Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 709 ggr
Mannez
0

Lös i magen

Kom inte på någon passande rubrik

Men hur som helst, vid lunchtid idag såg jag att en av mina honor, Kajsa, varit lös i magen. Eller det såg mer ut som nedtrampad nattavföring, sådana som de egentligen skall äta upp.

Jag vet att när kaniner är lös i magen skall man bara ge hö och vatten, men nu är det så att honan är digivande och har en kull på 4 ungar som är 2,5 veckor och hon bör äta pellets för att få energi och kunna producera mjölk, ungarna har ju även börjat knapra på pellets. Så bör jag ge henne pellets ikväll?

Hälsningar Amanda och kaninerna

minaninar
0

Ja alltså honan släpper nattbajs när hon får så mkt näring och dessutom är det tänkt att de små ungarna ska börja äta mammans nattbajs när de blivit så stora att de öppnat ögonen. Då kaninungarna ej föds m bakterieflora i tarmen så är det genom mammans nattbajs som de får chansen att utveckla bakteriefloran.

Däremot bör du väl kolla mammans rumpa (o ungarnas) daglige eller helst två ggr per dag o se att inget fastnar i baken för då finns det ju risk för fluglarvsattack.

Vad jag inte vet är om ungarna äter nattbajset är för ljust och för löst, då detta ju tyder på bakteriell obalans pga överskottsnäring vid fermenteringsprocessen i blindtarmen…?

Sedan beror det väl lite på värdena i det du ger. Det finns ju foder med våldsamma mängde protein o fett.. o nästan inge fibrer…