Aggessiv efter kastering?
I fredags kastrerade vi vår ettåriga lejonhuvade hane. Han mådde toppen efter narkosen och åt o drack direkt. Däremot är hans humör en katastrof. Nu ångrar jag nästan av vi kastrerade : ( Syftet var att han åter kunde gå med sin syster. Självklart har han säkert ont och det vi kan se av pungarna - vilket inte är mkt då han nästan inte går att hålla för han sprattlar och kastar sig EXTREMT och bits, ser fint ut. Vi fick inget smärtstillande. Han krafsar o kastar grejer i uteburen… Helst skulle jag vilja släppa ut honom i hagen imorrn så han får springa av sig eftersom han nu är isolerad på en relativt liten yta m filtar o.s.v Veterinären rekommenderade en veckas vila o filtar som underlag. Någon som har erfarenhet?
Min kompis hane var också s**tsur efter kastrering, förmodligen pga att han hade ont. Kan tänka mig att hans humör snart är trevligt igen🙂
Phew! Tack lucke : ). Hur länge var han sur? Vi håller tummarna!!
Några dagar, kanske nån vecka om jag inte minns fel. Han var nog extra sur för att han fick vara ifrån sin sambo också😃Tror och hoppas att allt kommer bli bra👍
En av mina tidigare kaniner, Pelle, blev likadan efter sin kastrering. Jag kände inte igen honom alls under några veckor. Pelle var väldigt mammig och tyckte inte om när okända plockade med honom, kanske var det en otrygg miljö hos veterinären och din hane kanske reagerade på det samt har ont som du sa.
Med Pelle var jag precis som vanligt, gosade dock lite mer med honom så han visste att jag var där för honom. Hoppas din kanin mår bättre snart och blir sitt vanliga jag.
Tack Rabbitte!! Känns bra m lite positiva ord : )
Det tar också ca en månad innan alla hormonella humörsvängningar försvinner - då märker ni vartåt det barkar. Förhoppningsvis åt bra håll.
Låter jobbigt. Speciellt när man ska kolla såret varje dag första veckorna..
Kan du inte skura golvet mkt ordentligt, ev lägga ut ett lakan el tvättad matta o släppa ut honom inomhus o springa av sig lite? Låter lite tidigt att släppa ut med såret..
Tack#6! Nej, han kan ej vara inne p g a allergi… Vi får låta honom hållas och hoppas han blir gladare om en-två månader när han återförenas m syrran. Ja d e ett rent h-vete att kolla såren då han har lite angoraanlag samt blivit så STARK o krallig senaste månaderna… En ren brottningsmatch som oroar mig då jag ej vill att han skadar sig i kampen : )
Ja alltså det är ju inget kul om han skulle råka slita upp stygnen för att man ska kolla… det förstår jag.
Men tänk vid återföreningen på att det blir en total återintroducering.. Dvs bete dig lika försiktigtsom om det var helt nytt.. Men allt det vet du väl säkrt..
Jag skulle inte tro att det är så farligt för honom att få springa lite om det är motionsbrist som bidrar lite någonstans där det är hyfsat fräsch, såret hamnar ju inte i backen direkt utan de håller ju upp magen lite och dessutom blir det inga stora djupa sår efter en hankastrering.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Härligt #9! Tror också att det är OK med en liten stunds skuttande. Idag har vi gosat järnet med vår bastanta herre. Det behövde han!