fråga om man får ta typ en kasse, då är det inte svårare att förvara än vilket hö som helst :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Nu är jag här igen :P
När är det för sent att göra utekanin av ninisen, om vi skulle köpa hem en kille och astman gjorde det ohållbart att ha honom inomhus? Jag tänker att det borde väl bli uppenbart på ett par månader om det funkar eller inte.
det får max skilja 10 grader när man ska ta ut kaninen så det kanske blir i oktober som blir för sent.
Frida
#32 Jag citerar det jag publicerade tidigare:
"Det ursprungliga namnet på alla ensilerade vallfoder är egentligen ensilage. Hösilage är ett namn som har kommit till i efterhand för sådant ensilage som har höga torrsubstanshalter (ts-halter). Det finns inga absoluta gränser för vad som är ensilage och vad som är hösilage, men då ts-halten överstiger ca 50 % brukar fodret kallas för hösilage."
Det är alltså inte jag som skrivit det utan Cecilia Müller, samverkanslektor på institutionen för husdjurens utfodring vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala.
#31 Tråkigt att du uppfattar det jag skriver som "pekpinnar" det var inte så det var menat. Men jag ser ofta baksidan av myntet med underskattade allergier. Jag hjälper nämligen ofta till vid omplaceringar av marsvin.Det är bara att kolla snabbt på blocket för att se hur vanligt det är med djur som säljes eller skänkes pga allergi. Men om du hittar ett sätt att "överlista" din allergi utan att djuret behöver leva på ett onaturligt sätt är det bara att gratulera. Jag vet att det går eftersom min egen make är gräspollenallergiker. Vi har gjort så att mina marsvin har en egen våning i villan. Och han går inte dit när jag sysslar med höet eller städar hagar t ex. Det funkar för oss…
Vill bara göra ett snabbt tillägg:
Om jag har förstått rätt är astma en utveckling av en eller flera allergier. Det är därför jag sätter ett likhetstecken mellan allergi och astma…
#35 Njä, det är ju lätt att misstolka och/eller missformulera sig över Internet, det vet vi ju allihop. Var dessutom redan lite grinig när jag läste ditt inlägg.
Astma kan bero på olika saker, men är i grund och botten en inflammation i luftvägarna.
"Hos barn är det vanligt att astma beror på allergi mot till exempel pälsdjur, pollen eller kvalster, men hos vuxna är det oftast andra saker som utlöser besvären. Det kan vara till exempel luftvägsinfektioner, fysisk ansträngning, kall luft, tobaksrök, en del läkemedel eller ämnen som parfymer och avgaser." (1177)
Det är alltså inte att likställa med allergi, utan astma kan vara ett symptom på att man är allergisk eller känsligt mot något. I mitt fall är det bland annat damm från hö och spån som kan vara jobbigt. Och typ allt de andra de nämner på slutet. Men jag är inte, mig veterligen, allergisk. Mot hö, i alla fall ;)
En backupplan är att kaninen får flytta ut i trädgården om det verkligen inte skulle gå att ha den inne. Tycker inte det känns som ett katastrofalt scenario, visst vill vi helst ha en innekanin men funkar inte det är det nog trevligt att ha sällskap ute på täppan också.
Blev du lite lugnare nu? :)
Jag blev massor lugnare ;-)
Kringelkroken, du har nog missuppfattat vad man vaccinerar hästar mot som äter ensilage. Man vaccinerar mot botulism som är en förgiftning orsakad av botulinum-toxin, alltså inte en allmän reaktion på ensilaget.
Anledningen till att man vaccinerar mot botulism är att botulinum-toxin är världens farligaste toxin (ett par nanogram kan döda en människa) och bakterien som producerar toxinet är anaerob och kan alltså föröka sig i en ensilagebal som är en anaerob miljö. Det kan hända om t ex ett djur eller jord kommer in i balen under ensileringen. Det är inte vanligt att botulinum-toxin finns i ensilagebalar vad jag förstått det som men är absolut inte omöjligt och eftersom dödligheten för botulism hos häst ligger på 90% så förstår man att folk vaccinerar sina hästar.
Jag tror absolut att kaniner kan äta ensilage men då helst av den torrare typen och jag tror enda möjligheten om man bara har en kanin är om man kan få tag i det hos något större stall i närheten då en öppnad bal bara håller ett par dagar sommartid och upp till ett par veckor vintertid. Annars tror jag det blir ganska ekonomiskt ohållbart om man måste slänga så mycket.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Alltså redan vid "Ensilage inte kan mögla" och sedan jämföra det med hösliage, så stämmer det inte riktigt.
Hösilage kan mögla. Har själv haft problem med 10 rundbalar i stallet på rad nu där mer än 50% av innehållet vart mögligt. Så nej, hösilage går alldeles utmärkt att ge till sin kanin om det är bra hösilage och man inte fått massa dåliga balar som vi haft.
(Vi ska byta bonde när våra 2 sista är öppnade)
Mvh Hela stora familjen <3
Silagefighten får ni gärna ta i en egen tråd, tack ;)
Nu när jag läser mitt inlägg igen (som jag såklart borde gjort från början) inser jag att det nog inte kom fram riktigt så som jag menade. Jag ville inte att du, TS, skulle få fel information om ensilage och pga det välja bort att ha kanin. För att klargöra: om du tål silage tror jag mycket väl din kanin kan äta det som huvudföda, vet många som ger sina kaniner det utan problem. Höbriketter vet jag tyvärr inget om så jag lämnar det till någon annan med mer erfarenhet :)
www.hoppfullt.blogg.se
#41 Tack :)
jag tyckte bara det började spåra ur lite med rapporter och hästvaccin!
silage är betydligt blötare än ensilage, och har en starkare doft i regel.
Jag skulle inte vilja lägga det i mina kaniners burar.
Däremot har jag haft hösilage när jag haft slut på hö och det har fungerat, varit åt det lite torrare hållet 🙂 men vad jag har läst är hösilage mer näringsrikt än vad hö brukar vara, så de behövr inte äta samma mängd, vet inte om det stämmer.
#44 Jag använder silage som ett samlingsnamn där hösilage är en variant av det :) Ang. näringen så ja, det är ofta mer näringsrikt med det är å andra sidan mer vatten i så det behöver faktiskt äta mer hösilage än hö ;)
www.hoppfullt.blogg.se
#45 Ok 🙂 Ja det är det ju.
Kanske skulle skrivit "ensilage" istället för silage 😛
Ja det blir på båda hållen där hehe