Dagens utfodring
Nu startar jag en tråd där vi kan skriva vad vi har gett våra kaniner för mat under dagen. Utöver hö, pellets och vatten.
Tänkte att det kunde vara inspirerande för oss alla. Att variera våra kaniners kost är viktigt men något man kanske lätt glömmer bort och gör som jag och ger samma grönsaker hela tiden (känns det som).
Kom ihåg att det här är en tråd för att inspirera inte för att kritisera vad andra ger sina kaniner. Bara för att någon ger kaninen något onyttigt en dag betyder det inte att den ger det alla dagar i veckan.
Vad har din kanin fått för mat idag?
- - - - -
Dagens mat
1 tsk musli - innehåller enbart ätliga saker för kaniner bl.a. torkade blåbär och havregryn.
1 näve Ruccula
3 Skivor paprika
Varsin stor näve gräs/maskrosblad/kirskål och en liten stump morot står på menyn här idag! :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Gräs och maskrosblad 🙂 Några är i hagen, några har fått in i buren 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ger ca en dl torkade örter/blad varje dag, så även idag :) Tistlar, nässlor, groblad, persilja, maskros…
Sen har hon även fått färsk spenat och färskt grönt från naturen! :D Det sötaste som finns är ju att se lillan gapa stooort för att få in heeela maskrosblomman i munnen xD
En näve maskrosblad, en medelstor morot, och basilika för att tarmsystemet ska funka extra bra :)
#4, Om jag får tillgång till tillräckligt mycket så torkar jag själv, men det räcker inte hela vintern. Så jag beställer JR Farms örter från zooplus.dk, tycker de håller bra kvalité + att de har näringsanalys på baksidan av påsen :) Uppskattat och nyttigt!
Mina fick gräs, maskrosor, aspgrenar+blad samt askgrenar+blad. Sen samlade jag även ihop lite askblad samt späda brännässlor för att torka inför vintern. Ska börjat i tid nu så att jag hinner få ihop lite. :)
Sen när kaninerna som går i betesburar ska in så ska de även få en bit morot.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Dagens utfodring för kaninerna såg ut så här:
Morgon/förmiddag: nytt hö, nytt vatten, pellets, havre.
Eftermiddag: nyplockade rengjorda maskrosblad. Plockar i påse och sköljer sedan av maskrosbladen så det blir saftiga och extra goda för kaninerna, men inte så det blir genomblöta, bara lite fuktiga, vilket mina kaninerna uppskattar :)
Nu är kaninerna nöjda och glada, men har glömt bort vars jag la mina avmaskningsmedel till kaninerna, brukar alltid avmaska innan sommaren och innan de får äta gröngräs, men det ska nog inte skada om de hinner äta några små portioner :) Nu när det är börjar bli varmt så äter de hellre färskt gräs än torrhöet. De äter höet på natten har jag märkt nu när det börjar bli så varmt på dagarna.
Hoppsan fick en ring gjord av äppelkvistar - han har tuggat sönder halva ungefär.
Lite romansallat, dill och broccoli tillsammans med kvällens pellets. Under den sena kvällspromenaden nyligen här åt han några maskrosblad.
Ellie fick också en ring gjord av äppelkvistar - den är det inget kvar av annat än några avskalade flisor.
Romansallat, dill, morot och persilja tillsammans med kvällens pellets.
Hon åt lite färskt gräs under kvällspromenaden och fick ett maskrosblad av husse när vi kom in igen.
Idag har de fått färskt grönt från naturen…tog en evighet att repa allt men det var det värt! 🙂
Kastanjegårdens Kaniner
Igår fick Akkio
- Maskrosblad + grässtrån som hängde med
- Två torrgodisar
//Joanna
Maskrosor och gräs
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Den vanliga dl örter o grönt (persilja, tistel och groblad blev det idag) och så några spenatblad och en näve maskrosblad :D
Blir samma som igår för min del; Morot och grönt från naturen. + Sälgkvistar med späda blad ;)
Har två små aggro kaniner här hemma som jag klickertränar med varje dag. Därför fick de morot idag med för att vi inte hade någon bättre 'klickermat' ;)
Så får de andra ninerna lite morot de med för att de ser så söta ut
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Idag har de fått lite pellets, ett par morotsbitar, en färsk rönngren, några maskrosor, kirskål och kråkvicker. Och så tuggade Pip visst lite på mammas rosenbuske när de var ute och skuttade. Det slinker ner lite blandat gröngräs då också.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Utöver det som står i TS har de fått två bitar banan, plus varsin halv morot som jag la in i transportburen när de skulle åka hem till min pappa.
En näve gräs och maskrosblad och en morot.
Hade lite torkad ljung och blåbärsris kvar.. mest ljungblommor och blåbärsblad o några hela ljungruskor..
Lite gräs, maskrosor och kirskål (stavning?)
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#20, Fyyy vad jag ska plocka ljung i sommar när vi är på landet! :D Otrevligt att bo i stan ibland.
Husman knäckebröd
(mamma var vakt och han är så busig att han måste ha distraktioner för att inte rymma)
//Joanna
#22 Jag plockade i nackareservatet.. Det är ju nära stan tyvärr.. men jag tog hem och duschade av allt innan jag torkade det. Jag vet inte hur långt från stan man måste åka för att slippa avgaser mm.. Men man gör ju så gott man kan.. Nackareservatet är iaf lite off från vägarna och när man cykla dit ut så känner man att luften är bättre.😃