Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1210 ggr
[Ninni_w]
0

Oxbow/cuni complete

Halloj! Jag hade bestämt mig för att köpa cuni complete till sommaren, men nu har jag hört en massa bra om oxbows pellets också. Vilket är bäst? Vilket rekommenderar ni? Jag har två kaniner på 2år och en kanin på 3,5 månader. Behöver jag köpa två olika sortera oxbow pellets i så fall? Tack på förhand! /Ninni

[Rabbitte]
0

Oxbow ger jag till våra kaniner och är helnöjd med det. Det finns sällan i handeln dock (eller så har jag otur runtom där jag bor🙂) 
Om du ska använda Oxbow kan din kanin som är 2 år äta Oxbow adult rabbit food och den lilla Oxbow young rabbit food. 

Hoppsan är 2 år och äter den för vuxna och Ellie är 4 månader och äter den för kaniner som fortfarande växer (brukar köra med den sorten tills de är cirka 8-9 månader).

[Ninni_w]
0

#1 Vad är det som gör att du tycker mer om det fodret?

[lucke]
0

Jag har både CC och Oxbow hemma- tycker bättre om C C pga att Oxbow lätt smular sönder när man ger det i "aktivitetssaker" som jag gör (jag ger inte pellets i skål utan i bollar, rullar och div katt ooch hund-"kluringar"). Annars verkar bägge fodrena vara bra, men min kanin gillar C C bäst.

[Ninni_w]
0

Är det någon skillnad i näringsinnehållet och fetthalten?

[Rabbitte]
0

#2 Jag gillar Oxbow för det har en hög fiberhalt, är gjort främst av timotejgräs och innehåller inga onyttigheter.
Jag gillar även Oxbows koncept och hur de är måna om att sätta kaninen först i form av vad de behöver i sin kost. Mina kaniner älskar Oxbow med, de vägrar äta annan pellets när jag tidigare har testat annat bara för att se🙂

[Ninni_w]
0

Jag har förstått att oxbow verkar bättre. Ska nog prova det. Men vart köper man det billigast på nätet? Både det för unga och det för äldre.

[lucke]
0

Oxbow har bättre värden- högre fiber, lägre fett och kalcium (vuxenvarianten) än C C. Jag har inte sett Oxbow billigt på nätet, iaf inte på någon svensk näthandel.

[Ninni_w]
0

På zoomarknad.se säljer dem det fodret. Men vilket av dem är för Young rabbits och vilket är för Adults? Man ser typ inte det på bilden.

[lucke]
0

#8 Adult är för vuxen, young är för unga. Kolla deras nya hemsida: http://www.zoo.se/private/catalogsearch/result/?q=oxbow

[Ninni_w]
0

Tack!!! :-)

[Ninni_w]
0

Finns inte Adults i typ 22kg påsar?

[lucke]
0

#11 Tydligen inte, men en 4,5 kg´s påse räcker väldigt länge till bara en kanin🙂

[Rabbitte]
0

Vi köper Oxbow Adult & Young på http://vetzoo.se, vi köper 2,2 kilo till vardera kanin, jag köpte senast i februari och har drygt 1/3 kvar av varje påse🙂

[Ninni_w]
0

Jag har två kaniner som kommer få 1,5 msk var per dag av Adult och en som kommer få 2-3msk om dan av Young. Hur länge varar en 4,5kg påse då? :-)

[lucke]
0

#14 Den kommer räcka i flera månader, kanske ett halvår?

hobbymupp
0

Är helt ok med båda, dock upplevt att aktivare kaniner kan bli rätt tunna på Oxbow. Cuni Complete innehåller dessutom inga spannmål som Oxbow gör.