Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1169 ggr
AkaiTsuki
1

Storstäda?

Hur ofta storstädar ni era burar?  🙂
Alltså med riktigt rengöringsmedel osv. så allt allt blir kliniskt rent

Både ute och inne burar

Storstädning brukar inte bli ofta hos mig eftersom att han går på sin hörntoa så då är det bara att göra rent den men dammsugar upp dammet omkring rätt ofta, har innebur 🙂

//Joanna

NaDa...
0

Skurar rent allt i buren utom toalettet med varmvatten 2-3 gånger i året. :) Toaletterna tar jag med diskmedel o varmvatten 1-2 gnr i månaden. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

AkaiTsuki
0

#1 Du har väl utekaniner om jag inte är helt ute och cyklar? 🙂

//Joanna

NaDa...
0

#2 Japp :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

tlover
0

vi kommer nog göra det 1 gång/året ev 2 våra byggdes för mindre än ½ år sen så vi har inte behövt tänka på det än.

Sen vet jag inte om några betesburar hinner býggas för när dom ska ha betesburar så blir ju vinterburen tom halva året och vice versa

När allt är färdigt kommer vi nog storstäda 1 gång/år eftersom det inte kommer vara så stort "tryck" på dom. däremot vet jag inte om jag vill att dom ska bo i massa kemiska ämnen så jag gissar att det blir såpa som används.

l'm back

Helin_
0

Jag tömmer mina burar på sommaren helt och låter dem torka ur ordentligt medans kaninerna går i beteshagar. Annars städar jag med virkon när en ny kanin ska bo i buren eller om jag upptäcker ohyra.

sfut
0

En gång om året tar vi ut allt och skurar med såpa. Vi har uteburar :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fridaaaa
0

Skurar inneburarna mer sommartid, svårt på vintern.
Men vår/sommar/höst blir det ca 2-3 gångr/månad, lite olika.
Vintertid är svårt att säga men inte så ofta, men tömmer såklart hela 1 gång/vecka.

Uteburen blir det 1-2gånger/år.
Likaså inne hos Albin & flickorna där på deras stora ytor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

Hos ena kaninen som just fått flytta in till en toa storstäder jag 1-2 gånger i veckan då de är lätt att bara spola igenom. När hon bodde ute var de väldigt sällan på vintern och när de behövdes på sommarn. 

Andra innekaninen skurar och dammsuger jag buren när de är nödvändigt

elinyeaah
0

Som TS säger. Min har både inne och utebur då hon har toalett i varje bur. Brukar bara göra snyggt och ta bort dom FÅ pluttar som hon gräver ur sin toa. Inneburen städads 1 gång i månaden då hon har toalett där också.

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

[tösen,cesse, malte]
0

Tvättar av filten till cesse kompost galler bur som han bor i . i burarna till marsvinen städar jag i bland dom har halm på spånet så behöver inte städa så jätte ofta:-)

[RC1393]
0

Mina vinterburar skuras ur ordentligt under sommaren när kaninerna går i betesburar. De burarna (betesburarna) blir väl egentligen aldrig "kliniskt rena"🤐

Flyttar det hit en ny kanin så får de bo i en städad vinterbur, vare sig det är sommar eller vintern 🙂

[hästtösen]
0

Nån gång i veckan när det behövs så storstädar jag kaninburar, men nu när det är varmt och solen lyser så brukar jag vara extra noga med att rensa bort piss och bajs från deras "toalett hörnor".

[Rabbitte]
0

Våra kaniner har inneburar, men båda går på låda. Dock borstar jag lite och småplockar lite i burarna så att det är fint både för dem och för oss😉 1 gång i månaden ungefär tar vi ur allt i burarna, skurar och lägger in nytt.

[lucke]
0

Innebur med rumsren kanin så buren städas ungefär varannan vecka. Plockar bort hö/skräp dagligen och byter helt i toan ca var 3e dag (rensar dagligen).

Helin_
0

Städar förståss när de är skitigt. På vintern kan jag slarva lite ibland när bajshörban fryaer i rastgårdarna så slänger jag bara på lite torv över och städar ordentligt på våren o låter burarna vila o få lite ny sand o jord så att dom blir fina igen tills kaninen flyttar tillbaka. Storstädar även med virkon om någon kanin varit sjuk.

Helin_
0

Använder mig även av djupströbädd till några kaniner vilket funkar jätte bra. På våren så städar man sedan ut allt och låter buren torka ordentligt. Kräver en viss teknik och kunskap men är smidigt som i vintras när de var jätte mycke snö o svårt att komma fram med skottkärran. Kan tipsaa om att ikea påsar är toppen att byta ut skottkärran med på vintern när de är mycke snö. Packa inte för mycke i kassen bara.

minaninar
1

Frigående så städar bara toalådan. Den städar jag typ varje vecka eller drygt med äppelcidervinäger till avlagringarna går bort, o sedan diskmedel o vatten. Sköljer o handdukstorkar. Men byter det som blivit blött en till två ggr per dag. Sopar måste jag tyvärr också göra en hel del då det flygermassor av hö omkring… fast har ändå hö överallt… Vant mig tom med lite hö i sängen.😃

[Ninni_w]
0

Min innekanins bur tömmer jag och sköljer ur en gång i veckan. Utekaninernas bur tömms en gång i veckan och dammsugs när de flyttar ut i sommarburen. I sommarburen finns det bara en toa som går att städa riktigt och det görs en gång i veckan. Då räfsar jag också under buren. :-)