Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 1189 ggr
tlover
0

(X) Mer än bara kött

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man pratar om produktionskaniner pratar man ofta om köttet men själv tycker jag dom ger mycket mer. Det jag kan komma på på rak arm är superbra gödsel (kaningödsel behöver inte brinna), päls och gräsklippning (har man betesbur blir det ju gräsklippning och gödsel i ett)

Nått mer ni kan komma på? nått av allt som ni gör?

Min man är just nu påväg hem från en skinnberedningskurs och tog med sig dessa hem och det är inte alls lika makabert som jag trodde det skulle vara ( skinnen hann bli lite "katttuggade" medan han skulle garva dom därav den konstiga formen)

l'm back

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Deras ull ger ett fantastiskt garn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#1 jajustdet jag har tänkt göra den här tråden i några dagar men har inte hunnit och jag visste att jag hade glömt nått.

är det enkelt att göra garn av ullen? jag har en sjukdom som gör att jag inte tål kyla och ull är bättre bot än mediciner faktiskt så jag har funderat på angorakanin (och angoraget men vi ska ha lappgetter så det kan bli jobbigt med två raser) men jag vet inte om jag skulle klara av att göra garn av ullen.

l'm back

VildaVittra
0

#2 Att spinna på slända är jättelätt, men tar tid. Spinnrock är svårare men går fort.

Man kan lämna in ullen till ett spinneri, men det går inte att spinna 100% angora maskinellt, så då blir den utblandad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#3 Hon som höll i skinnberedningskursen som min man var på hade visst haft angora kaniner, hon slutade med det för att det var så mkt jobb. hon var visst tvungen att klippa 3 kaniner/dag för att dom inte skulle fara illa hur gör du?

l'm back

Agda
0

Angorakaninerna klipper man var tredje månad, så hur många man behöver klippa per gång beror ju på hur många man har🙂 Själv klipper jag dem så att jag inte behöver klippa flera samtidigt, men då har jag inte fler än fyra stycken just nu.

Ska man spinna tycker jag att man ska lära sig det innan man skaffar angora kaniner. Och då ska man lära sig spinna utav fårull, i början kan man vara ganska hårdhänt och angoraullen tål inte så hårdhänta tag (fårullen kan också gå av ibland i början, men angoraullen kan gå av mycket lättare).

Jag tycker att slända är lättare att lära sig spinna på i början, det är ett lättare redskap att hantera och lära sig grunderna på. Ska man ha en spinnrock finns det många gamla som fungerar bra, dock måste hjulet gå rakt och alla delarna finnas med.

tlover
0

#5 då kanske det skulle kunna vara ett alternativ.

Att lära sig spinna blir inget problem på samma ställe som min man gick kurs i skinnberedning har dom kurser i blandannat ullhantering sk "ulldagar" vilket jag ändå hade tänkt gå på och även en kurs i rotslöjd

edit: okej det var visst inte ett alternativ min man vägrar ha angorakaniner då har han helldre gotlandsfår

l'm back

[Jawa´s]
0

#6 vart hittar ni dessa kurser? :)

tlover
0

Det är två gårdar i Bjurholm som håller kurser om allt möjligt men det är ju en bit bort för dig (ska fixa länk sen måste ut nu)

l'm back