Hur hantera matta?
Jo, jag undrar hur ni som har matta som "bur" underlag gör när kanin kissar på den? Är det bara slänga in den i tvätten eller finns det något enklare sätt? Kan man lära kaninen att inte kissa på den och hur lång tid kan då det ta?
Jag tänkte nämligen sätta en heltäcknings matta där jag sedan ska ha kaninerna men för det de inte ska bita sönder den lika lätt tänkte jag sätta fast den men om de kissar på den så måste den ju ändå ryckas bort och tvättas..
// jennifer
Skaffa en toalåda med spån/toa lätt i, så försök få kaninen att utföra sina behov i den istället :)
Sen kan mattan säkert slängas i tvättmaskin🙂
Jag köper dörrmattor från ikea för 4:- st. Så om kaninen kissar på mattan slänger jag den bara. Likaså slänger jag mattorna när jag gör en storstädning av buren eller när de blir för skitiga.
Har aldrig hänt att det kissats på burmattorna eftersom min kanin bara kissar i sin toa. Men mattorna funkar att tvätta i maskin på 40 grader.
#2 dörrmatta har jag också funderat på eftersom allt "vanligt" botten material fastnar i hans päls och sedan hamnar det överallt inomhus. Han är jätte duktig på att gå på kattlådan när han inte är i buren men väl i buren så kissar han utanför ibland. Men till min fråga! Blir det inte lite hårt med dörrmatta? Eller ska man kanske lägga in skumgummi under?
Mvh Hela stora familjen <3
#4 Kanske blir lite hårt, jag vet inte. Men mina kaniner är ute och skuttar mycket i lägenheten så jag tänker att det uppväger det hela. Har inte sett dem ta någon skada…
#5 ja min är helt frigående så han kan ju lägga sig vart han vill ändå egentligen.
Men kan man ha typ rya matta istället? Eller är risken för stor att de skulle börja äta på den? :S
Mvh Hela stora familjen <3
Jag tycker att dörrmattorna från IKEA är lite för hårda och tunna, dessutom är de inte lika enkla att dammsuga som gångmattor, då hö fastnar i dem. Rya skulle jag inte ha, det måste ju vara nästan omöjligt att hålla rent plus att det nog inte är så bra med garntrådarna om kaninen gnager🤔
jag har utekanin med heltäckningsmatta i buren. kaninerna går på toalätten. Jag har dock inte satt ast den, för även om de inte kissar på den så blir det hår, damm m.m och matterna behöver skakas. jag har äve tvättat dem lätt för hand för att det inte ska finnas för mycket bakterier (precis som när vi männiksor byter sänglakan)
Under toalätten har jag en dörrmatta för ev överskvätt, och den gräver de på för att få upp luddet, men det gör de inte på heltäckningsmattan.
dock känns det väl vikigast att det är ett mjukt underlag så kaninen inte får problem md tassarna
en gammal bild, men du ser mattan :)
Jag använder konstgräs/balkongmatta hos både Hoppsan och Ellie.
Hoppsan har konstgräs i sin Hage som sitter ihop med buren och han har lärt sig att hoppa in i buren och gå på toaletten när han behöver och aldrig har det hänt en olycka.
Ellie har konstgräs på botten i hela hennes bur. När hon kom till oss och vi släppte in henne i buren gick hon direkt i ett hörn och det hörnet är det hon fortfarande går på, men givetvis står där en toalett nu🙂
Om kaninerna skulle råka göra en olycka på mattan skulle jag ta bort det med blandningen jag har av vatten och vitvinäger. Det gjorde jag där Ellie valt sitt toaletthörn.
Tack, för alla svar. Jag ska kolla lite på mattor nu. jag får helt enkelt tvätta den.
// jennifer
Har mattor från IKEA även jag. De för 4:- är billiga och bra, Sedan har mina även en fleecefilt över i ena delen av buren så kan de välja lite hur hårt/mjukt de vill ha det. Märker att när det är varmt föredrar de att ligga på endast mattan.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#6 Jag har ryamatta i vardagsrummet. Hanen som inte biter på dörrmattan i buren nafsar dag i den ibland och verkar väldigt nöjd med sig själv. Hemma hos min mamma har han förstört ryamattan..
Honan däremot som ibland knaprar på dörrmattan i buren låter ryamattan i vardagsrummet vara. Hon nafsar dock i ryamattan som finns hos min mamma.
Så nja, jag skulle nog inte ha ryamatta i buren.
Jag har kaninen lös i lägenheten och har vanliga trasmattor som underlag här och där, tvättar dem i maskin vid behov, väldigt praktiskt och enkelt. Skakar dem varje dag. Har också en stor rätt tunn men mjuk matta i halva vardagsrummet där han ofta är. Han går på toalåda med pellets och kissar aldrig utanför men ibland kletas lite nattavföring ut på mattorna så de behöver tvättas med jämna mellanrum.
Jag ska köpa plastmattor, de är mjuka så blir inte hårt för dem att gå på och de går lätt att dammsuga och torka.😃
// jennifer
#14 Min kanin har gnagt stora hål i en av mina plastmattor, hoppas inte din gör likadant🙂
Det tror jag nog inte, men funkar det inte så gör det inte. Då är det bara att komma på något annat.🙂
// jennifer
#16 Precis🙂